کارنامه موفق بنادر هرمزگان در نوروز

دنیای اقتصاد- بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گزارشی از اقدامات صورت گرفته در طرح نوروزی سال ۹۶ ساماندهی سفرهای دریایی در این استان را تشریح کرد. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، الله مراد عفیفی‌پور ضمن اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر هرمزگان به‌عنوان پایتخت مسافرت‌های دریایی کشور معرفی شده است، اظهار کرد: همه ساله بیشترین تردد دریایی میهمانان نوروزی به جزایر خلیج‌فارس و مقاصد گردشگری ساحلی در این استان صورت می‌گیرد.

وی افزود: بر همین اساس اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تشکیل ستادی تحت‌عنوان ستاد تسهیل سفرهای دریایی استان متشکل از کارگروه های تخصصی اقدام به تدوین و اجرای برنامه هایی نظام مند کرد که اقدامات آن در سه بخش قبل، حین اجرای طرح و پس از اجرای آن دسته بندی می‌شود.عفیفی‌پور اقدامات صورت گرفته قبل از آغاز طرح نوروزی را ارائه مباحث ایمنی درمدارس استان به دانش آموزان با هدف اشاعه فرهنگ ایمنی و صیانت ازدریا، آموزش خدمه شناورها در مواجهه با شرایط اضطرار و آموزش همیاران ناجی متشکل از نیروهای بومی و مردمی منطقه برشمرد که به شکل داوطلبانه در طول سال با اداره کل بنادر همکاری می‌کنند. وی اضافه کرد: همچنین برای ارزیابی میزان آمادگی نیروها و دستگاه‌های خدمات‌رسان، سه مانور جست‌وجو و نجات دریایی با مشارکت ارگان‌های همکار در محدوده آب‌های
بندرعباس - قشم، بندر لنگه و همچنین جزیره کیش برگزار شد. مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان چاپ بیش از 20هزار نسخه بروشور ایمنی، تهیه و پخش فیلم آموزشی و معرفی جاذبه‌های گردشگری جزایر درشناورها، چاپ شعارهای ایمنی در نشریات محلی استان، نصب بنر و بیلبوردهای متعدد در بنادر حاوی شعارهای ایمنی و معرفی مسیرهای مجاز مسافری و همچنین استقرار مهمانداران زن روی شناورها را برای نخستین‌بار از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد. به گفته عفیفی‌پور، استقرار استودیوی پخش رادیو دریا در پایانه مسافری شهید حقانی با هدف معرفی آداب، رسوم، جاذبه‌های گردشگری و مسیرهای دریایی استان، معرفی سخنگویان حوزه دریایی استان به‌منظور ارتباط مستقیم در هرساعت از شبانه‌روز با توجه به تغییرات جوی، حضور مسوولان در برنامه تلویزیونی گفت‌وگوی ویژه خبری و برنامه رادیویی مردم و مسوولان به‌منظور ارائه گزارش از دیگر اقداماتی بوده که به‌منظور اطلاع‌رسانی مباحث مربوط به سفرهای دریایی از سوی این اداره کل صورت پذیرفته است.

رئیس کمیته حمل‌ونقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حین اجرای طرح نوروزی نیز خاطرنشان کرد: افتتاح دفتر مرکزی ستاد تسهیل سفرهای دریایی استان با حضور مسوولان و استقبال از میهمانان نوروزی با اهدای شاخه گل و شیرینی در نخستین ساعت پس از تحویل سال از این موارد است. وی از استقرار بیش از 20 غواص در بنادر ملکی، غیرملکی و اسکله‌های گردشگری استان سخن به میان آورد و ادامه داد: استقرار یک فروند شناور فرمانده در صحنه در چهار مایلی جزیره قشم با هدف پایش مسیر و استعلام شرایط حاکم بر دریا به‌صورت شبانه‌روزی و پایش لحظه به لحظه مسیرهای تردد از سوی مرکز کنترل ترافیک دریایی(VTS) نیز در حین اجرای طرح انجام شد.

عفیفی‌پور خاطرنشان کرد: در ایام اجرای طرح، مصاحبه های متعددی با بخش خبر سیمای مرکز خلیج فارس و اطلاع‌رسانی از نحوه فروش اینترنتی بلیت شناورها و همچنین ارتباط زنده روزی دو بار با برنامه رادیویی «چری ویری بهار» و ارائه آمار سفرها و اطلاع رسانی از شرایط جوی حاکم بر دریا صورت گرفت. این مقام مسوول اضافه کرد: مسوولان ستاد به شکل مستمر از بنادر مسافری و گردشگری مرکز، شرق و غرب استان بازدید میدانی داشتند تا نحوه خدمات رسانی به میهمانان نوروزی از نزدیک مورد ارزیابی و پایش قرار گیرد.