شارژ ارزی برق خوزستان

وی با بیان اینکه کیفیت آب پایین دست اولویت نخست است، ادامه داد: وقتی که آب به یک حوضه تعلق می‌گیرد، زهاب آن آب تخصیص داده شده، مجددا وارد رودخانه می‌شود و کیفیت آب اولیه را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد و زمانی که آن آب به پایین‌دست می‌رسد، از کیفیت پایینی برخوردار است زیرا آب با زهاب مخلوط شده است. در این زمینه در توزیع آب نباید فقط کمیت سنجیده شود و بحث کیفیت آب پایین‌دست نیز حتما باید مورد نظر باشد. شریعتی با اشاره به وضعیت پایداری برق استان در تابستان امسال اظهار کرد: ان‌شاءالله که برق خوزستان در تابستان پایدار است. در توزیع و خطوط انتقال برق به‌طور جدی و اساسی اقداماتی در استان انجام گرفته است اما باید خیلی بیشتر از کارهایی که انجام گرفته در این زمینه هزینه کنیم تا وضعیت برق استان را پایدارتر کنیم. در این زمینه امسال ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه برای استان هزینه خواهیم کرد تا شاهد پایداری بیشتر وضعیت برق استان باشیم.

وی ادامه داد: در زمینه پایداری شبکه از سال گذشته اقدامات اساسی صورت گرفت به شکلی که امسال به‌رغم وقوع ریزگردها کمتر شاهد قطعی برق در سطح استان بودیم. این اقدامات اساسی در استان در حوزه برق باید ادامه پیدا کند و کامل شود تا شاهد پایداری هرچه بیشتر برق در استان باشیم.

استاندار خوزستان با بیان اینکه در تولید برق در استان با مشکلاتی مواجه هستیم، گفت: به‌دلیل مشکلاتی که در تولید برق در استان وجود دارد، دستورالعمل کاهش ساعت کاری را در استان اجرایی کردیم. امیدواریم با تمهیدات و صرفه‌جویی موثری که در استان انجام می‌گیرد، شاهد مشکلی در بحث توزیع برق در استان نباشیم.

شریعتی با اشاره به اینکه همه تلاش ما بر این است که تابستان امسال قطعی برق در خوزستان نداشته باشیم، گفت: امیدواریم شرایط مطمئنی را برای مردم استان در این ایام به وجود بیاوریم تا مردم بتوانند تابستان را بدون قطعی برق سپری کنند.

 در زمینه تولید برق غفلت شده است

شریعتی با بیان اینکه باید در تولید برق در استان اقدامات اساسی انجام دهیم، تصریح کرد: در سال‌های گذشته در این زمینه غفلت انجام گرفته و فقط به تولید نیروگاه‌های برق‌آبی بسنده کردیم و این کار باعث شد تا از تنوع تولید در استان استفاده نشود. اکنون این کار در دستور کار قرار گرفته و کمیته‌ای نیز به این منظور تشکیل شده است تا طی چند سال آینده پنج تا شش هزار مگاوات برق نیروگاهی (سیکل ترکیبی و گازی) تولید کنیم.

وی گفت: اگر تنوع تولید برق در استان داشته باشیم، پایداری شبکه در تولید، افزایش و تولید استان نیز افزایش پیدا می‌کند. با توجه به اینکه برق به عنوان یک پایه برای سرمایه‌گذاری است، ظرفیت تولید برق بیشتر به استان این امکان را می‌دهد تا بتوانیم مجوزهای سرمایه‌گذاری بیشتری را بدهیم و سرمایه‌گذاران با دغدغه کمتری به سرمایه‌گذاری اقدام کنند.

 سرمایه‌گذاری تسهیل‌تر شده است

وی با بیان اینکه شرایط برای سرمایه‌گذاری در استان آسان‌تر شده است، افزود: در گذشته موانع زیادی برای سرمایه‌گذاری در استان وجود داشت اما اکنون در حال الکترونیکی کردن صدور مجوزها برای سرمایه‌گذاری در استان هستیم. این کار باعث شده تا صدور مجوزهای لازم برای سرمایه‌گذاری از ۶۷۰ فرآیند به حدود ۱۶۰ فرآیند برسد. اکنون فاز اول و دوم این طرح راه‌اندازی شده اما هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است. امیدواریم فاز سوم این طرح نیز که فاز نهایی آن است، در اسرع وقت راه‌اندازی شود تا سرمایه‌گذاران با آرامش بیشتر و مشکلات کمتری در استان سرمایه‌گذاری کنند.

 کنترل ریزگردها مستمر باشد

شریعتی ادامه داد: اقدامات بسیار خوبی در بحث کنترل ریزگردها در استان انجام شده اما این کارها باید مستمر باشد و ادامه پیدا کند. این اقدامات باید در چارچوب علمی و کارشناسی ادامه یابند تا شاهد حل مشکل ریزگردها در استان باشیم و دغدغه مردم را در بحث ریزگردها به مرور زمان کاهش دهیم.

 واگذاری مالکیت گروه ملی به بخش خصوصی  

شریعتی درخصوص آخرین وضعیت گروه ملی فولاد ایران گفت: اکنون مالکیت گروه ملی به بانک ملی بازگشته است هرچند بانک ملی تا آخر مالکیت گروه ملی فولاد را برای خود نگاه نمی‌دارد و قطعا به دنبال آن است تا به بخش خصوصی واگذار کند. در این زمینه توصیه کرده‌ایم تا بانک ملی، گروه ملی را به یک شرایط پایدار برساند و سپس به بخش خصوصی واگذار کند.

وی اظهار کرد: اکنون هیات‌مدیره و مدیرعامل جدیدی برای گروه ملی فولاد ایران تعیین شده است. به‌زودی ۵۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه که از سوی هیات‌مدیره بانک ملی ایران تصویب شده است، در اختیار هیات‌مدیره جدید گروه ملی فولاد ایران قرار خواهد گرفت. همچنین مسائلی که در خصوصی‌سازی این شرکت مطرح بود، حل شده است و اکنون در تلاش هستیم تا هرچه زودتر این ۵۰ میلیارد تومان در اختیار هیات‌مدیره جدید قرار بگیرد تا آنها بتوانند مواد اولیه مورد نیاز کارخانه را خریداری کنند. تاکنون با تلاش‌هایی که انجام گرفته توانسته‌ایم حقوق کارمندان و کارگران این شرکت را تا فروردین امسال پرداخت کنیم. استاندار خوزستان با بیان اینکه با توجه به سیاست‌های کلی کشور به احتمال فراوان گروه ملی فولاد ایران باید به سمت خصوصی‌سازی برود، گفت: خیلی به دنبال آن نیستم تا مشکلات و مسائلی را که در چند سال گذشته بر گروه ملی فولاد ایران گذشته است، مطرح کنم اما در تلاش شبانه‌روزی هستیم تا بتوانیم چرخه گروه ملی فولاد را به حرکت در بیاوریم. اگر چرخه تولید این کارخانه به حرکت در آید، می‌تواند تا حدودی دردها و مشکلات بحق کارگران این کارخانه را کاهش دهد.

 نرخ بیکاری به میانگین کشوری برسد

شریعتی با بیان اینکه نرخ بیکاری در خوزستان ۱۴درصد است، تصریح کرد: نرخ بیکاری در کشور ۱۲درصد و نرخ بیکاری در خوزستان حدود ۱۴درصد است و در این زمینه باید تلاش کنیم تا این دو درصد را در خوزستان کاهش دهیم و نرخ بیکاری را در خوزستان به میانگین کشوری برسانیم.