راه‏آهن ارومیه- مراغه ۱۶ ساله شد

دنیـای اقتصـاد - ارومیــه - امیـررضـا علیـار: اردیبهشت ۹۶ هر اندازه برای دولت یازدهم روزهای خوبی را به همراه داشت اما برای طرح ملی راه‌آهن ارومیه- مراغه تکرار تلخ ماجرای یک خلف وعده ۱۶ ساله بود. طرح راه‌آهن مراغه- ارومیه که از سال ۸۰ آغازشده به طول ۱۸۵ کیلومتر و در پنج قطعه در حال اجرا است ولی با گذشت ۱۶ سال فراز و فرود به سرانجام نرسیده است. راه‌آهن مراغه - ارومیه از طرح‌های عمرانی آذربایجان غربی است که ارومیه را به راه‌آهن سراسری وصل می‌کند. عملیات اجرایی این طرح از ۱۶ سال پیش آغاز شده و تاکنون قطعه اول آن از مراغه تا میاندوآب و قطعه دوم آن از میاندوآب به مهاباد به بهره‌برداری رسیده است. عدم تحقق وعده رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور مبنی بر افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد. این طرح که باید در سال ۸۸ به اتمام می‌رسید، با وعده‌های متعدد مسوولان همچنان درگیر مشکلات اعتباری است. بر اساس اعلام مسوولان کشوری و استانی با تزریق اعتبارات جدید قرار بود ایستگاه نقده دهه فجر سال گذشته و ایستگاه ارومیه نیز بهار سال ۹۶ افتتاح شود اما عدم تحقق افتتاح ایستگاه نقده موجب شد بار دیگر امیدهای مردم منطقه رنگ ببازد.

ضریب نفوذ شبکه ریلی ناچیز است

بر اساس این گزارش، حمل‌ونقل ارزان، ظرفیت‌های گسترده انتقال بار و مسافر و راحتی و سهولت در ارتباطات و امنیت در مسافرت‌های طولانی از بزرگ‌ترین مزایای خط آهن است، ولی مردم آذربایجان غربی سال‌ها است از این نعمت محروم‌اند. آذربایجان غربی به‌دلیل هم‌مرز بودن با سه کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان به‌عنوان شاهراه ارتباطی ایران به اروپا یاد می‌شود اما ارومیه با وجود ضرورت و اهمیت توسعه زیرساخت‌های راه و حمل‌ونقل محروم از شبکه ریلی است. موقعیت جغرافیایی ویژه آذربایجان غربی دسترسی آسان کشور به بازارهای جهانی را فراهم کرده است به‌طوری‌که جاده و ریل‌های ارتباط با اروپا به‌ویژه مبادی اصلی ورود و خروج کالا و مسافر از کشور به اروپا و برعکس در آذربایجان غربی قرار دارد اما متاسفانه شاخص‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل به‌ویژه ضریب نفوذ شبکه ریلی در این استان پایین است. بی‌توجهی برخی مسوولان به‌ضرورت توسعه راه‌های استان به‌ویژه راه‌آهن مراغه - ارومیه و نیز اتمام طرح‌های نیمه‌تمام این حوزه از سال‌های گذشته تاکنون نه‌تنها موجب عقب‌ماندگی در اقتصاد استان شده بلکه سبب مشکلات فراوانی برای شهروندان همچون سلب آسایش و تصادفات نیز می‌شود.

ارومیه - مراغه هفته دولت آماده بهره‌برداری

نماینده ارومیه در مجلس درباره دلایل تاخیر بهره‌برداری از راه‌آهن ارومیه - مراغه و به بهره‌برداری نرسیدن ایستگاه نقده در اردیبهشت‌ امسال با وجود وعده‌های متعدد مسوولان کشوری گفت: اکنون اجرای ایستگاه نقده به اتمام رسیده و آماده بهره‌برداری است. هادی بهادری با بیان اینکه این طرح از ۱۰۰‌درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، افزود: بر اساس اعلام مسوولان وزارت راه و شهرسازی ایستگاه نقده اردیبهشت‌ با حضور رئیس‌جمهوری کشورمان باید به بهره‌برداری می‌رسید اما به‌دلیل پیشرفت بالای ایستگاه ارومیه مقرر شد هر دو قسمت راه‌آهن به‌صورت هم‌زمان افتتاح شوند.

افتتاح ایستگاه‌های نقده و ارومیه همزمان با هفته دولت

وی با بیان اینکه ایستگاه‌های راه‌آهن نقده و ارومیه هم‌زمان با هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسند، اظهار کرد: با بهره‌برداری از این دو ایستگاه راه‌آهن ارومیه - مراغه به‌طور کامل افتتاح‌شده و مردم می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. نماینده ارومیه در مجلس گفت: در سال‌های اخیر به‌دلیل کمبود اعتبارات شاهد کندی روند اجرای این طرح و محقق نشدن وعده‌ها در این زمینه بودیم که با تسریع در روند اجرا به‌زودی شاهد اتمام این طرح خواهیم بود. بهادری با بیان اینکه اتمام این طرح یکی از خواسته‌های اصلی مردم و مسوولان منطقه است، اظهار کرد: تامین اعتبارات این طرح نیازمند پیگیری جدی مسوولان و نمایندگان استان در مجلس و نیز مدیران ذی‌ربط استانی است که در سال جاری این پیگیری‌ها باید با قوت بیشتری ادامه داشته باشد. اظهارات نماینده مردم ارومیه در مجلس در حالی صورت می‌گیرد که مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‌گوید هم‌زمانی وعده بهره‌برداری از ایستگاه نقده با انتخابات ریاست جمهوری مانع تحقق آن شده است. داریوش نصر با بیان اینکه ایستگاه نقده به‌صورت کامل احداث و به اتمام رسیده است، افزود: به‌دلیل همزمانی با دوران انتخابات ریاست جمهوری مقرر شد بهره‌برداری از این طرح به تعویق افتاده و همزمان با ایستگاه ارومیه صورت گیرد.