تدوین طرح جامع 95 شهر در استان اصفهان

دنیای اقتصاد - اصفهان: مدیرکل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه تمام مراحل تملک کارخانه ریسباف از سوی وزارت راه و شهرسازی انجام شده است، گفت: در نظر داریم شورایی راهبری برای طرح تعریف کنیم و مسابقه بین‌المللی برای کاربری مناسب این فضای شهری که در مرکز شهر اصفهان قرار گرفته برگزار کنیم.حجت‌الله غلامی اظهار کرد: یکی از سازه‌های کلان‌شهری که در حال ایجاد آن هستیم موضوع کارخانه ریسباف با بیش از ۷۰ هزار مترمربع است. تمام مراحل تملک این کارخانه از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین، خریداری شده و به این سمت می‌رود که یک شورای راهبری برای طرح، تعریف کنیم و مسابقه بین‌المللی برای کاربری مناسب این فضای شهری که در مرکز شهر اصفهان قرار گرفته برگزار کنیم.

غلامی تصریح کرد: اگر وارد این طرح نمی‌شدیم چه بسا مانند سایر طرح‌ها که در شهر اصفهان تبدیل به فضای مسکونی با تراکم بالا شد این فضا نیز دچار چنین سرنوشتی می‌شد. خوشبختانه این کارخانه با حمایت وزیر راه و شهرسازی به سمت و سویی رفت که کل ۷۰ هزار مترمربع فضای کارخانه تاریخی ریسباف در محور چهارباغ بالای اصفهان تملک شد و اکنون نیز مقدمات برگزاری مسابقه در مقیاس بین‌المللی را داریم که به‌عنوان یک حرکت بسیار بزرگ در راستای بازآفرینی شهری است.

وی خاطرنشان کرد: در حقیقت ورود ما به کارخانه ریسباف و حضور وزارتخانه در کارخانه به این معنا است که کارخانه ریسباف را به‌عنوان یک طرح شهری نمی‌بینیم بلکه یک تغییر رویکرد را معرفی می‌کنیم. با این مضمون که باید به سمت و سوی ایجاد فضاها و توسعه مسوولانه شهر برویم به جای آنکه به توسعه سوداگرانه شهرها روی آوریم موضوعی که وزیر راه و شهرسازی بارها بر آن تاکید داشته است.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان ادامه داد: این اقدام مقدمه‌ای برای همه کلان‌شهرها و همه شهرها است تا در تمامی فضاهای بزرگ شهری به ارتقای کیفی زندگی بپردازند.وی در ادامه گفت: تکمیل واحدهای مسکن‌مهر و بهره‌برداری از بخش عمده‌ای از آنها، انتشار عمومی مصوبه‌های کمیسیون ماده ۵، ابلاغ طرح بازنگری تفصیلی اصفهان و تهیه طرح جامع ۹۵ شهر استان و ابلاغ ۹۰ طرح جامع برای اجرا بخشی از مهمترین فعالیت‌های این اداره در سال گذشته بوده است.وی افزود: کل واحدهای مسکن‌مهر استان ۲۱۰ هزار واحد مسکونی است که ۱۶۰ هزار واحد آن شهری و ۵۰ هزار واحد آن روستایی است که در مجموع ۷۲هزار و ۳۳۲واحد مسکن‌مهر یعنی ۵۴هزار و ۳۳۳ واحد شهری و ۱۸ هزار واحد روستایی در سال، ۳ سال دولت یازدهم به بهره‌برداری رسیدند.مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان واحدهای باقی‌مانده مسکن مهر استان را حدود ۵۵۵۰ واحد به اضافه ۱۰ هزار واحد مسکن مهر بدون متقاضی اعلام کرد و افزود: جمع‌بندی واحدهای باقی‌مانده و واحدهای بدون متقاضی جزو برنامه‌های سال ۹۶ در حوزه مسکن مهر است.

غلامی گفت: خوشبختانه توانستیم در سال ۹۵، ۴۵ سایت مسکن مهر را با پرداخت هزینه‌های خدمات روبنایی تحویل شهرداری‌های مربوطه بدهیم. این یکی از اقداماتی بود که در سال ۹۵ اتقاق افتاد و هزینه عملیات باقی‌مانده یکایک سایت‌ها برآورد شده و بخشی از نیازمندی‌های این مجموعه‌ها که باید از سوی شهرداری‌ها تکمیل شود، به‌صورت یارانه نقدی و بخشی نیز به‌صورت معوض ملکی به شهرداری‌ها تحویل شده یا در حال تحویل است. وی اضافه کرد: وضعیت مسکن مهر در شهرهای جدید، شهرهای مجلسی و بهارستان بسیار خوب و مطلوب است. خدمات روبنایی عمدتا انجام شده و ساخت مدارس و فضاهای بهداشتی، درمانی، مساجد و کلانتری‌ها ادامه دارد که تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده و تعدادی نیز در حال ساخت است.

تهیه طرح جامع ۹۵ شهر و ابلاغ ۹۰ طرح

غلامی گفت: در بخش شهرسازی ۱۰۷ شهر در استان داریم که از این تعداد، طرح جامع ۹۵ شهر تهیه و طرح جامع ۹۰ شهر ابلاغ شد و بقیه شهرهایی که ابلاغ نشده یا در دستور کار شورای‌عالی شهرسازی و معماری است یا در شورای برنامه‌ریزی استان در حال تصویب است. همچنین در بخشی از شهرهای مهم استان نیز مباحث طرح‌های تفصیلی آنها را پیگیر هستیم.وی ادامه داد: از موارد مهمی که در زمینه شهرسازی در استان انجام شده است، ابلاغ طرح‌های بازنگری تفصیلی کلانشهر اصفهان است که در ۱۵ منطقه شهری همه مراحل قانونی طی شده است و اکنون، طرح تفصیلی بازنگری شهر اصفهان ابلاغ شده و تمام مناطق شهری کلانشهر اصفهان دارای طرح بازنگری تفصیلی هستند. همین کار را برای شهرهای بزرگ استان همچون شاهین‌شهر، کاشان، خمینی‌شهر و نجف‌آباد در دستور کار داریم که این شهرها نیز در نیمه اول امسال ابلاغ می‌شود. همچنین ادامه بحث ما برای سال ۹۶ این است که بتوانیم همه شهرهای استان را دارای طرح تفصیلی کنیم.

مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان در مورد انتشار مصوبات کمیسیون ماده ۵ استان نیز گفت: بعد از آنکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران مصوب کرد تا تمام مصوبه‌های کمیسیون ماده ۵ انتشار داده شود و اکنون هماهنگی شده و تمام مصوبه‌های کمیسیون ماده ۵ هم اطلاع‌رسانی می‌شود و هم در سایت اداره کل راه و شهرسازی استان، بلافاصله بعد از اتمام جلسه با فاصله زمانی یک روز، روی سایت قرار می‌گیرد و عموما شهروندان می‌توانند جزئیات کمیسیون‌های ماده ۵ استان را ببینند.غلامی در زمینه ساخت‌وسازهای غیرمجاز در استان اصفهان نیز گفت: منکر پدیده تخلفات ساختمانی در استان نیستیم. تخلفات ساخت‌وساز پدیده‌ای است که بخشی از آن به دلیل ضعف قانون و عدم ابلاغ طرح‌های جامع و تفصیلی اتفاق می‌افتد و بخشی از تخلفات نیز به دلیل عدم نظارت‌های مستمر و همچنین عدم داشتن ابزار کافی در دستگاه‌های نظارتی است و بخشی نیز به اصلاح قانون مرتبط است که حتما باید قوانین اصلاح شود تا تخلفات را به سمت و سویی ببریم که در راستای طرح‌های ما باشد.

کاهش تخلفات شهری در ۳ سال گذشته

غلامی گفت: از طرفی ابلاغ طرح‌های جامع و تفصیلی بسیار در جلوگیری از تخلفات موثر است. بعضا تاریخ طرح‌ها گذشته و در بسیاری از نقاطی که تبدیل به شهر شده‌اند طرح هادی همچنان وجود دارد و اینها عمدتا مسائلی هستند که می‌توانند تخلفات را زیاد کنند. از طرفی هم بر تخلفات کنترل داریم یعنی ماده ۳۳ و ۳۵ اما عملا هیچ ابزار بازدارنده‌ای در اختیار دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از تخلفات نیست که اصلاح قانون می‌تواند ابزار موثری باشد. معتقدم در سه سال گذشته، تخلفات شهری در استان نسبت به سال‌های قبل کاهش قابل‌توجهی داشته است.

وی افزود: در استان گام‌های موثری به‌منظور بازآفرینی‌شهری و اندیشه ایران‌شهری انجام گرفته است که سبب ارتقای کیفی زندگی شهری در بافت‌های ناکارآمد، بافت‌های حاشیه‌ای، بافت‌های مرکزی و بافت‌های تاریخی و سکونتگاه‌های غیررسمی شده است. تلاش کردیم تعامل تنگاتنگی را با شهرداری‌ها برقرار کنیم. اعتباراتی را از شرکت عمران و بهسازی شهری ایران برای اینگونه طرح‌ها گرفتیم و طرح‌هایی را در استان تعریف کردیم و طرح مشترکی را با شهرداری‌ها برای بازآفرینی شهری انجام می‌دهیم.مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان تصریح کرد: در شهر اصفهان طرح بزرگ همت‌آباد و طرح بزرگ اطراف حرم زینبیه از طرح‌های مشارکتی است که اخیرا با دستور وزیر راه و شهرسازی انجام شد.