وی اضافه کرد: فرهنگ مهارت‌آموزی باید در سبد خانواده‌ها به ویژه جوانان قرار گیرد تا جایی که قبل از اشتغال دنبال کسب مهارت باشند. مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای همدان اظهار کرد: یکی از معضلات کنونی جامعه، گرایش نداشتن افراد به سمت مهارت‌آموزی است، در حالی‌که با کسب مهارت ۵۰ درصد مسیر دسترسی به شغل طی می‌شود. مختاران گفت: اشتغال مشکل اصلی جامعه به شمار می‌رود در حالی‌که مقوله اشتغال، اقتصاد و مهارت از هم جدا نیستند و افرایش مهارت مساوی با کسب شغل و افزایش درآمد است.

وی ادامه داد: برای دستیابی به اقتصاد مقاومتی و اجرای سیاست‌های اقتصادی دولت نیز باید به سمت مهارت‌آموزی رفت.مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای همدان اظهار کرد: این استان به همت مربیان توانمند و سیستم آموزشی قوی موفق به کسب رتبه چهارم کشور در حوزه مهارت شده است.مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای همدان در ادامه افزود: طرح آموزش زنان و بانوان سرپرست خانوار با انعقاد تفاهم نامه‌ای با وزارت کشور از سال گذشته آغاز شد. مختاران افزود: اولویت فنی‌و‌حرفه ای، آموزش افراد در معرض آسیب است، چون اثرات مثبت بالایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد. وی اضافه کرد: تاکنون ۸۵۰ تن از زنان سرپرست خانوار در این دوره‌های آموزشی شرکت کردند؛ به این منظور رشته‌هایی پیش بینی شده که منجر به اشتغال شود.

مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای همدان یکی از تفاوت‌های دوره‌های فنی حرفه‌ای در سال اخیر را چرخش فرمان آموزش‌های مهارتی از آموزش به سمت اشتغال دانست.مختاران اظهار کرد: فنی‌و‌حرفه‌ای همدان دوره‌های آموزشی مهارتی در سکونتگاه‌های غیر رسمی، پادگان‌ها، زندان‌ها، شعب ثابت و سیار شهری فنی‌و‌حرفه ای، کارگاه‌های صنایع، اصناف، دانشگاه‌ها، کارگاه‌های عشایری و ۱۹۰ آموزشگاه‌های آزاد برگزار کرده است.وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های همدان در حوزه گردشگری، چرم، گردو و مبل و منبت، فنی‌و‌حرفه‌ای همدان برای تقویت این حوزه‌ها دوره‌های آموزشی برگزار کرده است.