تامین آب کشاورزی خوزستان

غلامرضا شریعتی افزود: شهرهایی که در جریان سیل دچار آبگرفتگی نشده‌اند اکنون به آسانی به برداشت آب می‌پردازند ولی شهرهایی همچون هویزه و شادگان با مشکل روبه رو هستند که برای رفع این موضوع باید از سدها آب رها‌سازی شود و شورای تامین خوزستان مسوولیت این را می‌پذیرد. وی اظهار کرد: در دوره‌های خشکسالی گفته می‌شد که مردم الگو و میزان برداشت آب را رعایت نمی‌کنند و به همین دلیل مسوولیت برنامه‌ریزی در این خصوص را شورای تامین بر عهده گرفت. وی با تاکید بر اینکه هر دستگاه اجرایی باید به وظایف خود عمل کند، گفت: شورای تامین در هر موضوعی در استان از جمله خشکسالی، آب، برق و حتی گرد و غبار وارد عمل شده است. شریعتی خواستار هماهنگی بین بخشی دستگاه‌های متولی در موضوعات مختلف به ویژه کشت تابستانه شد و افزود: سازمان‌های آب و برق و جهاد کشاورزی باید رویه موجود را تغییر دهند به این خاطر که باید در قبال مردم و کشاورزان پاسخگو باشند و مشکلات مردم را به سرعت در دستور کار خود قرار بدهند. استاندار در ادامه با بیان اینکه هدف از کنار گذاشتن الگوی کشت در تابستان امسال ایجاد امیدواری بین مردم سیل‌زده بود، گفت: باید این وعده داده شده عملی شود تا اعتماد مردم نسبت به دولت خدشه دار نشود.

شریعتی با اشاره به خروجی سد کرخه، اظهار کرد: در این مدت زمین‌های بالادست در شهرهای حمیدیه و سوسنگرد به اندازه کافی برداشت آب کرده‌اند و لازم است در روزهای آینده از برداشت آب در بالادست جلوگیری شود تا آب مورد نیاز به زمین‌های کشاورزی در هویزه نیز برسد.  وی از نیروی انتظامی خواست تا با تمام توان برای جلوگیری از برداشت آب، در مسیر کانال‌های آبرسانی به زمین‌های کشاورزی مستقر شود و فرمانداران نیز با همکاری نیروی انتظامی نباید اجازه هیچ‌گونه برداشتی را در این مناطق بدهند تا آب مورد نیاز برای کشت زمین‌ها در هویزه تامین شود. وی ادامه داد: این ممنوعیت مقطعی است و در صورت تامین آب زمین‌های هویزه، دیگر کشاورزان بالادست می‌توانند مجدد به برداشت آب ادامه دهند. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان نیز با تاکید بر اینکه در حوزه کرخه هیچ گونه محدودیتی در مورد آب پشت مخزن نداریم، گفت: کشت نامحدود شلتوک شدنی نیست و کانال‌ها جواب نمی‌دهند، چرا که کانال‌ها بر اساس ظرفیت الگوی کشت غیر شلتوک طراحی شده است.

فرهاد ایزدجو در زمینه برخی نارضایتی‌ها که در رابطه با عدم تامین آب مورد نیاز کشاورزان برای کشت شلتوک در شهرستان‌های دشت‌آزادگان و حمیدیه پیش آمده، اظهار کرد: چند نمونه کشت در منطقه وجود دارد یک نمونه کشت سنتی که کشاورزان آب مورد نیاز خود را از رودخانه برداشت می‌کنند و نمونه دیگر آبی است که از شبکه‌های آبیاری زهکشی برداشت می‌شود. وی با بیان اینکه در محدوده دشت آزادگان در مخزن سد هیچ محدودیتی برای رهاسازی آب نداریم، افزود: شبکه‌های آبیاری زهکشی بر اساس الگوی کشت خاصی طراحی و اجرا شده است مثلا  ظرفیت کانالی ۲ مترمکعب است و بر اساس کشت صیفی‌، گندم و محصولات خاص که مخصوص منطقه است طراحی شده است. مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: اکنون اگر کشاورزان بخواهند مصرف بیشتری برای کشت محصولات خود داشته باشند این کانال‌ها از نظر ظرفیت جوابگو نیست و تا حدی می‌توان ظرفیت آنها را افزایش داد. ایزدجو افزود: تنها کاری که انجام می‌دهیم این است که کانال‌ها را پُر می‌کنیم اما اتفاقی که می‌افتد این است که کشاورزان نزدیک به کانال آب را تخلیه می‌کنند از این رو به دلیل مصرف بالا، آب به زمین‌های انتهای کانال نمی‌رسد.