توسعه شبکه دیتای کردستان در اولویت

آزاد حکمت، مدیرکل شرکت مخابرات استان کردستان در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره فعالیت‌های زیرساختی شرکت گفت: به منظور توسعه شبکه کابل و فیبرنوری، طراحی و اجرای شبکه کابل در نقاط بدون شبکه، نوسازی و بهسازی شبکه موجود، تقویت کافوها و اجرای طرح آبونه در نقاط موردنیاز، تبدیل کافوهای مسی به نوری در استان انجام شده است، به‌طوری‌که اکنون ۴۶۰۰ کیلومتر فیبر نوری در زیرساخت ارتباطی منطقه مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

وی افزود: از سال ۹۵ ارائه سرویس جدید FTTB/ H «فیبرنوری تا ساختمان/ خانه » که به تکنولوژی جدیدی اطلاق می‌شود که به جای استفاده از کابل مسی از فیبر نوری برای انتقال اطلاعات تا ساختمان یا محل مشتری بهره می‌برد و می‌توان سرویس‌های گوناگونی همچون تلفن، اینترنت، سرویس‌های چند رسانه‌ای و دیگر سرویس‌های بر بستر دیتا را با سرعت و کیفیتی بسیار بالاتر از کابل مسی در اختیار مشترکان قرار داد، در منطقه کردستان آغاز شده و تاکنون ظرفیت‌سازی حدود ۳۰هزار شماره انجام شده و از این ظرفیت ایجاد شده ۱۱هزار پورت آماده واگذاری است و شهروندان در شهرها و برخی نقاط روستایی می‌توانند از ارتباطی با کیفیت در بستر فیبر بهره‌مند باشند. حکمت اظهار کرد: در سال ۹۴ شبکه پرظرفیت انتقال استان به بهره‌داری رسیده و امکان افزایش ظرفیت شبکه انتقال استان تا ۵۴ برابر فراهم شد.

مدیر شرکت مخابرات استان کردستان در ادامه در زمینه نحوه استفاده از تکنولوژی‌های روز در حوزه تلفن ثابت در مخابرات منطقه کردستان گفت: به منظور توسعه سوئیچ و شبکه دسترسی، سهولت استفاده مشتریان امکان ارائه سرویس صوت و داده بر بسترسیم مسی و کابل فیبرنوری در استان فراهم شده و با تکنولوژی‌های جدید به‌روز می‌شوند به‌طوری‌که برای نخستین‌بار در کشور، استان کردستان در زمینه بهره‌برداری و استفاده از سرویس‌های سافت سوئیچ برند داخلی پیشتاز بوده و با تکیه بر توان تخصصی کارکنان فنی استان، زیرساخت لازم برای دسترسی به سوئیچ ارزان، متناسب با تکنولوژی روز را فراهم آورده است. با استفاده از سافت سوئیچ امکان استفاده مشتریان حتی در روستاها نیز از بستر فیبرنوری فراهم شده و سرویس‌های SIP Phone و FTTH بر بستر فیبر ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: توسعه شبکه دیتا نیز همواره از اولویت‌های مخابرات منطقه کردستان بوده و به‌جهت ارتقای کیفیت و سهولت دسترسی به اینترنت خانگی در استان اقدامات موثری صورت گرفته است که می‌توان به ارتقای پهنای باند uplink اینترنت استان از ۱/ ۵G به ۱۰G (بیش از ۷ برابر)، استفاده از سامانه‌های مکانیزه برای تنظیم پروفایل مشترکان و بهره‌وری حداکثری از امکانات شبکه کابل موجود، متمرکز کردن سامانه‌های AAA و CRM، ارتقای سامانه BRAS استان با بیش از سه‌برابر ظرفیت قبلی ودارا بودن گزینه‌های لازم برای امکان تفکیک ترافیک شبکه ملی از اینترنت بین‌الملل، اجرای سامانه یکپارچه‌سازی تجهیزات شبکه دیتا و امکان مونیتورینگ یکپارچه به منظور کنترل کارکرد و کیفیت شبکه تحت عنوان طرح IP OSS، بهره‌برداری از طرح QOE با نصب و راه‌اندازی تعداد ۱۶ پراب در مراکز اصلی استان و اندازه‌گیری ۲۴ ساعته شاخص‌های کیفی شبکه و ارسال اطلاعات به مرکز مخابرات ایران اشاره کرد. وی در توضیح اقدامات مخابرات استان در زمینه توسعه تکنولوژی‌های جدید همراه اول نیز گفت: در حوزه ارتباطات سیار ۴۷۵ سایت BTS در منطقه کردستان نصب و راه‌اندازی شده که در بسیاری از آنها علاوه بر تکنولوژی ۲G، تکنولوژی‌های ۳G و ۴G نیز که از جدیدترین نسل تکنولوژی‌های مخابراتی دنیا هستند استفاده شده است. اکنون ۳۳۹ تکنولوژی ۳G و ۳۵۳ تکنولوژی ۴G در مناطق شهری و روستایی استان وجود دارد. بیش از یک میلیون و ۷۰۰هزار مشترک دائمی و اعتباری همراه اول در استان مشغول به‌کار بوده و ضریب نفوذ تلفن همراه در استان را به ۱۰۵‌درصد رسانده است.

مدیر شرکت مخابرات کردستان درباره اقدامات مخابرات در روستاها نیز اظهار کرد: از ۱۶۷۷روستای دارای سکنه استان کردستان طبق آخرین سرشماری سال ۹۵، تعداد ۱۶۰۱روستا دارای ارتباط بوده و بیش از ۱۷هزار مشترک در ۴۶۷ روستا امکان استفاده از سرویس اینترنت پرسرعت مخابرات را دارند. در بیش از ۴۲ روستای اقماری که از کیفیت پایین سرویس ارتباطی خود گله‌مند بودند امکان بهره‌برداری از سرویس صوت و دیتا بر بستر فیبر فراهم شده و اکنون سرویس‌های ارتباطی با کیفیتی مناسب در اختیار مشتریان قرار گرفته است. در حوزه ارتباطات سیار نیز ۲۱۷ سایت پوشش روستایی و جاده‌ای را میسر کرده به‌طوریکه بیش از ۹۳۰روستا دارای پوشش همراه اول هستند.

حکمت ادامه داد: در راستای استفاده بهینه از منابع موجود با هدف تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه‌ها اقدامات ابتکاری در حوزه مدیریت سیستم‌های مخابراتی مخابرات منطقه کردستان به انجام رسیده است.

وی نصب و راه‌اندازی سامانه Softswitch با برند ایرانی را یکی از این اقدامات دانست و گفت: برای نخستین‌بار در کشور استان کردستان در زمینه بهره‌برداری و استفاده از سرویس‌های سافت‌سوئیچ برند داخلی پیشتاز بوده و با تکیه بر توان تخصصی پرسنل فنی استان، زیرساخت لازم برای دسترسی به سوئیچ ارزان، متناسب با تکنولوژی روز را فراهم آورده است.

حکمت استفاده از Dslamهای کم ظرفیت برای نخستین تجربه در کشور در اشل میان‌ظرفیت را یکی دیگر از این اقدامات دانست و افزود: این اقدام راهکاری بسیار ارزان‌قیمت برای جایگزینی مراکز تا سقف ۲K بوده و امکان مونیتورینگ از طریق سامانه OSS را نیز دارد.

نصب و راه‌اندازی سوئیچ کیمایل از اقدامات دیگری است که مدیر شرکت مخابرات استان به آن اشاره کرد و در این‌باره افزود: عدم نیاز به حضور کارشناسان شرکت سازنده در راه‌اندازی ۸۵ عدد کافو و استفاده از ظرفیت آنها برای شبکه دسترسی، ارائه انواع سرویس‌های دیتا و راه‌اندازی و نگهداری سرویس‌های

 ADSL VDSL G.SHDSL , MPLS و....، خروج از ساختار و چار چوب غیراقتصادی Combo در ترکیب‌بندی کافوها و صرفه‌جویی قابل‌ملاحظه در هزینه‌ها و نیز مشارکت در تولید کافوهای ۱۰۰۰ کیمایل برای استان و تلاش برای حذف آیتم پرهزینه کابل و کانکتور در توسعه کیمایل از اقدامات انجام شده است.