کارنامه نفتی «متن» در کارون

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با بیان اینکه برداشت از میادین نفتی غرب کارون تا پایان سال به ۳۵۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید، گفت: با دو شرکت سروک آذر برای توسعه میدان نفتی و آذر و پرشیا برای توسعه و یکپارچه‌سازی میادین یاران شمالی و جنوبی، IPC امضا خواهد شد. سیدنورالدین شهنازی‌زاده با بیان اینکه برای طرح‌های توسعه‌ای در حال اقدام میادینی که زیر نظر شرکت متن قرار دارند، ۳۶ میلیارد دلار سرمایه موردنیاز است افزود: تاکنون برای طرح‌های انجام‌شده یا در حال اقدام، ۵/ ۲۱ میلیارد دلار و ۵ هزار میلیارد تومان صرف شده است. وی با تاکید بر اینکه شرکت متن باید در سال ۱۳۹۶ تولید خود را از میادین غرب کارون به ۳۵۰ هزار بشکه برساند، افزود: با برنامه‌هایی که در حال اجرا است احتمالا تولید شرکت متن از میادین غرب کارون تا پایان سال ۱۳۹۶ به بیش از ۳۵۰ هزار بشکه در روز برسد.

تولید به ۱۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به میدان آزادگان جنوبی توضیح داد: میزان تولید از این میدان قبلا روزانه ۴۵ هزار بشکه بود که این برداشت در قالب قرارداد اولیه با سی ان پی سی صورت می‌گرفت. چاه‌هایی که از سوی شرکت سی ان پی سی حفر شده بود به‌تدریج کارآیی خود را از دست داد و تولید از میدان نفتی آزادگان جنوبی به ۲۵ تا ۲۸ هزار بشکه در روز کاهش یافت. یکی از برنامه‌های در حال اقدام شرکت متن این است چاه‌هایی که نیاز به تعمیر دارند را احیا کند. به این منظور با ۲۵ چاه که مجددا احیا می‌شود، تولید از آزادگان جنوبی به ۴۵ هزار بشکه در روز می‌رسد؛ همچنین قرار است در فاز یک توسعه این میدان ۳۸ هزار بشکه در روز برداشت شود که به این منظور باید ۱۹ حلقه چاه حفر می‌شد.شهنازی‌زاده افزود: به‌طور کلی از پایان خرداد سال جاری تولید از میدان آزادگان جنوبی به میزان قبل بازگشت و اکنون تولید از این میدان ۸۳ هزار بشکه در روز است که به‌زودی ۲۵ هزار بشکه نیز افزایش تولید و متعاقبا ۴۰ هزار بشکه دیگر از این میدان برداشت خواهد شد. برنامه کلی برای آزادگان جنوبی افزایش تولید تا ۱۱۰ هزار بشکه در روز است که احتمالا با تمهیداتی که به‌کار گرفته شده و چنانچه محدودیت‌های فرآورشی برطرف شود، تولید از آزادگان جنوبی به ۱۴۰ هزار بشکه در روز می‌رسد.

امضای IPC با سروک آذر

مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت در ادامه با اشاره به تولید ۱۵ هزار بشکه‌ای زودهنگام در فاز اول میدان نفتی آذر، گفت: تولید ۱۵هزار بشکه‌ای در اواخر سال گذشته تحقق یافت و قول دادیم که این تولید را تا پایان اردیبهشت‌ امسال به ۳۰ هزار بشکه برسانیم که این موضوع تحقق یافت. میزان تولید از میدان آذر ۶۵ هزار بشکه در روز است. برداشت ۳۰ هزار بشکه‌ای از میدان آذر تاکنون در طرحی که با شرکت سروک آذر و سرمایه‌‌گذاری صندوق بازنشستگی نفت داشته‌ایم، تحقق یافته است. نفتی که از این میدان برداشت می‌شود به واحد فرآورش دهلران پمپاژ می‌شود.وی ادامه داد: قرارداد با سروک آذر بیع متقابل بود که براساس این قرارداد، برداشت ۳۰ هزار بشکه‌ای از میدان نفتی آذر تحقق یافت. مازاد برداشت از میدان نفتی آذر در قالب IPC و احتمالا با سروک‌آذر با هدف‌گذاری برداشت ۶۵ هزار بشکه در روز صورت خواهد گرفت. در واقع میزان برداشت از میدان نفتی آذر در فاز یک ۶۵ هزار بشکه و در فاز دو ۱۱۰ هزار بشکه خواهد بود و این میدان به مناقصه نخواهد رفت.

برداشت از میادین غرب کارون

شهنازی‌زاده با اشاره به برنامه‌های پیش‌روی شرکت متن تصریح کرد: در سال جاری تولیدات میادین غرب کارون با احتساب توسعه در آزادگان جنوبی و یاران جنوبی (احتمالا میزان برداشت از یاران جنوبی تا پایان شهریور به ۱۰ هزار بشکه و تا پایان سال به ۲۵هزار بشکه در روز می‌رسد) به ۳۶۸ هزار بشکه در روز خواهد رسید. وی ادامه داد: اقدام دیگر شرکت متن امضای قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی است. با مذاکرات و اقداماتی که تاکنون صورت گرفته، امیدوارم در اولین فرصت شاهد انعقاد قرارداد توسعه میدان آزادگان در قالب قراردادهای جدید نفتی باشیم. مراحل برگزاری مناقصه این میدان در حال تکمیل است. مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت افزود: شرکت‌های خوب خارجی برای حضور در مناقصه آزادگان شناسایی شدند. در ابتدا ۵۹ شرکت خارجی برای حضور در مناقصه نفتی آزادگان اعلام آمادگی کردند که با بررسی‌هایی که صورت گرفت، صلاحیت ۲۲ شرکت از سوی شرکت ملی نفت ایران تایید شد. به شرکت‌هایی که برای حضور در مناقصه آزادگان اظهار تمایل کردند، بسته‌های مورد نیازی که برای پیوست مدارک مناقصه آماده شده بود ارسال شد. وی اظهار امیدواری کرد: با تکمیل اقدامات و اسناد مناقصه هرچه سریع‌تر شاهد دریافت پیشنهادهای فنی و بازرگانی این شرکت‌ها باشیم.

جزئیات یکپارچه‌سازی یاران شمالی و جنوبی

وی در ادامه با اشاره به طرح توسعه میدان یاران شمالی اظهار کرد: براساس قراردادی که با شرکت نفت و گاز پرشیا منعقد شده، میزان برداشت از میدان یاران شمالی ۳۰ هزار بشکه در روز است. طبق برنامه‌ریزی‌ای که صورت گرفته میادین یاران شمالی و یاران جنوبی با یکدیگر تلفیق شده و به عنوان یک میدان توسعه خواهند یافت.مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به قرارداد با شرکت پرشیا برای توسعه میدان یاران اظهار کرد: این قرارداد با هدف‌گذاری ۸۰ هزار بشکه در روز و به‌کارگیری تکنولوژی‌های EOR و IOR تلمبه‌های درون‌چاهی و غیره در قالب قراردادهای جدید نفتی جلو خواهد رفت. وی ادامه داد: قرارداد با شرکت نفت و گاز پرشیا در قالب قرارداد بای‌بک بوده است، این شرکت توسعه میدان یاران شمالی را تا برداشت روزانه ۳۰ هزار بشکه برعهده داشت. میدان یاران جنوبی نیز از طریق صندوق توسعه ملی و منابع شرکت ملی نفت توسعه یافت. تا پایان شهریور تولید ۱۰ هزار بشکه‌ای زودهنگام و تا سال آینده تولید ۲۵ هزار بشکه‌ای از این میدان تحقق خواهد یافت. به این منظور این شرکت پیشنهاد داده که در قالب IPC میادین یاران شمالی و یاران جنوبی را به صورت یکپارچه توسعه دهد.وی تاکید کرد: در امضای این قرارداد هدف‌گذاری شده توسعه از طریق IPC و فناوری موردنظر باشد. همچنین بین شرکت نفت و گاز پرشیا با یک شرکت توانمند فرانسوی برای مطالعات اولیه و همچنین با شرکت روس‌نفت قراردادی برای انجام مطالعات اولیه امضا شده و به‌طور کلی قرار است روی قرارداد HOA که بین شرکت متن و پرشیا امضا شده، یک الحاقیه HOA برای احداث حلقه چاه جدید، تلمبه‌های درون چاهی نوشته شود. در این فاصله مذاکرات در زمینه قرارداد یاران‌شمالی و یاران‌جنوبی ادامه خواهد داشت.

جزئیات امضای MOU

شهنازی‌زاده از تشکیل گروه‌های مذاکره‌کننده خبر داد و گفت: در این گروه‌ها تفاهم‌نامه یا MOU‌هایی که با شرکت‌های خارجی منعقدشده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و متناسب با مطالعات فنی میادین، نحوه ادامه کار تعیین می‌شود.وی ادامه داد: تاکنون برای توسعه میدان دارخوین ۳ با شرکت‌های انی ایتالیا و غدیر ایران MOU امضا شده است و در انتظار ارائه نتیجه مطالعات آنها هستیم. همچنین برای توسعه بندکرخه با شرکت OMV اتریش مذاکراتی انجام شده و MOU امضا کرده‌ایم که آنها نتیجه مرحله اول مطالعات خود را ارائه کرده‌اند. برای میدان چنگوله نیز با شرکت DNO نروژ، GPN روسیه و PPTP تایلند، MOU امضا شده که شرکت DNO نروژ در حال ارائه گزارش نهایی، شرکت GPN روسیه در حال مطالعه و شرکت PPTP تایلند گزارش نهایی خود را داده است.مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به مذاکره با شرکت‌های خارجی برای حضور در مناقصه آزادگان نیز گفت: برای توسعه میدان نفتی آزادگان با شرکت‌های شل، توتال، پتروناس، صنعت نفت و گاز پرشیا، اینپکس ژاپن و تنکو، MOU امضا شده که برخی از این شرکت‌ها نتیجه مطالعات خود را ارائه داده‌اند.شهنازی‌زاده افزود: برای توسعه میدان گازی کیش نیز با شرکت غدیر، انی و گازپروم نفت و شل و صانع MOU امضا شده است.

ساخت تلمبه‌خانه جدید

وی در ادامه از ساخت تلمبه‌خانه‌های جدید برای انتقال نفت خام میادین غرب کارون خبر داد و گفت: نفت خام برای صادرات باید منتقل شود. به این منظور دو تلمبه‌خانه جدید غرب کارون و امیدیه با ظرفیت یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه نفت خام در حال احداث است. به این منظور نفت خام تولیدی میادین غرب کارون از طریق خطوط لوله ۳۲ اینچ و ۳۶ اینچ به طول ۵۰ و ۳۰۲ کیلومتر با ظرفیت ۳۰۰ هزار و ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام منتقل می‌شود. ظرفیت تلمبه‌خانه غرب کارون در فاز یک ۷۴۰ هزار بشکه شامل ۴۸۰ هزار بشکه نفت خام سنگین و ۲۶۰ هزار بشکه نفت خام سبک است. در فاز ۲ ظرفیت نفت خام سنگین در این تلمبه‌خانه افزایش خواهد یافت.مدیرعامل و رئیس هیات‌مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت ادامه داد: همزمان با ساخت دو تلمبه‌خانه جدید انتقال نفت خام تولیدی مناطق نفت‌خیز از طریق گوره به جاسک نیز تحقق خواهد یافت که انعطاف‌پذیری ما را در صادرات نفت خام بالا می‌برد.شهنازی‌زاده در مورد نحوه تامین مالی شرکت پرشیا توضیح داد: به‌طور کلی سرمایه اولیه برای توسعه یاران شمالی ۵۸۵ میلیون دلار درنظر گرفته شده بود که از این میزان حدود ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار کپکس وجود دارد. الحاقیه‌ای که قرار است روی قرارداد HOA با پرشیا زده شود، این موارد و نحوه تامین سرمایه شرکت پرشیا مورد مذاکره قرار می‌گیرد.

جزئیات امضای سه تفاهم‌نامه با شل

وی با بیان اینکه سه تفاهم‌نامه با شرکت شل امضا شده است، اظهار کرد: یکی از این تفاهم‌نامه‌ها برای توسعه میدان آزادگان بوده که در مرحله گزارش نهایی قرار دارد و احتمالا این شرکت نتایج خود را ارائه می‌کند. قرارداد دیگر در زمینه توسعه میدان یادآوران بوده که در مرحله ارائه گزارش نهایی هستند و قرارداد سوم برای توسعه میدان گازی کیش است که گزارش نهایی خود را ارائه داده‌اند.