چکاپ صنایع در آذربایجان شرقی

وی اظهار کرد: کارگروه تسهیل یک کلینیک تشخیص بیماری برای واحدهای تولیدی محسوب می‎شود و اگر واحدی اهلیت، صلاحیت و دارایی دارد باید مورد حمایت قرار گیرد؛ اما اگر یک واحد تولیدی قادر به فعالیت و رقابت در بازار نیست نباید منابع استان برای سرپا نگه داشتن آن به هر قیمتی صرف شود. معاون وزیر کشور با بیان اینکه جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید نباید حالت تعارف به خود بگیرد، افزود: دبیرخانه کارگروه، عملکرد مدیران را در حل مشکلات واحدهای تولیدی به‌طور جدی رصد و هر جا لازم بود برخورد کند؛ چرا که اکنون در درون یک جنگ اقتصادی هستیم. معاون اقتصادی وزیر کشور در ادامه گفت: با بررسی مشکلات واحدهای تولید در جلسات رفع موانع تولید استان‌ها و راهکارهای ارائه شده، شاهد احیای ۱۲۹۷ واحد مشکل‌دار با اشتغال‌زایی ۱۲ هزار ۶۷۷ نفر در کشور هستیم که از این تعداد، ۶۱ واحد با ۱۲۸ فرصت شغلی مربوط به این استان است.

وی با بیان اینکه در بهترین شرایط هماهنگی قوا در زمینه حمایت از تولید داخلی هستیم، خاطرنشان کرد: رهنمودهای رهبری بهترین پشتیبانی و انگیزه برای کسانی است که دغدغه تولید ملی دارند. دین‌پرست با بیان اینکه وزارت کشور درصدد برداشتن گام‌های بزرگی برای خودکفایی و بی‌نیازی کشور از تولیدات راهبردی است، گفت: باید برای رفع وابستگی از کالاهای راهبردی تلاش کنیم. معاون وزیر کشور بر استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در این زمینه تاکید کرد و گفت: استان‌ها ۱۵ روز فرصت دارند تا فهرست نیازهای خود را در جهت مشخص شدن حلقه‌های وابستگی تولید با مشخصات دقیق تهیه و ارائه کنند. وی با اشاره به ایجاد سامانه «دادور» توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی برای بررسی شکایت‌های حوزه کسب‌وکار، گفت: در آذربایجان شرقی ۱۲ شکایت بررسی و به ۱۱ مورد پاسخ داده شده است. دین‌پرست با اعلام اینکه در سامانه «سام» (صدور مجوز کسب‌وکار) هم از مرداد سال گذشته از حدود ۲۳ هزار درخواست ثبت‌شده برای ۳۴ درصد مجوز صادر شده است، افزود: در آذربایجان شرقی هم برای ۲۲۴ درخواست از ۶۵۰ درخواست مجوز صادر شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۱۴۳ طرح نیمه‌تمام گروه شستا ۹ واحد مربوط به آذربایجان شرقی است، گفت: در کل کشور ۲۲۹۱ طرح ملی نیمه‌تمام داریم که ۸۵ طرح در استان آذربایجان شرقی است. معاون وزیر کشور یکی از وظایف فرمانداران را کمک به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت ۶۰ درصد دانست و گفت: از واحدهایی که با ظرفیت پایین فعالیت می‌کنند باید حمایت شود. وی بر ضرورت ممانعت از تعطیل شدن واحدهای تولیدی تاکید کرد و گفت: فرمانداران باید مسائل اقتصادی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهند. دین‌پرست با اشاره به تفاوت واحدهای مشکل‌دار و بحرانی گفت: در آذربایجان شرقی ۳۱ واحد مشکل‌دار و ۷ واحد بحرانی با امکان اشتغال ۶۲۸۶ نفر وجود دارد. وی گفت: ۲۲۲۰ واحد تملک شده توسط بانک‌ها باید به چرخه تولید بازگردند. در این نشست مسائل و مشکلات بانکی چهار واحد تولیدی شامل گروه تولیدی مهر اصل، نختاب فیروزان، چینی ارس و خودروسازی اسنا مطرح و به بانک‌های عامل یک هفته فرصت داده شد تا مسائل مطرح شده را بررسی و راهکارهای حل مشکلات را به دبیرخانه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید ارائه کنند.