دنیای اقتصاد - غرب استان تهران - سیدرضا جمشیدی: مدیر یک واحد صنعتی تولید لبنیات در تهران، صنایع لبنی را حلقه واسط بین زنجیره‌های دامپروری و پخش دانست و گفت: این زنجیره در روابط اقتصادی و فرهنگی از هم تاثیر می‌پذیرند.حسن جودکی اظهار کرد: در چند سال اخیر به واسطه مسائل مربوط به هدفمندسازی یارانه‌ها حدود ۳۰ درصد کاهش مصرف در لبنیات را از سوی مردم شاهد بودیم و موضوع یارانه‌ها روی تغذیه و سلامتی مردم نقش اساسی داشت، چرا که در فرهنگ خانواده‌های ایرانی معمولا وقتی بحث صرفه‌جویی می‌شود اول تغذیه را نادیده می‌گیرند و همیشه داشته‌هایی چون خانه و ماشین بر سلامتشان اولویت دارد.وی افزود: از مولفه‌های توسعه در کشورهای دنیا، میزان مصرف سرانه لبنیات است که مصرف سرانه ایران یک سوم کشورهای اروپایی و آمریکایی است اما کمتر کسی به این زنگ خطر توجه می‌کند. طبق آمارهای موجود بچه‌های مدارس ابتدایی ۵/ ۲دندان پوسیده دارند که ناشی از کم مصرفی یا بد مصرفی لبنیات است.

مدیر این واحد تولیدی اظهار کرد: تا سال ۹۱ تقریبا ۴۸۵ شرکت فعال لبنیِ پروانه گرفته از وزارت صنایع فعال بودند، اما این تعداد به یک چهارم تقلیل پیدا کرد. اکنون ۱۲۰ شرکت با نهایت ظرفیت ۵۰درصد مشغول به‌کار هستند که به‌دلیل شرایط اقتصادی از تمام ظرفیت‌شان استفاده نمی‌شود.وی با اشاره به اینکه سود صنایع لبنی دنیا بین ۸ تا ۱۰ درصد و در صنایع شیر ایران زیر ۲درصد است، گفت: در ادوار گذشته علاوه‌بر مسائل اقتصادی، بروز حاشیه‌ها روی این صنعت تاثیر منفی مضاعفی گذاشت. به عنوان مثال، مساله پالم دو ماه بازار را تحت تاثیر قرار داد که این مساله تا ۱۵ درصد کاهش مصرف را در پی داشت و صنعت لبنی را شوک زده کرد. در نتیجه انتشار این خبر اعتماد به محصولات لبنی صنعتی کم شد و مردم به استفاده از لبنیات سنتی روی آوردند که افزایش تب مالت و یکسری بیماری‌های جدید بین انسان و دام را تسری داد.

در صورتی که دنیا به محصولات لبنی صنعتی روی آورده است ما مسیر مخالف را پیش گرفتیم. وی افزود: متاسفانه مراکز فروش لبنیات سنتی هر روز بیشتر شده و مشتریان شان هم افزایش پیدا کرده‌اند که وجود این مراکز زنگ خطر است.جودکی در ادامه با اشاره به اینکه امروزه در جامعه و فرهنگ غذا خیلی چیزها رعایت نمی‌شود، افزود: به عنوان مثال مصرف کننده روزی ۳ لیوان شیر می‌خورد و در فاصله کمی غذای شور هم مصرف می‌کند، این باعث می‌شود کلسیم موجود در شیر از بدن خارج شود چون هر دو یون سدیم مربوط به نمک و یک یون کلسیم مرتبط به شیر را با خود دفع می‌کند. وی توضیح داد: در صنعت غذایی جدید فست فودها که انباشتی از نمک وجود دارد این مشکل دو چندان می‌شود.وی تصریح کرد: بزرگ‌ترین تولیدکننده شیر مدارس کشور هستیم، اما متاسفانه نهادهای دولتی مرتبط برای ما تسهیلاتی ایجاد نمی‌کنند و هر بخش منافع خود را در نظر می‌گیرد. مدیر این شرکت صنایع لبنی در پایان گفت: سازمان‌های نظارتی و حاکمیتی باید کمک کنند تا تولید جان بگیرد. چراکه اگر این روند ادامه‌دار باشد تا چند سال دیگر فقط می‌توان به واردات فکر کرد.