رونمایی از دکل نفتی ایرانی

بیژن نامدارزنگنه، وزیر نفت در این مراسم گفت: ساخت دکل در ایران یکی از آرزوهای صنعت نفت بود که امروز محقق شده است. وی اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشور برای سال‌های طولانی به تجهیزات حفاری و جنبی آن نیازمند هستیم و ساخت دکل در ایران یکی از آرزوهای صنعت نفت بود که امروز محقق شده است. زنگنه افزود: دکل یک کارخانه سیار است که می‌توان آن را از جایی به جای دیگر انتقال داد. هزینه ساخت بسیاری از کارخانه‌ها کمتر از هزینه ساخت یک دکل است و ساخت دکل نفتی دارای اهمیت بسیاری است.

وزیر نفت تصریح کرد: از جهاد دانشگاهی که سرسختانه عمل کرد تا شاهد ساخت دکل حفاری در درون کشور باشیم تشکر می‌کنم. همه باید سرسختانه کوشش کنند تا بتوانیم موفق عمل کنیم و در این زمینه جهاد دانشگاهی سرسختانه عمل کرد تا توانست در زمینه ساخت دکل‌ها موفق شود. زنگنه اظهار کرد: تقاضا دارم جهاد دانشگاهی این کار را ادامه دهد و عمق ساخت را بیشتر کنند تا علاوه بر بحث ساخت دکل، تعمیر و سایر موضوعات را به‌عنوان مسائل آینده دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه دکل تجهیزات مختلفی دارد که می‌توان آنها را ساخت، گفت: وظیفه ما است که برای کارخانه‌های داخلی کار ایجاد کنیم.

زنگنه افزود: اهواز بعد از اصفهان و اراک از نظر تجهیزات صنعتی یکی از قطب‌های مهم کشور است و باید برای این کارخانه‌ها کار ایجاد و از آنها حمایت کرد. وی با اشاره به اینکه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها در برنامه وزارت نفت است، افزود: جهاد دانشگاهی خوزستان در ساخت برخی قطعات همچون مته‌های حفاری اقدامات خوبی انجام داده است.

زنگنه افزود: ساخت دکل فقط برای ایران نیست. وقتی بتوانیم دکل با استانداردهای بین‌المللی بسازیم در ادامه‌ خواهیم توانست دکل و خدمات مرتبط با آن را صادر کنیم و باید از این فرصت‌ها بهره ببریم. وی خاطرنشان‌کرد: اکنون در تحریم‌ها هستیم اما این مسائل با تدبیر نظام و مقاومت مردم می‌گذرد و در این زمینه باید از فرصت‌ها استفاده کرد. بر اساس این گزارش این دکل در سایت بازسازی‌ شماره یک شرکت ملی‌حفاری ایران مستقر شده است. حداکثر عمق قابل حفاری توسط این دکل ۲۰ هزار فوت، ارتفاع دکل از سطح حدود ۱۵۰ فوت و حداکثر بار استاتیکی قابل تحمل توسط دکل یک میلیون پوند است.

این دکل مجهز به یک تاپ درایور به قدرت ۵۰۰ تن، میز دوار با سایز ۵/ ۱۳۷ اینچ و سه دستگاه پمپ گل از نوع رفت و برگشتی هر کدام به قدرت ۱۶۰۰ اسب بخار است. دکل ۷۲ فتح دومین دکل ساخت جهاد دانشگاهی است که در قالب قرارداد ساخت سه دکل میان شرکت ملی‌حفاری ایران و جهاد دانشگاهی ساخته و تحویل داده شده است.

در حال حاضر دانش فنی طراحی و ساخت دکل‌های حفاری سنگین تا ۳ هزار اسب بخار با جدیدترین طراحی سازه‌ دکل حفاری که مطابق با استاندارد API است، توسط جهاد دانشگاهی به داخل کشور منتقل و بومی‌سازی شده است؛ همچنین زیرساخت لازم به ‌منظور ساخت و بازسازی دکل‌های حفاری خشکی با ظرفیت ساخت دو دکل و بازسازی دو دکل در سال در استان البرز فراهم شده است که می‌تواند در خدمت صنعت حفاری کشور قرار بگیرد.

برای ساخت هر دکل برای ۳۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر غیر مستقیم اشتغال ایجاد می‌شود و میزان صرفه‌جویی ارزی، ۵۰‌ درصد قیمت خرید خارجی در زمان عقد قرارداد است.

نخستین دکل حفاری در منطقه عملیاتی اهواز (میدان منصوری) و انجام تست‌های عملیاتی به‌ منظور آغاز عملیات حفاری در سال ۱۳۹۱ زیر نظر متخصصان یک شرکت خارجی، ساخت، نصب و راه‌اندازی شد و دومین دکل حفاری در کریت‌کمپ اهواز، تست‌های لازم را انجام داده و تحویل شرکت ملی‌حفاری ایران شده است تا بعد از این مراسم، عملیات حفاری به‌صورت کامل از جمله طراحی، ساخت، مونتاژ و راه‌اندازی توسط جهادگران جهاد دانشگاهی انجام شود. پیش‌بینی می‌شود سومین دکل حفاری ساخت جهاد دانشگاهی (دکل ۷۳ فتح) نیز در سال ۱۳۹۹ تحویل داده شود.