کارنامه مخابراتی دولت در خوزستان

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه دولت نگاه ویژه‌ای به خوزستان داشته است، گفت: از ابتدای دولت تاکنون ۹۵۵ میلیارد تومان طرح ارتباطات و فناوری اطلاعات در استان به بهره‌برداری رسیده است.محمود واعظی با بیان اینکه در سه سال و ۹ ماه گذشته، دولت نگاه ویژه‌ای به خوزستان داشت، خاطرنشان کرد: برای طرح‌هایی که امروز در شهرهای آبادان، خرمشهر و اهواز به بهره‌برداری می‌رسند، حدود ۲۰۶ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است که با افتتاح این طرح‌ها در مجموع ۹۵۵ میلیارد تومان طرح از ابتدای دولت تاکنون در استان به بهره‌برداری رسیده است. واعظی با اشاره به اینکه تاکنون تحرک خوبی داشته‌ایم و اقدامات بسیار خوبی از سوی دولت در خوزستان انجام گرفته است، افزود: رتبه خوزستان در زیرساخت‌ها از ۱۶ به ۱۱ ارتقا پیدا کرده و گام‌های خوبی در این زمینه برای استان برداشته شده است.

وی ادامه داد: شبکه انتقال استان در ۵/ ۳ سال گذشته حدود ۵/ ۵ برابر شده، همچنین پهنای باند استان ۵/ ۷ برابر و تعداد مشترکان اینترنتی استان ۱۰ برابر شده است.واعظی اظهار کرد: اکنون ۷۱ شهر خوزستان از سوی اپراتورهای همراه اول و ایرانسل از خدمات نسل سوم و چهارم اینترنت بهره‌مند هستند و تنها پنج شهر دیگر باقی مانده که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم این پنج شهر نیز دارای اینترنت نسل سوم و چهارم شوند.وی گفت: تاکنون به ۲۳۸۱ روستا در استان اینترنت داده شده است؛ همچنین در زمینه فیبرنوری، اقدامات خوبی انجام گرفته و برای خطوط بین‌راهی نیز حدود ۱۳۱ کیلومتر فیبرنوری کشیده شده است تا هر آنچه را بخواهیم، بتوانیم بر اساس این زیرساخت‌ها توسعه دهیم. واعظی اظهار کرد: دولت یازدهم نگاه ویژه‌ای به خوزستان داشته که یکی از آنها تلفیق بخش دولتی و بخش خصوصی است.

خوزستان به دیتای جهانی وصل شد

استاندار خوزستان نیز گفت: با راه‌اندازی پنجمین مرکز ارتباطات بین‌الملل اینترنت کشور (GW) در اهواز، خوزستان علاوه‌بر اتصال به دیتای جهانی، ارتقا و رشد جدی و خوبی در حوزه ارتباطات خواهد داشت که بسیاری از استان‌های توسعه‌یافته از آن محروم هستند.

غلامرضا شریعتی اظهار کرد: ارتباطات یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه است و هرچه پیشرفت در این زمینه بیشتر باشد، زیرساخت‌های توسعه و رشد منطقه بیشتر فراهم است. شریعتی تصریح کرد: با گستردگی بیشتر زیرساخت‌های ارتباطات، امکان ارائه خدماتی که قبلا به صورت عادی ارائه می‌شد، در حوزه ارتباطات بیشتر فراهم می‌شود؛ همچنین در حوزه ارتباطات می‌توان اشتغال‌زایی جدی ایجاد کرد.وی اظهار کرد: در سفر وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و تعاون، کار و رفاه اجتماعی به خوزستان ۱۸ تفاهم‌نامه کسب‌وکار و اشتغال‌زایی در بخش ارتباطات، زیرساخت‌های ارتباطی، تولید محتوا و شتاب‌دهنده به امضا رسید و برخی از این تفاهم‌نامه‌ها اکنون عملیاتی و اجرایی شده و زمینه اشتغال‌ بسیار خوبی ایجاد کرده است.استاندار با اشاره به تحویل نخستین لینک فیبر نوری خانگی FTTH در آبادان افزود: امید است این اقدام به کل استان تسری یابد. از وزیر ارتباطات قول گرفتیم که این اقدام در مرکز استان یعنی اهواز نیز اجرایی شود تا خوزستان نماد استان توسعه‌یافته، مدرن و هوشمند باشد. شریعتی گفت: خوزستان پنجمین استان کشور است که مرکز ارتباطات بین‌الملل اینترنت کشور (GW) در آن راه‌اندازی شده است.

اروند؛ پایلوت شهر هوشمند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز گفت: قصد داریم از طریق توسعه زیرساخت‌های ارتباطی، منطقه آزاد اروند را به پایلوت منطقه هوشمند کشور تبدیل کنیم.اسماعیل زمانی افتتاح زیرساخت‌های ارتباطی منطقه آزاد اروند را آغازی برای اقدامی بزرگ دانست و اظهار کرد: قصد داریم زیرساخت‌های ارتباطی منطقه آزاد اروند را به‌عنوان پایلوت شهرهای هوشمند توسعه دهیم که این موضوع به همت مدیران و مسوولان این حوزه به‌ویژه وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات میسر است.وی تصریح کرد: در هیات‌مدیره منطقه آزاد اروند زیرساخت‌ها را در دو بخش زیرساخت‌های نرم و زیرساخت‌های سخت تعریف کرده‌ایم. برای توسعه اقتصادی منطقه، نخست باید زیرساخت‌های منطقه توسعه یابند. حوزه ارتباطات تنها حوزه‌ای است که هم دارای زیرساخت‌های نرم و هم دارای زیرساخت‌های سخت است.مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند اعلام کرد: قصد داریم منطقه آزاد اروند را پایلوت منطقه هوشمند و شهر هوشمند در ایران کنیم.

زمانی ادامه داد: شهر هوشمند دارای گزینه‌های بسیار پیچیده نرم‌افزاری است که حقوق شهروندی یکی از آنها است. حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی را باید جزو آیتم‌ها و محورهای اصلی شهرهای هوشمند دانست. اگر چنین اصولی در شهرهای هوشمند رعایت نشود و فقط توسعه زیرساخت‌ها مورد توجه قرار بگیرد، هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد.وی با تاکید بر اینکه تمدن و توسعه جامعه بر بستر توسعه مدنیت و حقوق شهروندی و آزادی‌های مدنی شکل می‌گیرد، گفت: امیدواریم با توسعه همه جانبه به‌ویژه با رعایت حقوق شهروندی، شاهد توسعه بیشتر و شکل‌گیری جامعه متمدن‌تر باشیم.