به گزارش روابط عمومی پتروشیمی فجر، منصور فارسی‌زاده اظهار کرد: شرایط پتروشیمی فجر به گونه‌ای است که امکان حتی یک ساعت توقف تولید در این مجتمع وجود ندارد و تعمیرات اساسی به معنای کلی در این کارخانه وجود ندارد. از این رو ماشین‌آلات به سه دسته حساس، نیمه حساس و کمتر حساس تقسیم شده‌اند که در این میان توربوژنراتورها که منبع اصلی تولید برق هستند حساس‌ترین تجهیزات هستند و اولویت اصلی تعمیرات اساسی جداگانه هر کدام از این توربین‌ها در برنامه زمان‌بندی مشخص است.

رئیس اداره تعمیرات پتروشیمی فجر در ادامه با اشاره به وجود ۳ نوع توربوژنراتور در این مجتمع خاطرنشان کرد: اکنون ۱۱دستگاه توربوژنراتور از ۳ سازنده مختلف ۵ دستگاه محصول شرکت آلستوم ، دو دستگاه محصول شرکت جنرال الکتریک و ۴ دستگاه در ناحیه ۲ محصول شرکت مدیریت نیروگاهی ایران(مپنا) در این مجتمع وجود دارد که پیش از این عملیات تعمیرات اساسی نوع توربین‌های آلستوم و جنرال الکتریک بومی‌سازی شده بود.

طی۵ سال اول ابتدای راه‌اندازی تعمیرات اساسی توربین‌های آلستوم به دست کارشناسان خارجی صورت می‌گرفت ولی به مرور و با انتقال دانش، کارشناسان و تکنسین‌های این شرکت موفق به انجام این مهم، بدون حضور هیچ‌گونه کارشناس خارجی شدند. تجربه و دانشی که بر روی این توربین‌ها و توربین های GE کسب شده بود در تعمیرات اساسی توربین‌های نوع مپناکه در ناحیه ۲ شرکت نصب شده‌اند، به کار گرفته شد. به نحوی که با وجود در نظر گرفته شدن ۶۰ روز کاری برای انجام عملیات، عملا تعمیرات اساسی در ۵۳ روز کاری و بدون هیچ‌گونه حادثه‌ای به سرانجام رسید که این تاثیر قابل‌توجهی در افزایش بهره‌وری شرکت دارد.