طرح‌های جدید در فولاد مبارکه

طرح شبکه فشار قوی و فشار متوسط شماره ۲ شهید خرازی- سوئیچ‌گیرهای ۴۰۰ و ۶۳ کیلو وات شماره ۲ با سرمایه‌گذاری ۸هزار میلیارد ریال یکی از طرح‌های افتتاح شده است که در مدت چهار سال انجام شد. هدف از اجرای این طرح تغذیه توسعه‌های نواحی تولید تا سقف ۲/ ۷ میلیون تن و افزایش پایداری شبکه زیر سقف فوق توزیع ۶۳ کیلوولت برق فولادمبارکه است.

طرح احداث بویلر بازیافت حرارت از نیروگاه گازی HRSG نیز با سرمایه‌گذاری یک‌هزار و یکصد میلیارد ریال و ظرفیت ۲۰۰ تُن بخار در ساعت با هدف تولید بخار سوپرهیت با بازیافت حرارت از دودکش نیروگاه گازی برای استفاده در نیروگاه بخار و در صورت نیاز از مدار خارج کردن یکی از بویلرهای فعلی اجرا شده است.

۹۰درصد تجهیزات این طرح با همکاری ۲۵ شرکت داخلی تامین شده و مزایای آن کاهش آلودگی محیط‌زیست، جلوگیری از ورود گازهای گلخانه‌ای به اتمسفر، صرفه‌جویی سالانه ۹۰ میلیون متر مکعب گاز معادل ۲۵۰ میلیارد ریال سالانه و تامین بخار موردنیاز نیروگاه بخار است.

ظرفیت این طرح یک‌هزار و ۵۰۰ مگاوات با اشتغال‌زایی ۷۵ نفر است که ۶۰ درصد تجهیزات آن با همکاری ۴۰ شرکت در داخل کشور تامین شده است. از مزایای این طرح می‌توان به تقویت پایداری ترانزیت شبکه سراسری برق کشور اشاره کرد.  طرح نورد گرم شماره ۲ شرکت فولادمبارکه مزین به نام شهید سپهبد قاسم سلیمانی نیز از طرح‌هایی است که توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت کلنگ‌زنی شد.

تکمیل طرح نورد گرم ۲ با هدف پاسخ به نیاز صنعت نفت و گاز، خودرو، لوله‌سازی و کشتی‌سازی برای محصولات خاص و تکمیل زنجیره فولاد در این شرکت انجام می‌شود؛ هزینه سرمایه‌گذاری این طرح ۲۵۰ میلیون یورو ارزی و ۲۵۰ میلیون یورو به‌صورت ریالی است که ۵۴درصد سازندگان تجهیزات آن ایرانی و سایر آنها اروپایی و چینی هستند. حسین مدرس‌خیابانی، سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح و کلنگ‌زنی این طرح‌ها گفت: استان پهناور و شهیدپرور اصفهان که سهم بزرگی در دفاع‌مقدس کشور دارد به‌عنوان یک قطب صنعتی شناخته شده و به تعداد نیمی از واحدهای صنعتی استان، اکنون طرح درحال اجرا وجود دارد.

وی ادامه داد: طرح‌هایی که افتتاح شدند دو هدف اصلی را دنبال می‌کنند که نخستین هدف تحول عظیم در رونق و توسعه کشور درخصوص قطع وابستگی است. چرا که تا به امروز ما واردکننده ورق گرم هستیم و باید برای برخی صنایع همچون خودروسازی، لوازم‌خانگی، لوله و پروفیل و کشتی‌سازی ورق گرم از خارج کشور تامین شود، اما با کلنگ‌زنی واحد ۲/ ۴ میلیون تنی نه‌تنها نیاز کشور تامین خواهد شد بلکه مازاد آن نیز صادر خواهد شد.  وی به دومین دستاورد و هدف راه‌اندازی این طرح اشاره کرد و گفت: دومین دستاورد ایجاد اشتغال‌ است.

وی تاکید کرد: وزارت صمت در حوزه قطع وابستگی به‌شدت به‌دنبال محدودیت کنترل و حتی ممنوعیت واردات است و تاکنون ۲۵۰۰ ردیف تعرفه ممنوع شده را تعریف کرده و این روند برای هرکالایی که قابلیت تولید در کشور همچون ورق رنگی که فولادمبارکه در تولید آن گام برداشته را دارد صدق می‌کند. وی در پایان گفت: این قول داده می‌شود که طرح نورد گرم ۲ فولادمبارکه در بهترین زمان و بهترین شکل ممکن به دست توانمند سازندگان داخلی و کمترین اتکا به تجهیزات خارجی و کارشناسان به بهره‌برداری برسد.

در ادامه، حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولادمبارکه تصریح کرد: اگر طرح نورد گرم ۲ راه‌اندازی شود می‌توانیم تمام نیاز ورق کشور را تامین و فولاد را از بازار سیاه حذف کنیم و به علاوه تمام صنایع نفت، گاز، خودرو و لوازم‌خانگی بی‌نیاز ‌شوند. وی خاطرنشان کرد: طرح نورد گرم ۲ حدود ۸ هزار میلیارد تومان برآورد شده که هزار نفر اشتغال‌ مستقیم از مبارکه و ۷ هزار نفر اشتغال‌ غیرمستقیم دارند.