اجرای 90 درصد طرح جامع مالیاتی

دنیای اقتصاد - شهرکرد - هیبت‌الله غفاری: نشست خبری مدیرکل و معاونان اداره کل امور مالیاتی چهارمحال و بختیاری همزمان با بهار مالیاتی و فرارسیدن آخرین موعد تسلیم اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی این اداره کل، کورش بیگدلی، مدیرکل امور مالیاتی استان در این نشست پرداخت مالیات را از مهم‌ترین عوامل رشد و توسعه جامعه دانست که موجب رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش خدمات و عمران و آبادانی کشور می‌شود. بیگدلی گفت: اکنون بخش عمده‌ای از اعتبارات و درآمدهای مالیاتی، صرف عمران، آبادانی و امور زیربنایی کشور می‌شود. ازاین‌رو ارتقای روزافزون نظام مالیاتی و همگام ساختن آن با دانش روز، نقش انکارناپذیری در توسعه اقتصادی کشور دارد. بیگدلی اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای وصول کامل مالیات و جایگزین کردن درآمدهای مالیاتی به‌جای درآمدهای نفتی که در بیشتر موارد ناپایدار است، از اساسی‌ترین محورهای برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور است.

مدیر کل امور مالیاتی استان تصریح کرد: باید با اطلاع‌رسانی به مردم اعلام شود که چرا باید مالیات بپردازند و مالیاتی که گرفته می‌شود به چه مصارفی می‌رسد و آشنایی مردم از چگونگی مصرف درآمدهای مالیاتی می‌تواند نقش مهمی در افزایش این درآمدها داشته باشد. وی اظهار کرد: وقتی افراد جامعه بدانند که رفاه و آبادانی کشور و شهر محل زندگی آنها با پرداخت مالیات آنان نقش مستقیمی دارد با میل و رغبت بیشتری در پرداخت مالیات مشارکت می‌کنند. بیگدلی در ادامه تصریح کرد: اداره کل امور مالیاتی استان سال گذشته ۴۹ میلیارد تومان از محل درآمدهای مالیات ارزش افزوده به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان کمک کرده است که این مبلغ که به گفته شهرداران و مسوولان استان پایدارترین درآمد شهرداری‌ها بوده، کمک بزرگی به توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی استان کرده است. وی ادامه داد: از منبع مالیات ارزش افزوده۳ درصد عوارض به شهرداری‌ها و یک درصد بابت سلامت جامعه به نظام سلامت اختصاص داده می‌شود. بیگدلی اظهار کرد: با توجه به اینکه چهارمحال استانی محروم است و از ظرفیت مالیاتی خیلی خوبی برخوردار نیست، خدمت‌رسانی به مردم اولویت است تا وصول مالیات.

طرح جامع مالیاتی اصلی‌ترین طرح طراحی شده در اقتصاد مقاومتی

بیگدلی در ادامه اظهار کرد: طرح جامع مالیاتی مهم‌ترین و اصلی‌ترین طرح طراحی شده در زمینه اقتصاد مقاومتی است که با هدف انسجام و شفاف‌سازی در مالیات‌ستانی و رسیدگی به پرونده‌های مالیاتی مودیان انجام شده است. وی گفت: در چهارمحال و بختیاری نیز خوشبختانه ۹۰ درصد طرح جامع مالیاتی در قالب دو طرح psd (اصلاح و نوسازی فضای فیزیکی اداره‌ها) و its (یکپارچه‌سازی نظام مالیاتی) انجام شده است. بیگدلی در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه‌های اداره کل برای حمایت از تولید و اشتغال گفت: از مهم‌ترین سیاست‌های اداره کل امور مالیاتی استان، تعامل با مودیان و حمایت از تولید و اشتغال است. بیگدلی اظهار کرد: معافیت‌های مالیاتی یکی از ابزارهای سیاست مالی در راستای تشویق و حمایت از تولید قلمداد می‌شود که اساسا برای تامین دو هدف تخصیص مجدد منابع و تحقق عدالت اجتماعی اعمال می‌شود. مدیرکل امور مالیاتی استان ادامه داد: همچنین اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم به واسطه تسهیلات لحاظ شده برای تولیدکنندگان، حمایت از افزایش اشتغال را نیز در دستور کار قرار داده است.

بیگدلی گفت: براساس ماده ۱۳۲ این قانون، درآمد اشخاص حقوقی غیردولتی در واحدهای تولیدی یا معدنی و تولیدی فناوری اطلاعات به شرط دارا بودن مجوز از مراجع قانونی، از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج به مدت ۵ سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت ۱۰ سال با نرخ صفر مشمول مالیات است. وی ادامه داد: همچنین چنانچه واحدهای اقتصادی مورد اشاره در شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی باشند، به مدت ۲ سال و در صورت استقرار شهرک‌های صنعتی یا مناطق ویژه اقتصادی در مناطق کمتر توسعه‌یافته، به مدت ۳ سال به مشمولیت استفاده از نرخ صفر اضافه می‌شود. وی اظهار کرد: درآمدهای خدماتی بیمارستان‌ها، هتل‌ها و مراکز گردشگری نیز به مدت ۵ سال و در مناطق کمتر توسعه‌یافته به مدت ۱۰ سال با نرخ صفر مشمول مالیات هستند. بیگدلی گفت: در صورتی که یک واحد تولیدی و خدماتی، هر سال نسبت به سال قبل نیروی کار شاغل خود را حداقل ۵۰ درصد افزایش دهد، به‌ازای هر سال افزایش کارکنان، یک‌سال به استفاده از نرخ صفر آن اضافه می‌شود که این موضوع به‌منظور ایجاد اشتغال صورت گرفته است. وی ادامه داد: اعطای معافیت مالیاتی گسترده به شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری به مدت ۱۵ سال نیز از دیگر مصادیق حمایت مالیاتی از بخش تولید و اشتغال است. مدیرکل امور مالیاتی استان تصریح کرد: برای حمایت از اشخاصی که برای تامین مالی طرح و سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی در قالب عقود مشارکتی آورده نقدی فراهم می‌کنند، معادل حداقل سود عقود مشارکتی مصوب شورای پول و اعتبار از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می‌شوند و همچنین به پرداخت‌کننده سود نیز معادل مبلغ سود پرداختی به‌عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی منظور می‌شود.

بیگدلی در ادامه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را گامی مهم به‌منظور جلوگیری از فرار مالیاتی و تحقق عدالت مالیاتی دانست و افزود: اصلاحیه قانون جدید مالیات‌های مستقیم حاوی مقرراتی است که زمینه مناسبی را برای برقراری عدالت مالیاتی، شفافیت بیشتر اقتصاد کشور، کنترل سیستمی و مبتنی بر ریسک فراهم خواهد آورد. مدیرکل امور مالیاتی استان، مهم‌ترین سرفصل‌های اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم را ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، ایجاد مشوق‌های جدید مالیاتی برای تولید و سرمایه‌گذاری، منطقی‌سازی نرخ و طبقات مالیاتی در بخش اشخاص حقیقی، تصویب مالیات بر درآمد ساخت و فروش مسکن، تعیین مبنای جدید محاسبه مالیات بر درآمد اجاره، دریافت مالیات از خانه‌های خالی و به‌روزرسانی تقویم ارزش معاملاتی املاک، ساده‌سازی مالیات بر ارث، ایجاد بانک اطلاعاتی طرح جامع مالیاتی، تعیین شرایط جدید ممنوع‌الخروجی، حذف مالیات علی‌الراس و حرکت به سمت شفافیت اقتصادی، یکسان‌سازی مالیات حقوق کارکنان دولت و بخش خصوصی و ایجاد مراجع بازرسی مالیاتی که در نهایت به تحقق هر چه بیشتر عدالت مالیاتی در زمینه وصول درآمد‌های مالیاتی خواهد انجامید، دانست. بیگدلی تصریح کرد: تامین هزینه‌های عمومی دولت از مالیات در توسعه رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، آموزش، بهداشت، زیرساخت‌ها و مدیریت شهری و بسیاری از مسائل دیگر تاثیرگذار است. وی ادامه داد: سال گذشته ۴۹ میلیارد تومان از عوارض ارزش افزوده از سوی اداره کل امور مالیاتی استان، در جهت توسعه زیرساخت‌های شهری و روستایی به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شده است.

31 خرداد آخرین موعد تسلیم اظهارنامه

بیگدلی گفت: همان‌گونه که می‌دانیم با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم، موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) ۳۱خرداد است. وی تصریح کرد: مودیان مالیاتی به‌منظور بهره‌مندی از معافیت مالیاتی برای عملکرد سال ۹۵، حداکثر تا ۳۱ خرداد مهلت دارند اظهارنامه مالیاتی خود را ارائه دهند. بیگدلی اظهار کرد: در صورتی که صاحبان مشاغل با هر میزان درآمد اظهارنامه مالیاتی خود را در مهلت مقرر ارائه نکنند، علاوه‌بر اینکه مکلف به پرداخت مالیات هستند مشمول جرایم نیز خواهند شد. وی تاکید کرد: موعد ارائه اظهارنامه مالیاتی صاحبان شرکت‌ها (اشخاص حقوقی و املاک اجاره) ۳۱ تیر است.