دنیای اقتصاد - اهواز: مدیرکل بنیاد مسکن خوزستان از تهیه طرح هادی برای ۲۰۷۲ روستای بالای ۲۰ خانوار در استان در سال گذشته خبرداد.محمد خانی نوذری اظهار کرد: طبق آمار جمعیتی سال ۹۰، حدود ۴۱۹۵ آبادی و روستا در استان داریم و طبق برنامه پنجم توسعه باید برای روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان که ۲۰۷۲ روستا هستند، طرح هادی تهیه می‌شد که خوشبختانه این موضوع در استان محقق شد. وی ادامه داد: برای روستاهایی با جمعیت زیر ۲۰ خانوار تعیین محدوده انجام می‌دهیم تا گسترشی نداشته باشند و بتوانیم امکاناتی همچون آب، برق و گاز را در اختیار آنها قرار دهیم.

خانی نوذری افزود: اگر روستاهای زیر ۲۰خانوار تجمیع شوند بهتر می‌توان خدمات آب، برق و گاز را در اختیار آنها قرار داد. وی گفت: در سال ۹۵ حدود ۶۷ میلیارد و ۷۰۰میلیون تومان اعتبارات دولتی از سه محل نفت، استانی و ماده ۱۸۰ و همچنین حدود ۷ میلیارد تومان از محل اعتبارات حوادث برای خوزستان در نظر گرفته شده بود. مدیر کل بنیاد مسکن خوزستان اظهار کرد: تخصیص این اعتبارات آخر سال انجام گرفت و تاکنون تخصیص اعتبارات ۵۷درصد است و از این میزان نیز توانسته‌ایم حدود ۴۵ درصد جذب داشته باشیم. خانی نوذری در ادامه گفت: در سال ۹۵ اجرای طرح‌های عمرانی در ۱۱۸۱ روستا آغاز شد که از این تعداد توانستیم در ۲۵۰ روستا طرح‌ها را به اتمام برسانیم و کار در سایر روستاها در حال انجام است. وی اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که با منطقه آزاد اروند داشتیم از ۱۰۱ روستای آبادان و خرمشهر، در ۸۰ روستا عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی آغاز شده و در ۵۰ روستا فاز ۱ و ۲ به اتمام رسیده است. در برخی از روستاهای آبادان و خرمشهر با هدف گردشگری اقداماتی انجام شده است تا شاهد رونق بحث گردشگری در این روستاها باشیم.

وی ادامه داد: بنیاد مسکن برای اولین بار در بحث فاضلاب روستایی ورود کرده است و توانستیم اولین روستای استان که در مرز بین آبادان و خرمشهر واقع است را به سیستم فاضلاب و تصفیه‌خانه فاضلاب مجهز کنیم؛ این روستا به سیستم فاضلاب مجهز شده و فاضلاب آن کاملا تصفیه خواهد شد و سپس برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.خانی نوذری اعلام کرد: از سال ۷۲ که قانون صدور سند مالکیت برای مسکن‌های روستایی مصوب شد، ۱۶۰ هزار سند ملکی در استان با هماهنگی اداره ثبت و راه و شهرسازی استان صادر شده و از تعداد ۲۴۵ هزار واحد روستایی در استان برای بیش از ۶۰ درصد آنها سند صادر شده است.