محمدصادق کریمی کیا اظهار کرد: مسوولیت‌های اجتماعی از مباحثی است که جایگاه خاصی در توسعه در دنیا دارد و می‌توان گفت که در کشورمان روی مسوولیت‌های اجتماعی برنامه‌ریزی نشده است. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خوزستان، توجه به مسوولیت‌های اجتماعی در کشور و به ویژه در خوزستان را که یکی از صنعتی‌ترین استان‌های کشور است ضروری دانست و افزود: سال گذشته نخستین سمینار با موضوع مسوولیت اجتماعی صنایع برگزار شد که امسال دومین سمینار در استان خوزستان برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه برگزاری چنین سمیناری باعث مطالبه‌گر شدن مردم می‌شود، تصریح کرد: در صورتی که دولت در زمینه پیاده‌سازی مسوولیت‌های اجتماعی سیاست‌گذاری کند می‌توانیم به نقطه مشترک برسیم و مسوولیت اجتماعی صنایع را به یک راهبرد و برنامه برسانیم؛ اجرایی شدن این راهبرد می‌تواند منجر به توسعه شود. وی ظرفیت صنایع در استان را بسیار بالا دانست و اضافه کرد: صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، کشاورزی و فولاد در استان وجود دارد و اگر بخواهیم منصفانه قضاوت کنیم در سال‌‌های گذشته به‌صورت پراکنده و جسته و گریخته در برنامه‌های فرهنگی اجتماعی استان پشتیبانی‌هایی از سوی صنایع صورت گرفته است.

کریمی کیا ادامه داد: با این وجود ما به دنبال این هستیم که یک وحدت رویه یا یک سیاست برای ایجاد برنامه در جهت استفاده از ظرفیت‌های موجود در راستای محرومیت‌زدایی در مناطقی که تراز فرهنگی اجتماعی و معیشتی آن در خطر است، داشته باشیم.

وی گفت: ارتقای سطح کمی و کیفی زندگی مردم بر اساس رفاه اجتماعی به خصوص از طریق بهبود و توانمندسازی مناطق کم برخوردار و رضایتمندی جامعه نسبت به عملکرد دولت و حاکمیت، افزایش اعتماد عمومی، تقویت مشارکت‌های اجتماعی در قالب نقش‌های شهروندی، یکپارچه کردن و وحدت رویه بین دستگاه‌های اجرایی در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، استاندارد کردن فعالیت‌های دستگاه‌های اجرایی، ایجاد چرخه هم‌افزا از طریق ارزیابی و برنامه‌ریزی و آموزش و بررسی عملکرد و شناسایی و اصلاح و ارزیابی مجدد و رفع نواقص و همچنین شناسایی نقاط ضعف و قوت دستگاه‌هایی که خدمت‌رسانی می‌کنند از اهداف کلی این برنامه است. وی تعیین شاخص‌های عملکردی در حوزه مسوولیت‌های اجتماعی، تدوین و تهیه سند جامع مسوولیت اجتماعی صنایع خوزستان را یکی از مهم‌ترین اهداف علمی این سمینار دانست و یادآور شد: همچنین در تهیه چک لیست‌ها و دستورالعمل‌های ارزیابی با ممیزی سالانه فعالیت صنایع در استان خوزستان با رویکردهای اجتماعی، راه‌اندازی دبیرخانه دائمی در حوزه اهداف کاربردی، تشکیل کارگروه محصولات‌های اجتماعی در ذیل شورای اجتماعی استان رقم خواهد خورد.

کریمی کیا اظهار کرد: تدوین و تهیه سند جامع علمی مسوولیت اجتماعی در قالب یک سند بالادستی و به‌عنوان اینکه حاکمیت و دولت بتواند از این ظرفیت استفاده کند برای برنامه‌‌ریزی مدون در حوزه رفع محرومیت‌ها و توسعه استان خوزستان و همچنین ارزیابی دائم و مستمر صنایع در طول سال در حوزه اقدامات اجرایی که در حوزه مسوولیت اجتماعی انجام می‌دهند، از دیگر اهداف این سمینار است. وی برگزاری سمینار را در سه حوزه اهداف کلی، اهداف علمی و اهداف کاربردی دانست و با اشاره به اقدامات انجام شده افزود: با فرمانداران، مدیران کل و مدیر عاملان دستگاه‌های مختلف که مخاطب محصولات‌ اجتماعی هستند مکاتبات صورت گرفته و از وزرای نفت، نیرو، صنعت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی دعوت شده تا در این سمینار حضور پیدا کنند.

وی از دعوت سفیر و معاون اقتصادی سفیر کره جنوبی، دکتر مارتین عضو هیات مدیره کمپانی سی اس آر اتحادیه اروپا خبر داد و افزود: کمیته آسیب شناسی مربوط به صنایع در حوزه مخاطرات زیست محیطی مبتلا به طرح‌های توسعه در خوزستان و تشکیل کارگروه حمایت از کارآفرینی‌های مسوولانه و اشتغال زا در استان از اقدامات انجام شده است.