دنیای اقتصاد - اهواز محمد علاف‌پور: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان گفت: با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری به دنبال احیای مشاغل بومی با استفاده از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای هستیم. عبدالنبی سواعدی اظهار کرد: بخش خصوصی در خوزستان سه برابر بخش دولتی اشتغال‌زایی داشته و ما نیز بیشتر تلاش داریم که کارها را به بخش خصوصی محول کنیم؛ در نمایشگاه کارآفرینی، سفره ایرانی منطقه آزاد اروند و این نمایشگاه بخش خصوصی زیرمجموعه حضور پیدا کردند. وی افزود: با توجه به نام‌گذاری امسال و تاکید مقام معظم رهبری بر اشتغال‌زایی، کیفی بخشی آموزش مهارتی را در اولویت کار خود قرار دادیم.

بخشی از این هدف را از طریق رتبه‌بندی موسسات کارآموزی بخش آزاد و اعتبارسنجی مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای محقق می‌کنیم. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان تصریح کرد: این اعتبارسنجی‌ها باعث ارتقای کیفیت کار و زیرساخت‌ها می‌شود؛ از این‌رو انجام آن را در سال جاری جزو تکالیف اقتصاد مقاومتی لحاظ کردیم. سواعدی با بیان اینکه در بخش توسعه فعالیت‌های آموزشی به‌ویژه در شهرستان‌های کوچک، امکان ایجاد آموزشگاه‌های بزرگ را نداریم، گفت: استفاده از بنگاه‌های اقتصادی، شرکت‌های تولیدی و خدماتی را در نظر داریم تا از این ظرفیت‌ها برای توسعه مهارت آموزی استفاده کنیم. وی خبر داد: در سال‌جاری دو طرح کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و کارآموزی در محیط کار واقعی ابلاغ شد که در طرح اول همکار و در طرح دوم متولی هستیم. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: طرح کارآموزی و توانمندسازی افراد حاشیه‌نشین استان را نیز در دستورکار داریم که در این طرح سعی شده علاوه‌بر ظرفیت‌های بخش دولتی از بخش خصوصی نیز استفاده شود و حتی در صورت امکان آموزشگاه‌ها و موسسات آزاد در مناطق حاشیه شعبه ایجاد کنند.

سواعدی تشریح کرد: در قالب خرید خدمات آموزشی، خدمات این آموزشگاه‌های خصوصی را خریداری می‌کنیم تا برای مردم این مناطق حاشیه باعث کارآفرینی و ایجاد ظرفیت‌های جدید شود؛ البته در عین حال نظارت بر آموزش‌ها را بهتر انجام می‌دهیم. وی اعلام کرد: از چالش‌های ما تخصیص اعتبارات عمرانی و تجهیزاتی است که در این زمینه با مشکلاتی مواجه هستیم؛ از این رو بیشترین رویکرد ما توسعه آموزشگاه‌های خصوصی و خرید خدمات آموزشی برابر ظرفیت‌های موجود است. مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان اظهار کرد: به‌صورت ویژه بحث آموزش معطوف به اشتغال، آموزش‌های حوزه نفت و پتروشیمی (در ستاد اقتصاد مقاومتی با حضور وزیر نفت این بحث را مطرح کردیم و مورد تاکید وی قرار گرفت) را دنبال و راهکارهای عملی برای اجرایی شدن آن تدوین می‌کنیم. سواعدی یادآور شد: موضوع سفارشی کردن آموزش‌های مهارتی و هدفمند کردن آنها به‌منظور بازار کار از برنامه‌های این اداره کل است؛ از این رو سالانه بیش از ۲۵ درصد به برنامه‌های آموزشی خود با همین امکانات موجود اضافه کردیم.