افتتاح کارخانه فولادسازی شماره دو مجتمع فولاد خراسان

دنیای اقتصاد - مشهد: کارخانه فولادسازی شماره دو مجتمع فولاد خراسان با سرمایه‎گذاری ۷۰۰ میلیارد تومانی و ایجاد ۷۰۰فرصت شغلی در نیشابور به بهره‎برداری رسید. این کارخانه که عملیات اجرایی آن از سال ۸۹ آغاز شده و بیش از ۱۰۰ پیمانکار داخلی و خارجی در ساخت آن مشارکت کرده‎اند، ظرفیت تولید ۷۲۰ هزار تن شمش فولاد را دارد و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت تولید فولاد در مجتمع فولاد خراسان به دو برابر و حدود ۵/ ۱میلیون تن افزایش می‎یابد، که به این ترتیب این مجتمع، سهم فولاد خراسان را در زنجیره تولید فولاد کشور به بیش از ۱۰ درصد افزایش می‎دهد. علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم بهره‌برداری از این کارخانه، اقدامات انجام شده در این مجتمع را قابل تقدیر دانست. وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در بخشی از این مراسم، به افزایش صادرات فولاد در سال گذشته اشاره کرد و افزود: در حالی در یکسال گذشته حدود ۶ میلیون تن صادرات محصولات و فرآورده‎های فولادی داشته‎ایم که تا چهار یا پنج سال قبل همین میزان واردات داشتیم. محمدرضا نعمت‎زاده تکمیل زنجیره فولاد از معدن تا محصول نهایی را استراتژی وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام و تصریح کرد: بنا به خواسته مقام معظم رهبری و بر اساس سیاست‌های کلان نظام تلاش می‎کنیم بیش از پیش از صادرات مواد خام از کشور جلوگیری شود.

استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به اقدامات بخش‌های دولتی و خصوصی برای تحقق اقتصاد مقاومتی، اظهار کرد: بهره‎برداری از ۱۳۰۰ طرح از ۱۸۰۰ طرح نیمه‎تمام دولت قبل، اجرای ۱۸۸۱ طرح بهداشتی در خراسان رضوی و ایجاد ۱۱۵ هزار فرصت شغلی بخشی از این اقدامات است.علیرضا رشیدیان پرداخت ۱۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی به بنگاه‌های تولیدی در سال ۹۵، افزایش هشت برابری سرمایه‌گذاری خارجی و جذب ۳۱۰ میلیون دلار سرمایه‎ خارجی در سال گذشته را به عنوان بخش دیگری از اقدامات انجام شده برای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: برای اشتغال‌زایی باید ترکیبی از صنایع سنگین و بزرگ، طرح‌های کوچک و متوسط و طرح‌های خوداشتغالی را در دستور کار داشت.

مدیرعامل مجتمع فولاد خراسان در این مراسم با اشاره به حمایت‌های وزارت صنعت و وزارت کار از فولاد خراسان، اظهار کرد: فولاد خراسان در نتیجه این حمایت‌ها و با استفاده از ظرفیت‌های منطقه‎ای توانسته در دوران تحریم و رکود جهانی ناشی از سقوط قیمت نفت، ۱۹۰۰ میلیارد تومان طرح را مدیریت کند و ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در فولادسازی جدید به ثمر رسید و ۵۰۰ میلیارد تومان طرح گندله‌سازی نیز در شهریور سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.