توسعه استارت‌آپ‌ها در تبریز

ستاری با اشاره به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد نخستین مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری بر ظرفیت‌های بالای آذربایجان‌شرقی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها تاکید کرد و گفت: این استان می‌تواند پایتخت زیست‌بوم دانش‌بنیان ایران باشد. بر اساس این خبر، نخستین مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری مناطق آزاد تجاری کشور با حضور معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس افتتاح شد. این مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری برای نخستین بار است که در یک منطقه آزاد تجاری با سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی ایجاد و میزبان تیم‌های نوآور و فناور می‌شود. ۸ دانشگاه و حدود ۸هزار دانشجو فرصتی برای توسعه کسب و کارهای دانش‌بنیان و فناور بر بستر منطقه آزاد ارس است.  مرکز نوآوری و صندوق پژوهش و فناوری منطقه آزاد و تجاری ارس با سرمایه‌گذاری کامل بخش خصوصی قرار است میزبان استارت‌آپ‌ها و کسب و کارهای نوآورانه‌ای باشد که توسط جوانان دانشگاهی و بومی این منطقه ایجاد می‌شود. به کمک پارک علم و فناوری آذربایجان‌شرقی، ایده‌پردازان این کسب و کارها تا رسیدن به مرحله تجاری‌سازی و ارائه محصول یا خدمت نوآورانه هدایت و حمایت می‌شوند.

ستاری ظرفیت‌های بومی آذربایجان‌شرقی را فرصتی برای رونق اقتصاد دانش‌بنیان دانست و گفت: اقتصاد دانش‌بنیان یکی از بحث‌های جدی است و آذربایجان‌شرقی از بسیاری از پیش‌نیازها و لازمه‌های رونق اقتصاد دانش‌بنیان برخوردار است و موجب می‌شود تا راه رونق زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری در این استان هموار شود. وی با بیان اینکه بسیاری از لازمه‌های تحقق هدف دانش‌بنیان شدن در این استان وجود دارد، تاکید کرد: تبریز با دانشجویان مستعد و اعضای هیات‌علمی آن، صنایع و فضای مناسب برای کارآفرینی‌اش، از ظرفیت‌های لازم برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان برخوردار است. رئیس بنیاد ملی نخبگان گفت: در بازدیدهایی که از بخش‌های فناور و دانش‌بنیان استان خواهیم داشت، تلاش می‌کنیم تا ضمن کمک به رفع مشکلات زیست‌بوم کارآفرینی و نوآوری، رونق تولیدات دانش‌بنیان را به کمک پیوند نوآوری و صنایع بومی این استان جلو ببریم. در ادامه این سفر یک روزه، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری از شرکت «ارس‌تارلا امین» بزرگ‌ترین گلخانه کشور به روش هیدروپونیک دیدن کرد. این مجموعه ۳۲ هکتاری با اشتغال بیش از ۵۵۰ نفر، بیش از ۸۰ درصد از محصولات صیفی خود را صادر می‌کند.

انتقال دانش فنی گلخانه با استفاده از سامانه‌های هوشمند که هدررفت کمتر از یک درصد با بهره‌وری بالای ۹۰درصدی از آب را به همراه دارد، از مزیت‌های این گلخانه دانش‌بنیان است. سعدالله اسکندری، مدیرعامل تارلا امین گفت: بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای هیدروپونیک کشور اکنون در ۳۲ هکتار محصولات خود را به بازارهای داخلی و بین‌المللی عرضه می‌کند. تا دو سال آینده ۶۰ هکتار دیگر به این مجموعه اضافه می‌شود و فضای سرپوشیده مجموعا به ۹۰هکتار می‌رسد. این فعال دانش‌بنیان با بیان اینکه ۴ محصول خیار، گوجه‌فرنگی، فلفل و بادمجان تولیدی این گلخانه به دیگر کشورها صادر می‌شود، افزود: بیش از ۸۰درصد محصول تولیدی این گلخانه، صادراتی است و ضمن ایجاد اشتغال برای کشور ارزآور است.