سهم 8 درصدی تعاون خوزستان در اشتغال

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: دبیرکل خانه تعاونگران ایران با بیان اینکه خوزستان از لحاظ تعداد تعاونی در کشور رتبه چهارم را دارد، گفت: ۵/ ۲ میلیون نفر معادل ۵۰درصد از جمعیت خوزستان عضو تعاونی‌ها هستند و سهم بخش تعاون خوزستان در اشتغال کشور حدود ۸ درصد است. «علی‌حسین شهریور» با بیان اینکه در کل دنیا حدود ۱۲ هزار تعاونی وجود دارد، اظهار کرد: آمار نشان می‌دهد از هر ۶ نفر در دنیا یک نفر عضو تعاونی است. وی اظهار کرد: به لحاظ اقتصادی دارایی تعاونی‌ها در کل دنیا ۳ هزار میلیارد دلار است و آمار می‌گوید که از این ۳ هزار میلیارد دلار ۵۰ درصد مربوط به کشورهای اروپایی بوده که نشان می‌دهد تعاون از لحاظ اقتصادی نیز کارکرد خوبی داشته است. شهریور با تاکید بر اینکه تعاونی‌ها به‌ویژه در کشورهای صنعتی نقش بسیاری در اقتصاد دارند، خاطرنشان کرد: سهم تعاون در کشور ما ۶ تا ۷ درصد است.

وی افزود: خوزستان از لحاظ هم‌مرزی با عراق از فرصت خوبی برخوردار بوده و این هم‌مرز بودن ظرفیتی است که می‌توان از آن به‌خوبی بهره گرفت. متاسفانه با تمام این قابلیت‌ها نرخ بیکاری در استان ۸/ ۱۰ درصد و گرایش اکثر جوانان خوزستانی به سمت اشتغال در بخش دولتی است. دبیرکل خانه تعاون‌گران ایران ادامه داد: امسال طرح «روستاتعاون» با هدف ایجاد اشتغال در روستاها را اجرا خواهیم کرد که سهم خوزستان در این طرح در فاز اول ۲۲ تعاونی و در فاز دوم ۲۰ تعاونی است که اجرای صحیح این طرح کمک بسیاری به اشتغال در مناطق روستایی خواهد کرد. شهریور، گرد و غبار خوزستان را یکی دیگر از مشکلات این استان در موضوع تعاون دانست و گفت: در دنیا تعاونی‌های زیست‌محیطی بسیاری داریم که همکاران ما در اتاق تعاون و اداره تعاون می‌توانند مردم را به سمت تشکیل این تعاونی‌ها تشویق کنند چراکه دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. خوزستان همچنین در زمینه گردشگری ظرفیت‌های بالایی دارد و تشکیل تعاونی‌هایی در این زمینه می‌تواند نقش زیادی در ایجاد اشتغال استان ایفا کند. وی ادامه داد: مورد دیگر، تعاونی‌های نسل جدید است که خوزستان پس از تصویب اصل ۴۴ قانون اساسی در زمینه تشکیل تعاونی‌های نوع جدید پیشگام شده است. در کل کشور ۱۴ تعاونی سهامی عام داریم و سهم خوزستان نیز ۴ تعاونی است که آمار خوبی است. اکنون نرخ مشارکت در خوزستان بالا است و با برنامه‌ریزی و تلاش بیشتر می‌توان در حوزه تعاونی‌های نوع جدید و سهامی، شاهد موفقیت‌های بسیاری بود.

اشتغال وضعیت خوبی ندارد

همچنین مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با بیان اینکه اگر تلاش ما به‌منظور افزایش صادرات باشد می‌توانیم تعاون را به جایگاه حقیقی خودش برسانیم، گفت: اکنون شرکت‌های دولتی با مشکل مواجه بوده و در حالت رکود هستند و استخدام جدید در بخش دولتی انجام نمی‌شود؛ باید در واگذاری‌ها توجه بیشتری به بخش تعاون شود و تمام واگذاری‌ها به بخش خصوصی صورت نگیرد. سیدنور محمدپور اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون در بخش تعاون اقدامات خوبی انجام شده و بر ارتقای مهارت تعاونی در بحث نظارت تاکید بسیاری شده است به‌‌طوری‌ که یک روز به‌عنوان روز نظارت انتخاب شده است. مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی خوزستان درباره دوره‌های آموزشی این اداره‌کل تصریح کرد: دوره‌های آموزشی بسیاری با عنوان برند و بازاریابی برگزار شده است. همچنین از دیگر برنامه‌ها نیز افزایش سهم صادرات است و اگر تلاش ما به‌منظور افزایش صادرات باشد، می‌توانیم تعاون را به جایگاه حقیقی خودش برسانیم.

محمدپور ادامه داد: سهم تعاون در اقتصاد باید ۲۵ درصد باشد که اکنون متاسفانه ۶ درصد است که با افزایش صادرات و رسیدگی به تعاونی‌ها می‌توانیم این سهم را ارتقا دهیم. امسال برای افزایش سهم تعاون، طرح‌های اشتغال فراگیر و روستا تعاون را در دستور کار داریم. در سال گذشته اعتبارات خوبی برای بخش تعاون اختصاص یافت به طوری که بانک‌ها بیش از ۵۲۹هزار و ۲۶ میلیون ریال به شرکت‌های تعاونی پرداخت کردند. وی در زمینه طرح روستاتعاون و سهم استان در این طرح گفت: باید روستاهایی را که امتیازات، امکانات و قابلیت‌های مختلف دارند، شناسایی کرده و آموزش دهیم و آنها را نسبت به تشکیل تعاونی ترغیب کنیم. همچنین طرح کارورزی و مشوق‌های بیمه‌ای فرصت خوبی است که تعاونی‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خوزستان با اشاره به اجرای دقیق طرح «کاج» که شامل سه بخش مشوق بیمه‌ای، افزایش مهارت و آموزش دانش‌آموختگان دانشگاه است، اظهار کرد: با اجرای این طرح ۱۵۰هزار فرصت شغلی در کشور باید ایجاد شود که سهم خوزستان از این میان ۸۷۰۰ فرصت شغلی است و تعاونی‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. محمدپور افزود: در این طرح افراد جویای کار به‌عنوان کارورز مشغول به‌کار شده و کارفرمایان نیز از معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما بهره‌مند می‌شوند. همچنین یک‌سوم حداقل مزد کارورز از سوی دولت پرداخت می‌شود. از تعاونگران خوزستانی می‌خواهم از این طرح استقبال کنند چراکه خوزستان در این طرح سهم خوبی دارد که می‌تواند به ارتقای تولید کمک بسیاری کند. محمدپور با بیان اینکه اشتغال استان به‌رغم قابلیت‌های استان، وضعیت خوبی ندارد، گفت: امیدواریم امسال با اجرای طرح‌های جدید و امکاناتی که دولت در اختیار قرار می‌دهد، نرخ بیکاری را تک‌رقمی کنیم. اقتصاد بر پایه سه بخش دولتی، خصوصی و تعاون است و همان‌طور که مشاهده می‌کنیم، بخش دولتی اشباع شده است.