رشد 55 درصدی صادرات میگو از استان گلستان

در این جلسه که در دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری برگزار شد، مدیرکل شیلات استان با بیان اینکه فصل پرورش میگو از اردیبهشت سال‌جاری آغاز شده است، اظهار کرد: امسال تولید میگو از پیش‌بینی‌ها فراتر رفته و به بیش از ۲۵۰۰ تن رسیده است که از این میزان بیش از ۸۰ درصد میگو گلستان صادر می‌شود. سید جواد قدس‌علوی تصریح کرد: در سال‌جاری صادرات میگو استان ۵۵درصد رشد داشته که این نقش بسزایی در رشد صادرات غیرنفتی استان خواهد داشت.وی افزود: به‌رغم مشکلات موجود در حوزه حمل‌و‌نقل، تلاش داریم سطح صادرات را از طریق کریدور ریلی ایران_ترکمنستان _قزاقستان را افزایش دهیم و بیش از پیش در بازارهای روسیه و چین حضور داشته باشیم.

وی یادآور شد: دو واحد عمل‌آوری استان کدهای صادراتی IR و EC اتحادیه اروپا را دریافت کرده‌اند و می‌توانیم از این پس محصولات خود را در بازارهای جهانی با برند استان به فروش برسانیم.مدیرکل شیلات گلستان با تاکید بر همکاری بیشتر گمرک اینچه‌برون با سایر دستگاه‌های مرتبط خاطرنشان کرد: مرز اینچه‌برون می‌تواند به‌عنوان مسیر صادرات میگوی جنوب به آسیای‌میانه و حتی اروپا، با امنیت بیشتر و هزینه کمتر مطرح باشد.قدس‌علوی با اشاره به ۵ مرکز فعال فرآوری میگو در استان گفت: صادرات میگو در سال جاری ۱۳ میلیون دلار ارزآوری خواهد داشت.وی درخصوص کشورهای مقصد صادرات میگو استان خاطرنشان کرد: کشورهای ویتنام، امارات، هنگ‌کنگ، عمان و اسپانیا از مقاصد صادرات میگو استان هستند.

مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان نیز اظهار کرد: اکنون از طریق کریدور شمال به جنوب و بندر امام، ۸۰ درصد بار کشور صادر می‌شود و البته مشکلات فراوانی همچون ترافیک و هزینه‌های حمل‌و‌نقل وجود دارد که وجود مرز اینچه‌برون می‌تواند کمک مناسبی به صادرات کالا باشد. عباس اغنامی با اشاره به مذاکرات صورت‌گرفته با جمهوری قزاقستان در زمینه صادرات کالا تصریح کرد: گلستان نیاز به نهاده‌های کشاورزی دارد و صادرات میگو می‌تواند زمینه تهاتر کالا با آنان باشد. وی افزود: با توجه به مسیر ریلی که به بندر آکتائو می‌رسد می‌توان از این ظرفیت برای ورود به بازارهای آسیای‌میانه، چین و روسیه استفاده کرد.