انتقال آب شرب از سد طالقان به قزوین در اولویت

دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: سی‌وچهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان قزوین با حضور استاندار و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان برگزار شد. همتی، استاندار قزوین در این جلسه گفت: اکنون مهم‌ترین اقدام در استان انتقال آب شرب از سد طالقان به شهرها و روستاهای استان است که دستگاه‌های مرتبط باید فکری برای تسریع در اجرای این طرح بزرگ استان کنند. وی تغییر روش کشت، اصلاح الگوی کشت و استفاده از روش‌های نوین آبیاری و همچنین انتقال آب از سد طالقان را از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش میزان برداشت آب از سفره‌های زیرزمینی و نجات دشت قزوین برشمرد. همتی ادامه داد: همه امکانات و ظرفیت‌های استان باید به‌منظور صرفه‌جویی مصرف آب‌های زیرزمینی به‌کار گرفته شود.

استاندار با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز از حوضه‌های آبریز بالادست سدهای در حال ساخت استان خواستار پیگیری جدی این موضوع شد. وی نصب کنتورهای هوشمند و ارائه الگوی کشت مناسب با اقلیم و شرایط استان را دو راهکار مهم برای نجات دشت قزوین برشمرد و افزود: اگر بتوانیم با برنامه‌ای دقیق و منسجم این دو موضوع را پیگیری، مدیریت و در استان اجرایی کنیم، می‌توانیم به نتایج مطلوبی درباره جلوگیری از کاهش افت سطح سفره‌های آب زیرزمینی برسیم. در ادامه یاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اظهار کرد: برای نجات دشت قزوین باید به سمت مدیریت یکپارچه حرکت کنیم. وی استفاده از فناوری نوین در زمینه آب و کشاورزی و رجوع به تجربیات گذشته را دو عامل مهم به‌منظور پیاده‌سازی مدیریت یکپارچه در استان برشمرد.

پویا، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای قزوین نیز با بیان اهمیت طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی به تشریح اقدامات انجام گرفته به این منظور پرداخت و اظهار کرد: از ابتدای سال آبی ۹۳ تاکنون با انسداد ۱۷۱۴ حلقه چاه غیرمجاز و جلوگیری از اضافه برداشت ۲۳۷ حلقه چاه مجاز و اجرای آیین‌نامه مصرف بهینه آب کشاورزی برای ۴۲۸ حلقه چاه توانسته‌ایم بیش از ۳۱۵ میلیون مترمکعب آب را در سفره‌های زیرزمینی حفظ و حراست کنیم. وی با اشاره به میزان بارندگی‌های استان در سال آبی ۹۵ اظهار کرد: اکنون از لحاظ میزان بارش ۵/ ۱۱ درصد نسبت به سال گذشته منفی هستیم. پویا در ادامه با توجه به حجم ذخیره آب سد طالقان یادآور شد: در سال جاری میزان تخصیص آب از سد طالقان ۲۶۵ میلیون متر مکعب بوده که این میزان ۲۵ میلیون متر مکعب از سال گذشته بیشتر است.