براساس این گزارش،‌ بخش صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی در کنار بخش کشاورزی با تلاش در جهت تحقق «رونق تولید» به‌عنوان شعار سال گذشته و برنامه ریزی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و نتیجه آن این است که در بسیاری از زمینه‌ها رتبه‌های نخست کشور را به‌دست آورده‌اند. بدون شک صادرات افزون بر ۲ میلیارد دلاری آذربایجان شرقی در سال گذشته، به رغم تحریم‌ها، نشان از ظرفیت‌های بالای این استان همجوار با جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان و جمهوری خودمختار نخجوان دارد.

در تبیین ظرفیت‌های بالای آذربایجان شرقی در تحقق حداقل بخش قابل توجهی از شعار سال قبل مبنی بر «رونق تولید» و توانمندی‌های بالای آن برای تلاش در مسیر عملیاتی کردن شعار امسال، «جهش تولید»، باید به صادرات ۴۰۰ میلیون دلاری کشاورزی استان در سال گذشته اشاره کرد که نشان می‌دهد این خطه به‌عنوان دروازه ارتباطی ایران با اروپا و قفقاز و روسیه چه پتانسیل‌های بالایی برای توسعه صادرات و تولید داخل دارد.

این در حالی است که مدیریت ارشد آذربایجان شرقی سال قبل پیش بینی کرده بود که با ادامه روال فعلی، میزان صادرات استان در سال ۱۳۹۹ شمسی از مرز سه میلیارد دلار فراتر رود که در صورت تحقق، چشم انداز نوینی را از منظر پویایی اقتصادی این خطه از کشور به فعالان حوزه تولید نوید می‌دهد.رئیس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت آذربایجان شرقی در این زمینه گفت: استان بزرگ‌ترین کانون صنعت، اقتصاد، تولید و کار آفرینی در کشور است. حبیب ‌امین زاده اظهار کرد: استانی که پیش از این گذرگاه جاده ابریشم را با بزرگ‌ترین مجموعه تجاری بازار سرپوشیده تبریز تجربه کرده و تاجران و صنعتگران بنام را در خود پرورانده در عصر حاضر نیز جایگاه اقتصادی خود را حفظ و گسترش داده است.  وی یادآوری کرد: کسب مقام اول کشور در سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خودروسازی، سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در مقاطع فولادی طولی ساختمانی و نیز داشتن رتبه نخست کشوری در زمینه تولید و صادرات لوازم خانگی و شیرینی و شکلات کشور همراه با پیشرو بودن در صنعت چرم و کفش کشور و پیشگامی در صنعت مس و شیشه کشور تنها بخشی از دستاوردهای صنعتی استان آذربایجان شرقی در دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

وی افزود: اکنون در استان نزدیک به ۳ هزار و ۸۰۰ واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه‌گذاری ۱۷ هزار میلیارد تومانی، زمینه اشتغال بیش از ۱۱۵ هزار نفر را فراهم آورده‌اند که از نظر تعداد واحدها، این استان دارای رتبه ۴ و از نظر میزان سرمایه‌گذاری انجام یافته، رتبه ۸ کشوری را دارد.  رئیس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت آذربایجان شرقی ادامه داد: ۹۰‌درصد فعالیت بخش صنعت آذربایجان شرقی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی انجام گرفته است و به‌عنوان استان شاخص در این زمینه در کشور محسوب می‌شود.

وی گفت: ساختار صنعتی استان حاکی از آن است که حدود ۶۰ ‌درصد فعالیت‌های صنعتی آن مربوط به پنج گروه صنعتی مواد غذایی و آشامیدنی، محصولات تولیدی از لاستیک و پلاستیک، صنایع کانی غیرفلزی، ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات ‌و صنایع فلزی و فلزات اساسی است. وی یادآور شد: آذربایجان شرقی در زمینه تولید قطعات خودرو رتبه ۷ کشوری را دارد و سالانه ۳۰۰ هزار تن انواع قطعات خودرو در استان تولید می‌شود و از این میزان، ۱۰ هزار تن شامل قطعات تراکتور قابلیت صادرات دارد. رئیس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: در آذربایجان شرقی تعداد یک‌هزار و ۷۷۶ طرح تولیدی در حال اجرا است که حجم سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده آنها حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان است که در صورت بهره‌برداری برای ۴۹ هزار نفر شغل ایجاد شده و ارزش افزوده بخش صنعت و رتبه صنعتی استان نیز افزایش می‌یابد.    وی ادامه داد: در عین حال در سال ۱۳۹۸ تعداد ۱۸۸ واحد تولیدی جدید با حجم سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شده است که برای ۲۴۰۰ نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹ درصد افزایش داشته و استان حائز رتبه دوم در بین دیگر استان هاست.

رئیس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت آذربایجان شرقی اضافه کرد: در این مدت تعداد ۳۰۶ طرح توسعه واحد تولیدی موجود با حجم سرمایه‌گذاری یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان راه‌اندازی شد که افزایش اشتغال ناشی از توسعه این واحدها چهار هزار و ۴۰۰ نفر است که این رقم (میزان اشتغالزایی) نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۳ ‌درصد افزایش داشته و استان حائز رتبه اول کشوری است.

وی ادامه داد: رفع موانع تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های نیمه تمام در اولویت برنامه‌های سال‌جاری و آینده استان قرار گرفته است. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گفت: از مهم‌ترین اقدامات و دستاوردهای بخش صنعت، معدن و تجارت استان در سال ۹۸ مواردی همچون بومی‌سازی و ساخت داخل ۲۲ قطعه راهبردی در میز تعمیق ساخت داخل قطعات مس، خودرو و موتورسیکلت با صرفه جویی ارزی یکصد میلیون یورویی، شروع فاز سوم توسعه مجتمع مس سونگون و تکمیل زنجیره مس کاتدی با افزایش ظرفیت و اشتغال یک‌هزار نفری در فاز توسعه، بهره‌برداری از فاز توسعه نفلین سینیت کلیبر و جذب ۱۷ میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی از طریق ۷ طرح توسعه و ایجادی است.

امین زاده در ادامه با اشاره به چالش‌هایی همچون محدودیت‌ها و مشکلات تامین منابع مالی بانکی و غیربانکی مورد نیاز بخش صنعت، معدن تجارت، گفت: قرار گرفتن بخش قابل توجهی از معادن استان در محدوده مناطق حفاظت شده، محدودیت استقرار و توسعه واحدهای صنعتی در محدوده شهر تبریز و همچنین محدودیت منابع آبی استان در توسعه واحدهای صنعتی از موانع پیش روی توسعه صنعت استان است. وی افزود: تدوین برنامه راهبردی تکمیل زنجیره ارزش صنایع استان از طریق احصای محل و نحوه تامین مواد اولیه و هدایت و سرمایه‌گذاری‌های جدید و توسعه واحدها، تکمیل و راه‌اندازی ۵۰۰ طرح نیمه تمام، تکمیل زنجیره تولید خودروی سواری و سنگین در استان، تکمیل زنجیره طرح‌های بالادستی پتروشیمی، ایجاد مرکز دفع پسماندهای ویژه صنایع، پیگیری طرح‌های تکمیل زنجیره مس سونگون شامل فاز سوم تغلیظ و کاتد در شهرک تخصصی صنعتی پایین دستی مس ورزقان، طرح‌های تکمیل زنجیره فلزات اساسی شامل شمش، بیلت، آهن اسفنجی و ورق فولادی، احیای طرح نفلین سینیت سراب و شهرک صنعتی پایین دستی آن و نفلین سینیت کلیبر ‌از دیگر طرح‌های تدوین شده برای سال‌جاری است.

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز گفت: در یک سال گذشته ۱۲۷ واحد تولیدی جدید با اعتبار پنج هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال در استان راه‌اندازی شده است. محمدرضا پورمحمدی افزود: با راه‌اندازی این واحدها در استان برای یک هزار و ۶۶۸ نفر از جوانان جویای کار زمینه اشتغال ایجاد شده است. وی اظهار کرد: در این مدت ۱۸۶ طرح توسعه واحدهای تولیدی نیز با سرمایه‌گذاری ۸۱۸ میلیارد ریالی در آذربایجان شرقی اجرا شده و این استان از نظر ایجاد و توسعه واحدهای تولیدی رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.