ظرفیت خالی صنایع همدان

دنیای اقتصاد - همدان- شهناز محمدی: مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان همدان گفت: ۲۵ درصد واحدهای تولیدی این استان با بیش از ۷۰ درصد ظرفیت فعال هستند.کیوان گردان با بیان اینکه ۱۵ درصد از واحدهای مستقر در شهرک‌ها نیز با ظرفیت ۳۰ درصد فعالیت می‌کنند، افزود: تعداد این واحدها ۸۰ تا ۹۰ واحد است، بیش از ۶۰ درصد واحدها نیز با ۵۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. وی در ادامه با اشاره به اینکه ۲۹۰۰ هکتار اراضی صنعتی در استان داریم که ۱۳۰۰ هکتار آن آماده‌سازی شده و واحدهای صنعتی در آن در حال فعالیت هستند، افزود: تاکنون ۸۷۰ واحد تولیدی دارای پروانه در شهرک‌ها مستقر هستند.

وی با بیان اینکه ۲۹ شهرک و ناحیه صنعتی مصوب، یک شهرک فناوری و یک منطقه ویژه اقتصادی در همدان در حال فعالیت هستند، گفت: ۳۱ لکه اقتصادی را در استان هدایت می‌کنیم که به این منظور ۱۰ هزار نفر اشتغال در شهرک‌ها ایجاد شده است. گردان گفت: در حوزه زیرساخت‌های صنعتی در یک‌سال گذشته سعی شده تا بستر مناسبی را در شهرک‌ها ایجاد کنیم و در این زمینه عمده نیازهایی را که برای تامین زیرساخت‌ها وجود داشته را تامین کرده‌ایم. وی اظهار کرد: در بخش تامین برق تاکنون ۱۵۳ مگاوات برق در شهرک‌ها نصب شده، ۴۸۴ لیتر بر ثانیه آب تامین شده و ۲۱شهرک اکنون دارای گاز هستند. در حوزه تلفن ثابت نیز ۲۳ مورد از واحدها دارای خط ثابت شده‌اند. گردان در ادامه گفت: همچنین به‌منظور حفظ محیط‌زیست ۹ تصفیه‌خانه در حال بهره‌برداری داریم که از این تعداد ۴ مورد قبل از سال ۹۲ و ۵مورد آن بعد از سال ۹۲ به بهره‌برداری رسیده است. گردان با بیان اینکه سال گذشته برای نخستین‌بار در استان دو پاویون اختصاصی از تولیدات استان را در دو نمایشگاه بین‌المللی داشتیم، اعلام کرد: این دو نمایشگاه در world food مسکو و نمایشگاهی نیز در عراق برگزار شد و تنها استانی در کشور بودیم که پاویون اختصاصی داشت. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی همدان در ادامه اظهار کرد: رونمایی از کتاب جامع صنعت همدان، راهنمای تولیدکنندگان استان به چهار زبان دنیا در نخستین کارگروه اشتغال و سرمایه‌گذاری در سال ۹۵ از سوی استاندار همدان انجام شد. این مجموعه به چهار زبان فارسی، انگلیسی، عربی و روسی چاپ شده است و امیدواریم به‌منظور دستیابی به اهداف والای استان و رونق اقتصادی مثمرثمر باشد.

گردان با بیان اینکه در فضای کنونی کشور که بازار داخلی کشور اشباع شده است، مهم‌ترین برنامه‌ای که باید دنبال شود توسعه بازارهای هدف صادراتی برای فروش محصولات است، اظهار کرد: عراق و روسیه، مورد سیاست‌گذاری در حوزه توسعه صادرات قرار گرفتند. وی با بیان اینکه در استان چهار کنسرسیوم صادراتی سفال لالجین، قطعات لاستیک رزن، پوشاک کردآباد و کشمش ملایر را تشکیل دادیم، گفت: ۱۸۸ واحد صنعتی در ۶نمایشگاه داخلی مورد حمایت شرکت قرار گرفتند و ۳۰ واحد نیز در ۵ نمایشگاه خارجی حمایت شده‌اند. گردان اعلام کرد: به‌تبع همین سیاست‌ها در توسعه بازارهای داخلی دو شرکت مدیریت صادراتی را برای نخستین‌بار در استان راه‌اندازی کردیم و معتقدیم شرکت‌های ما برای توسعه صادرات باید به شرکت‌های تخصصی صادراتی مراجعه کنند ضمن اینکه از نظرات رایزن‌های اقتصادی سایر کشورها نیز استفاده و از اتاق‌های مشترک بازرگانی نیز در استان دعوت شده است. مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان همدان تصریح کرد: با موسسه «گیز» آلمان توافق‌نامه‌ای را منعقد کردیم که طی آن ۱۵ واحد صنعتی استان در آزمون‌های استاندارد آنجا شرکت کرده و منتخبان کشور که ۴ نفرشان از همدان بودند، به آلمان اعزام شدند و مراودات با شرکت‌های مختلف را برقرار کردند و به سایر شرکت‌ها منتقل کردند.گردان با بیان به اینکه ۳۲۰ دوره آموزشی را براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در استان برگزار کردیم و بیش از ۳۸۰۰ نفر ساعت مورد آموزش قرار گرفتند، اظهار کرد: شرکت شهرک‌ها سال گذشته در تحقق شاخص‌های اقتصاد مقاومی رتبه نخست کشور را به دست آورد و در مراسم روز ملی صنعت نیز به‌سبب اقدامات در حوزه خوشه‌های صنعتی در کشور مورد تجلیل قرار گرفتیم.

150 واحد تعطیل هستند

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی همدان در ادامه با بیان اینکه ۸۷۰ واحد تولیدی دارای پروانه در شهرک‌های صنعتی همدان استقرار دارند، گفت: ۱۵۰ واحد تولیدی و صنعتی در همدان تعطیل است. وی افزود: سال گذشته واحدی در شهرک‌های صنعتی تعطیل نشده است و واحدهای تعطیل شده در سال‌های گذشته آن‌هم به دلایل مختلفی بوده که این مورد در تمام دنیا معمول بوده و وجود دارد. وی با بیان اینکه بیش از ۶۰۰ واحد تعطیل در همدان وجود داشت، افزود: بیش از ۴۵۰ واحد طی ۴ سال گذشته در داخل و خارج از شهرک‌ها به چرخه تولید برگشتند که ۵۰ واحد از آنها در داخل شهرک‌ها بوده که بعد از احیا۴۰۰ نفر اشتغال را به دنبال داشت. گردان با اشاره به اینکه جز ۱۰ استان برتر کشور در بخش تصفیه‌خانه‌های فاضلاب هستیم، افزود: حداقل باید ۵۰ واحد صنعتی در شهرک وجود داشته و ۱۰۰ مترمکعب پساب به‌طور شبانه روز در شهرک‌ها وجود داشته باشد تا برای احداث تصفیه‌خانه اقدام شود، ضمن اینکه تصفیه‌خانه شهرک بوعلی را به میزان دوبرابر ارتقا دادیم.

بانک‌ها 13 واحد را تملک کردند

وی با اشاره به نقش ستاد تسهیل در فعالیت واحدهای تولیدی و احیای آنها اظهار کرد: این ستاد در چارچوب قوانین بالادستی مصوبه صادر می‌کند که قابل‌اجرا بوده و قطعی است.گردان با بیان اینکه تعداد واحدهای تملک‌شده از سوی بانک‌ها ۱۳ مورد است، گفت: این واحدها در حال بررسی یا واگذاری به سرمایه‌گذاران برای احیا است چراکه بانک توانایی احیا واحد را ندارد.وی ادامه داد: دفتر اقتصادی استانداری با وزارت راه در حال پیگیری طرح بندر خشک هستند و این طرح عملا در بخش ترانزیتی بوده و محلی برای دپوی کالا است که با توجه به عبور ریل ظرفیت بندرشدن در همدان وجود دارد و اکنون از سیاست‌های وزارت راه این است تا کریدور شرق به غرب کشور را در حوزه ریلی تکمیل کند و این بندر می‌تواند در مسیر قرار بگیرد. گردان تصریح کرد: بندر ماهیت بین‌المللی دارد و قرار شد به سهمیه‌ای که به ایران داده شده، بندر خشک همدان نیز پیگیری شود، ضمن اینکه در مورد موضوع منطقه ویژه اقتصادی نیز در حال پیگیری و اجرای زیرساخت‌ها در محدوده هزار هکتاری هستیم. گردان اظهار کرد: در حوزه شهرک‌های صنفی، همدان نخستین شهرک را در کشور داشت که در کرمان، قم، گیلان و غیره نیز در حال الگوبرداری از این طرح هستند و همدان خط‌شکن این شهرک در کشور بود. وی افزود: بیش از ۲۵۰ واحد صنفی از حوزه بنکداران در شهرک صنفی بوعلی مستقر شدند و ۸۰ قطعه زمین نیز به صنف لوازم خانگی واگذار شده که به‌زودی عملیات اجرایی آنها شروع می‌شود و در آینده به محل گردشگری
تبدیل می‌شود.