ارتقای کیفیت آب ۱۹۱ روستا

دنیای اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار: مدیرعامل شرکت آب وفاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: در سه سال اخیر کیفیت آب ۱۹۱ روستای حاشیه دریاچه ارومیه ارتقا یافته است. کاظم محمدی‌اقدم، کیفی بخشی آب شرب روستاهای حاشیه دریاچه ارومیه را از مهم‌ترین اقدامات دولت دانست و اظهار کرد: ۲۳۲ روستای حاشیه دریاچه ارومیه با مشکل افت کیفیت مواجه بودند که بخشی از این روستاها با تامین و تغییر منشأ آب و اتصال به روستاها و مجتمع‌های دیگر آب آشامیدنی ارتقای کیفیت یافته‌اند. وی از تامین روزانه ۴۰خانوار روستایی استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی خبر داد و افزود: در سه‌سال اخیر با افزایش چهار برابری میزان اعتبارات مصوب و افزایش سه برابری اعتبارات تخصیص یافته روزانه ۴۰ خانوار روستایی در استان از آب آشامیدنی سالم و بهداشتی برخوردار شده‌اند.

محمدی‌اقدم خدمات‌رسانی و تامین و توزیع آب شرب روستاها را از مهم‌ترین اقدامات این شرکت اعلام کرد و گفت: به این منظور برای تامین آب آشامیدنی روستاییان، طرح جامع آب روستایی در قالب برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت تهیه و تدوین شده است. وی اعتبار لازم برای اجرای این برنامه‌ها را ۱۴هزار میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: تاکنون آبرسانی به ۸۷ روستا به اتمام رسیده و بقیه روستاها نیز تا پایان سال ۹۶ آبرسانی خواهند شد. محمدی‌اقدم اجرای طرح‌های آبرسانی در قالب طرح‌های اقتصاد مقاومتی را از دیگر برنامه‌ها برای تامین آب شرب روستایی دانست و افزود: مقرر بود در کل کشور حدود دو هزار روستا با بیش از دو میلیون نفر جمعیت آبرسانی شود که سهم آذربایجان غربی از این محل ۱۵۷ روستا با ۷۱هزار نفر جمعیت بود. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی گفت: در این زمینه اقدامات خوبی به اجرا گذاشته شده به‌طوری که طی هفته دولت و دهه فجر سال گذشته آبرسانی به ۸۶ روستا با ۳۸ هزار نفر جمعیت اتمام و این طرح‌ها به بهره‌برداری رسیدند. وی با اعلام اینکه برای آبرسانی به این روستاها ۴۵۰ کیلومتر خط انتقال آب اجرا شده است، اظهار کرد: آبرسانی در بقیه روستاها نیز از ۷۰ درصد پیشرفت برخوردار است که با تلاش همکاران در حداقل زمان بهره‌برداری از آنها نیز آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی تخصیص اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی را در اجرای طرح‌های آبرسانی به روستاها مناسب ارزیابی کرد و افزود: در قالب این طرح‌ها و با تصویب و تخصیص ۴۶۲میلیارد ریال اعتبار، آبرسانی به ۲۵ مجتمع و ۳۱ تک روستایی تعریف شده که در مجموع ۱۹۱ روستا با ۱۹۰ هزار نفر جمعیت از مزایای این طرح‌ها برخوردار خواهند شد.