تحقق 97 درصد درآمدهای مالیاتی

دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: مدیرکل امور مالیاتی استان قزوین گفت: سال گذشته ۱۱۲۰ میلیارد تومان مالیات در استان جمع‌آوری و ۹۷ درصد پیش‌بینی‌ها برای میزان درآمدهای مالیاتی محقق شد.مصطفی پورامیدی اظهار کرد: این میزان تحقق درآمد مالیاتی در مقایسه با سال قبل از آن ۲۸درصد رشد داشته است.وی افزود: از مجموع مالیات جمع‌آوری شده ۵۵۹ میلیارد تومان مالیات مستقیم و ۵۶۷ میلیارد تومان مالیات غیرمستقیم، کالا و خدمات و ارزش افزوده است و همچنین ۵۰ درصد مالیات‌های دریافت شده در استان مستقیم، ۳۰ درصد اشخاص حقوقی و غیردولتی، ۱۳ درصد حقوقی، ۴ درصد اصناف، یک درصد مستغلات، یک درصد درمان و ۲ درصد سایر موارد بوده است.پورامیدی ادامه داد: سال گذشته از محل سه درصد مالیات ارزش افزوده مبلغ ۱۹۷ میلیارد تومان به شهرداری‌ها و دهیاری‌های استان پرداخت شده که نسبت به سال قبل از آن ۶ درصد رشد نشان می‌دهد. این اعتبار در توسعه مناطق بسیار تاثیرگذار بوده است.

وی اظهار کرد: در شرایطی که اعتبارات عمرانی استان ۸۵ میلیارد تومان است ما توانستیم در ارزش افزوده بیش از دو برابر این میزان را به شهرداری‌ها توزیع کنیم که حجم و اهمیت کار مشخص می‌شود. پورامیدی افزود: از محل مالیات ارزش افزوده در سال گذشته ۴۳ میلیارد تومان به دهیاری‌ها و ۱۵۴ میلیارد تومان به شهرداری‌ها پرداخت شد که بلافاصله پس از تامین اعتبار از سوی استانداری طرح‌های عمرانی قابل اجرا مشخص و عملیاتی می‌شود.مدیرکل امور مالیاتی قزوین یادآور شد: در سال گذشته ۲۵ هزار مودی مالیاتی برگ قطعی گرفتند و در این زمینه در ردیف استان‌های پیشرو هستیم.وی گفت: به‌منظور تحقق طرح جامع مالیاتی اقدام دیگری که صورت گرفت راه‌اندازی اداره ایتکس بود که زیرساخت طرح جامع محسوب می‌شود. پورامیدی در ادامه گفت: از شهروندان و مودیان مالیاتی انتظار داریم با توجه به تغییراتی که در سال‌جاری در گروه‌بندی صاحبان مشاغل صورت گرفته با کسب اطلاعات لازم نسبت به تنظیم و ارائه اظهارنامه مالیاتی خود اقدام کنند. وی افزود: اگر قبلا مشاغل در گروه الف، ب و ج تقسیم‌بندی می‌شدند در سال جاری با توجه به تغییرات پیش رو با لحاظ شدن حجم فعالیت و نوع فعالیت مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: امسال در گروه اول اصنافی قرار دارند که مجموع مبلغ فروش کالا و خدمات سال قبل یا ۱۰ برابر درآمد مشمول آنها قطعی شده و طبق آخرین برگ مالیات قطعی عملکرد سال ۹۱ و به بعد که تا پایان دی سال قبل از شروع سال مالیاتی ابلاغ شده باشد و هر کدام بیشتر از مبلغ ۳میلیارد ریال و بیشتر باشد.پورامیدی گفت: در گروه دوم افرادی قرار می‌گیرند که مجموع فروش کالا و خدمات آنها بیشتر از مبلغ ۱۰ میلیارد و تا ۳۰ میلیارد ریال باشد و گروه سوم مودیانی هستند که در گروه اول و دوم قرار ندارند و فروش آنها کمتر از ۱۰ میلیارد ریال است.

پورامیدی مشمولان گروه اول را دارندگان کارت بازرگانی، واردکننده و صادرکنندگان، صاحبان کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی و بهره‌برداران معادن دارای جواز کسب، تاسیس و پروانه بهره‌برداری، صاحبان هتل‌های سه ستاره و بالاتر، صاحبان بیمارستان‌ها، زایشگاه‌ها، کلینیک‌های تخصصی، صاحبان مشاغل صرافی و فروشگاه‌های زنجیره‌ای دارای مجوز دانست. مدیرکل امور مالیاتی قزوین تصریح کرد: دستورالعمل توافق شده در گروه ۳ برای افرادی است که مالیات سال قبل آنها قطعی شده باشد که در این صورت برای سال جاری ۸ درصد به مالیاتشان اضافه می‌شود و مودیان می‌توانند مالیات خود را در ۴ قسط پرداخت کنند.

پورامیدی درباره دومین اقدام مهم انجام شده به این منظور گفت: مودی باید در پیش‌ثبت‌نام به مرحله ۴۵ برسد که خوشبختانه بیش از ۵۰ هزار مودی به این مرحله رسیده‌اند.وی اظهار کرد: در سال گذشته در تعامل با واحدهای صنعتی در پرداخت مالیات با درک شرایط بحران اقتصادی واحدهای تولیدی و در همراهی با آنها بیش از ۱۰۰۰ پرونده مهم جمع‌آوری و مالیات آنها قطعی صادر شد که اقدام ارزشمندی محسوب می‌شود.مدیرکل امور مالیاتی استان اضافه کرد: در اجرای ماده ۲۳۸، برداشت اطلاعات، تکریم ارباب رجوع و توسعه فضای اداری توانسته‌ایم در کشور رتبه برتر را کسب کنیم.