افزایش ۱۰ درصدی صدور کالا

دنیای اقتصاد - قزوین - مهرداد نوری: مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان قزوین گفت: از ابتدای سال تا کنون صدور کالا از استان ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است. افشین پیرنون افزود: این افزایش در شرایطی محقق شده است که در مدت مشابه سال‌های گذشته به‌طور مستمر با کاهش صدور بار مواجه بوده‌ایم. وی در ادامه افزود: در اجرای طرح گسترده کنترل و نظارت برعملکرد و بررسی اسناد حمل‌ونقلی در محورهای مواصلاتی استان طی اردیبهشت سال جاری اسناد حمل‌ونقل ۱۶۷۱ دستگاه کامیون حامل بار تجاری مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی هدف از اجرای این طرح را نظارت برعملکرد و بررسی اسناد حمل‌ونقلی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای استان و برخورد با تخلفات احتمالی در بخش حمل‌ونقل کالا و جلوگیری از فرار غیر قانونی بارهای استان دانست.پیرنون تصریح کرد: با همکاری پلیس راه استان و با برقراری گشت کنترل و نظارت محسوس و نامحسوس جاده‌ای در بخش حمل‌ونقل کالا اسناد حمل شامل بارنامه، کارت هوشمند راننده و کامیون از سوی تیم‌های نظارتی و گشت‌های سیار در محورهای مواصلاتی استان به‌صورت مستمر کنترل می‌شود.وی از برخورد قانونی با رانندگان بدون بارنامه و بارنامه‌های نامعتبر خبر داد و افزود: رانندگان بدون بارنامه علاوه‌بر اعمال قانون از سوی پلیس راه به کمیسیون ماده ۱۱ برای رسیدگی به تخلفات رانندگان حمل ونقل جاده‌ای ارجاع داده می‌شوند. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان اظهار کرد: بازرسان این اداره با دقت بر عملکرد شرکت‌های حمل‌ونقل نظارت می‌کنند و در صورت مشاهده تخلف با شرکت‌های خاطی برخورد خواهند کرد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های حمل‌ونقل موظف به بررسی کارت هوشمند رانندگان و کامیون و رعایت قوانین و ضوابط مرتبط هستند، اعلام کرد: تنها زمانی که کارت هوشمند رانندگان و کامیون مورد تایید قرار گرفت شرکت‌های حمل‌ونقل موظف به صدور بارنامه هستند، در غیر این صورت صادر کردن بارنامه نوعی تخلف از سوی شرکت محسوب شده و به کمیسیون ماده ۱۲ برای رسیدگی به تخلفات شرکت‌های حمل‌ونقل ارجاع داده می‌شوند. پیرنون اظهار کرد: عمده تخلفات شرکت‌های حمل‌ونقل کالا شامل صدور بارنامه خارج از حوزه فعالیت، صدور بارنامه برای وسیله نقلیه بدون کارت معاینه فنی و وسایل و تجهیزات ایمنی، صدور بارنامه صوری و استفاده غیرمجاز از کارت هوشمند سایر رانندگان بوده است. مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قزوین در ادامه خاطرنشان کرد: طی اردیبهشت ۱۶۷۱ دستگاه کامیون حامل بار تجاری از سوی تیم‌های گشت راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان مورد رسیدگی قرار گرفته‌اند.