مکان‌یابی شهرک صنعتی پتروشیمی

دنیای اقتصاد - تبریز: بیست و نهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.به گزارش دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان، پیش از شروع دستور جلسه، گزارشی از سوی مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان با عنوان مکان‌یابی شهرک صنعتی پتروشیمی (کیمیا شهر) ارائه شد.نیرومند اظهار کرد: مکان‌یابی در ۳ نقطه از استان انجام گرفته و بنا به دستور استاندار این گزارش در جلسه شورای گفت‌وگو ارائه می‌شود تا بخش خصوصی با رغبت اعلام کند که احداث این شهرک در کدام نقطه از استان انجام شود تا گرفتار این مساله نباشیم که شهرکی را ایجاد کنیم و بعدا بخش خصوصی از آن استقبال نکند. قبلا محل احداث این شهرک در اراضی ملی باغ معروف تعیین شده بود و با توجه به مشکلات معارضان، احداث آن موفق نبود.

وی گزینه اول محل استقرار شهرک را اراضی خریداری شده از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی در شهرستان چاراویماق دانست که ۳۰۰ هکتار در کنار آزادراه پیامبر اعظم در ۱۲۰ کیلومتری تبریز و در کنار بزرگراه قرار دارد.نیرومند گفت: در اختیار بودن اراضی، وجود مصوبه زیست محیطی این اراضی برای ۶ رده، امکان تامین آب مورد نیاز از سد سهند، شیب ملایم زمین، سهولت جمع‌آوری آب‌های سطحی، مقاومت نسبتا بالای خاک، محرومیت منطقه، وجود مشوق‌های خاص مناطق کمتر توسعه یافته و توزیع متوازن صنعت در استان از مزیت‌های این محل است.وی در ادامه گفت: گزینه دوم برای احداث شهرک پتروشیمی کیمیا شهر، اراضی واقع در جنوب فاز اجرایی شهرک بعثت است که از مزایای آن می‌توان به مساحت ۱۰ هزار و ۸۰۰ هکتاری این منطقه اشاره کرد. مالکیت این اراضی در اختیار اداره کل راه و شهرسازی است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان در ادامه گفت: گزینه سوم برای اجرای این طرح اراضی شهرک صنعتی آخولا است که در ۳۲ کیلومتری جنوب غرب تبریز واقع شده است و مساحت آن حدود ۳۰۰ هکتار و قابل توسعه از چهار طرف است. این اراضی با توجه به شرایط منطقه و فقدان کشت و زرع به احتمال قوی از اراضی موات و ملی است که از منابع طبیعی استعلام شده است.وی در ادامه افزود: گزینه مناسب از لحاظ بخش کارشناسی در صورتی که مشکل تامین آب از تصفیه خانه تبریز حل شود گزینه ۲ (شهرک صنعتی بعثت) است.در ادامه، بی مقدار، نماینده تبریز در مجلس با اشاره به تخصیص بودجه برای احداث تصفیه‌خانه‌ها و انتقال ۴۰۰ میلیون مترمکعب پساب آنها به دریاچه ارومیه، اهتمام در احداث این تصفیه‌خانه‌ها را خواستار شد.وی همچنین خواستار مطالعه حوضه آبریز ارس و مناطق خاروانا، اهر، خداآفرین، جلفا و میانه در مکان یابی شهرک پتروشیمی کیمیا شهر و همچنین انتقال خط لوله اتیلن به این مناطق با توجه به زیرساخت‌ها و ظرفیت‌های این مناطق و توجه جدی به آمایش سرزمینی که در اوایل انقلاب انجام گرفته است، شد.

لزوم توجه به صنایع میان دستی

محمدزاده، مشاور صنعت و تجارت استاندار نیز در این جلسه با ارائه توضیحاتی در مورد لایه‌های صنایع پتروشیمی اظهار کرد: صنایع پتروشیمی به صنایع بالادست، میان‌دست و پایین‌دست تقسیم‌بندی می‌شوند. برای بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی اقدامات بزرگی در کشور انجام شده است اما بخش میان‌دستی در خلأ مانده است و جالب توجه اینکه ارزش افزوده بالا در بخش میان‌دستی صنایع پتروشیمی است و احداث این شهرک تصمیم هوشمندانه‌ای است.وی اظهار امیدواری کرد: اولین استانی باشیم که در صنایع میان دستی قدم‌های بزرگی برداریم. محمدزاده گفت: توجه به دو نکته در احداث این شهرک ضروری است. یکی تعیین محل مناسب که متخصصان صنایع پتروشیمی رغبت داشته باشند تا در این محل فعالیت و اسکان یابند و دیگری مساله آب است که برای این صنعت بسیار ضروری است.

حسینی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان نیز پیشنهاد احداث شهرک پتروشیمی در خاروانا را به‌دلیل عبورخط لوله انتقال گاز به ارمنستان، به‌عنوان یک مزیت مطرح کرد و نقطه کلیدی در این صنعت را آب دانست. وی همچنین با بیان اینکه تاکنون از ظرفیت آزادراه پیامبر اعظم استفاده نکرده‌ایم، گفت: احداث شهرک صنعتی در مسیر آزاد راه یاد شده در مسیر تهران و بازار مصرف کشور مزیت خوبی است. وی ادامه داد: در صورت تامین آب، منطقه بعثت (از طریق ارس)، بهترین منطقه برای احداث این شهرک است.نجفی، شهردار تبریز نیز با اشاره به اینکه موضوع سرمایه‌گذاری نمی‌تواند دستوری باشد بلکه باید برای سرمایه‌گذار مزیت وجود داشته باشد تا سرمایه‌گذاری انجام شود، اظهار کرد: با توجه به مطالعاتی که انجام گرفته منطقه بعثت توجیه‌پذیرترین منطقه است. اگر مشکل منطقه بعثت فقط تامین آب باشد ۱۵۰ لیتر در ثانیه آب به مهرانه رود جاری خواهد شد که می‌توان از این آب بهره‌مند شد. سد روبه‌روی فرودگاه نیز آبگیری شد که این هم مزیت دیگری است و از ظرفیت تصفیه خانه تبریز نیز می‌توانیم استفاده کنیم.

تشکیل کارگروه تخصصی

جبارزاده، استاندار و رئیس شورای گفت‌وگوی استان نیز گفت: احداث شهرک پتروشیمی برای استان فرصت است و خط اتیلن سال‌ها آرزوی صنعتگران استان بود تا خوراک پتروشیمی از روشی مطمئن تامین شود که به این طریق تولید فعلی پتروشیمی تبریز ۴ تا ۵ برابر افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به اینکه نیاز نیست خط لوله اتیلن را به شهرک پتروشیمی انتقال دهیم بلکه فرآورده‌هایی که در پتروشیمی تبریز و فاز توسعه آن استحصال خواهد شد، خوراک شهرک پتروشیمی را تامین خواهد کرد، افزود: خواهش من این است که اتاق بازرگانی، کارگروهی متشکل از متخصصان امر به اضافه بخش خصوصی و شهرک‌های صنعتی به عنوان متولی امر و دستگاه‌های ذی‌ربط دیگر تشکیل دهد و مشکلات در این کارگروه بررسی و جمع‌بندی شود تا مکان‌یابی این شهرک در منطقه‌‌ای که هم قابلیت و شرایط لازم را داشته و هم مورد اقبال سرمایه‌گذار باشد انجام گیرد. بر اساس این گزارش مقرر شد کارگروه یاد شده تشکیل شود و معاونت اقتصادی استانداری هم حضور یابند و نتایج اقدامات کارگروه، در جلسات آینده شورای گفت‌وگو ارائه شود.