اعتبار آبی برای شهرهای در تنش

اسماعیل نجار اظهار کرد: ایران به لحاظ حادثه‌خیز بودن رتبه دهم دنیا را از آن خود کرده و با چنین شرایطی باید در هر لحظه آمادگی یک بحران را داشته باشیم، به همین منظور آمادگی برای مقابله با این حوادث ضروری است.وی گفت: مردم زیر بنای کار در مدیریت بحران هستند، موضوع پیشگیری و ایمن‌سازی از سوی شهروندان باید به‌صورت جدی آموزش داده شود.

نجار اظهار کرد: اساس کار در مدیریت بحران پس از پیش‌بینی و پیشگیری، مدیریت صحیح حادثه است که به‌عنوان یک علم در دنیا مطرح می‌شود، داشتن نقشه راه، دستورالعمل‌ها و امکانات لازم در این خصوص ضروری است. وی افزود: مرکز مدیریت و کنترل حوادث استان خوزستان با توجه به ماموریت‌های دستگاه‌های اجرایی برای هم‌افزایی بیشتر مقابله با بحران‌ها تشکیل شده است. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تصریح کرد: این مرکز مانند نخ تسبیح است که دانه‌های آن را به هم متصل می‌کند. فرمانده یک لشکر باید فرماندهی کند نه اینکه همچون سرباز وارد میدان شود. امیدوار هستیم این مرکز بتواند عملیات مختلف را با انسجام مدیریتی انجام دهد. وی با بیان اینکه متاسفانه گاهی اوقات در برخی حوادث انسجام مدیریتی از دست می‌رود، گفت: شاکله مدیریت بحران تنها مربوط به یک استانداری نیست این سازمان یک سازمان سیاست گذار و هماهنگ‌کننده است و همه دستگاه‌های کشوری و لشکری و اجرایی در زمان عادی ماموریت‌هایی دارند که در زمان بحران با توجه به نیاز و وسعت حادثه که باید انجام وظیفه کنند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به اهمیت شناخت دقیق مخاطرات گفت: تبدیل مدیریت بحران به مدیریت ریسک، توسعه مشارکت و نگاه فرابخشی سازمان‌ها، توسعه هماهنگ بخش‌ها با حوزه عمل، طرح‌ریزی برای مدیریت بحران کشور، توان‌بخشی و فرهنگ‌سازی در جامعه ضروری است. نجار گفت: راهکارهای متفاوتی برای جابه‌جایی ساکنان بافت‌های فرسوده وجود دارد و در بحث بافت‌های فرسوده، مدیریت بحران اساس کار پیشگیری است. معاون وزیر کشور با بیان اینکه می‌شد از ساخت این منازل در این منطقه پرخطر جلوگیری کرد، افزود: باید تمهیداتی برای جابه‌جایی این منازل اندیشیده شود اما باید توجه داشت متاسفانه به علت خشکسالی‌های مکرر مهاجرت‌هایی از روستاها به شهرها و به ویژه حاشیه شهرها صورت گرفت و پدیده حاشیه‌نشینی شکل گرفت که این امر حد توقف ندارد. نجار اظهار کرد: هر اندازه هم که در طول دوران بعد از انقلاب برای توقف حاشیه‌نشینی تلاش شد، باز هم شاهد ادامه آن بودیم؛ مناطق شکل گرفته سازماندهی و نوسازی شد اما پس از مدتی در حاشیه همین مناطق نیز حاشیه‌نشینی شکل گرفت و گسترش یافت. رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه در برخی مناطق شدت حاشیه‌نشینی بیشتر است، گفت: در بعضی شهرها و استان‌ها حاشیه نشینی بیشتر و در بعضی دیگر کمتر است، اما همه باید برای کاهش این وضعیت همکاری کنند.

 لزوم استفاده از اندوخته‌های علمی

استاندار خوزستان نیز گفت: در شرایط فعلی باید از سیستم مدیریت سنتی خارج و از اندوخته‌های علمی کشورهای پیشرفته در مدیریت بحران بهره‌مند شویم. غلامرضا شریعتی اظهار کرد: با توجه به شرایط خاص خوزستان در سال‌های اخیر نیازمند تجهیز و بهسازی سیستم مدیریتی استان در این حوزه بوده‌ایم. در شرایط فعلی باید از سیستم مدیریت سنتی خارج و از اندوخته‌های علمی کشورهای پیشرفته بهره‌مند شویم.

وی افزود: در ابتدای سال جاری ساختمان اداری مدیریت بحران استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت، اما باز هم کمبود یک سیستم مدیریت هوشمند در استان احساس می‌شد، به همین منظور با یک برنامه‌ریزی مدون و منسجم مرکز کنترل حوادث استان راه‌اندازی شد. شریعتی اظهار کرد: سال ۹۵ وقوع توفان‌های گرد و خاک سیستم توزیع برق استان را دچار مشکل کرد در صورتی که امکان کنترل این موضوع از سال‌های قبل وجود داشت، بی‌شک بار هزینه‌ای این حادثه کمتر می‌شد. وضعیت مدیریت چنین حوادثی در شان استان نبود. استاندار خوزستان گفت: اعتبارات لازم به برای به روزسازی و هوشمندسازی سیستم‌های اجرایی و خدماتی استان سال گذشته در دستور کار هیات دولت گرفت. شریعتی اظهار کرد: این مرکز با عنوان پیشرفته ترین مرکز مانیتورینگ فرماندهی، کنترل و هدایت عملیات در زمینه مدیریت بحران استان وظیفه هماهنگی، همگام‌سازی و بهره‌گیری از اطلاعات دستگاه‌های مختلف به منظور سرعت بخشیدن به تصمیم‌گیری در حوادث و بحران‌های مختلف را بر عهده دارد. وی گفت: امیدوارم با حفظ و نگهداری این سیستم‌ها مرکز مدیریت حوادث استان را آنگونه که شایسته است مدیریت کنیم.

 ایجاد ۱۲ پست برق مقاوم در برابر ریزگردها

استاندار خوزستان با اشاره به آغاز عملیات اجرایی ۱۲ پست برق GIS در خوزستان گفت: اگرچه هزینه این پست‌ها حدود دو برابر پست‌های دیگر است، اما این پست‌ها مسقف و در مقابله با ریزگردها مقاوم هستند.

شریعتی تصریح کرد: در زمان بحران پدیده ریزگردها در بهمن‌ماه ۹۵، استان خوزستان دچار بحران جدی شد. سیستم انتقال و توزیع برق به یک یا دو دهه قبل برمی‌گشت و شاهد بودیم که امکان کنترل و مدیریت مسأله در این سیستم آن‌گونه که باید، میسر نبود. در آن بحران، تنها در یک روز به علت نبود برق، تولید نفت ۷۰۰ هزار بشکه کاهش یافت.  وی گفت: عمده سیستم‌های خوزستان به ۳۰ سال پیش برمی‌گردد که این موضوع در استان خوزستان به دلیل اهمیت استراتژیک در اقتصاد ملی و با توجه به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی در شأن استان نبوده است.

 استاندار خوزستان ادامه داد: با مصوبه دولت در فروردین‌ماه سال ۹۶ و به دستور رئیس‌جمهور، به‌روزرسانی و هوشمندسازی سیستم‌های اجرایی و خدماتی استان خوزستان آغاز شد و دستگاه‌هایی که عقب‌ماندگی داشتند، آغاز به جبران عقب‌ماندگی کردند.

شریعتی تصریح کرد: تا پیش از این پست GIS در استان خوزستان وجود نداشته است که طی امروز و فردا شاهد آغاز عملیات اجرایی ۱۲پست برق GIS در خوزستان هستیم که تا قبل از تابستان آینده وارد مدار می‌شوند. در حال تلاش هستیم با برنامه‌ریزی‌هایی که می‌شود، این تعداد پست GIS به ۱۷ پست افزایش یابد.

وی با اشاره به مزیت پست‌های GIS گفت: اگرچه هزینه این پست‌ها حدود دو برابر پست‌های دیگر است اما این پست‌ها مسقف و در مقابله با ریزگردها مقاوم هستند.