دنیای اقتصاد - اصفهان: استاندار اصفهان با بیان اینکه در زمینه ایمنی و حفظ جان مردم نباید هیچ ملاحظه‌ای درنظر گرفته شود، گفت: همه موارد مربوط به معماری و شهرسازی باید طبق قانون انجام شود و شهرداران و اعضای نظام مهندسی و دستگاه‌های ذی‌ربط باید این موضوع را به‌صورت جدی دنبال کنند.

رسول زرگرپور در جلسه بررسی ایمنی ساختمان‌ها و اماکن عمومی اظهار کرد: ۲۴ ساعت پس از حادثه پلاسکو مدیریت استان جلسه‌ای را برای شناسایی ساختمان‌های ناایمن برای جلوگیری از بروز حوادثی همچون پلاسکو تشکیل داد. وی با بیان اینکه ساختمان‌های ناایمن در چهار حوزه شناسایی می‌شوند، تصریح کرد: ساختمان‌های ناایمن از لحاظ استقرار، ساختمان‌هایی با سازه‌های ناایمن، ساختمان‌هایی که فاقد تجهیزات ایمنی هستند و ساختمان‌هایی که دارای کاربری‌های خطرناک هستند از ساختمان‌های ناایمن به‌شمار می‌آیند که باید شناسایی شوند.

استاندار اصفهان افزود: براساس گزارش‌های اعلام شده از سوی اعضای جلسه، حدود ۷۰ درصد این ساختمان‌ها در اصفهان و دیگر شهرهای بزرگ استان شناسایی و وضعیت موجود تا حدودی مشخص شده است. زرگرپور با تاکید بر اینکه باید مقوله مربوط به ساختمان‌های ناایمن در شهرهای بزرگ به‌طور جدی پیگیری شود، اظهار کرد: این موضوع باید به‌عنوان اولویت شهرداران درنظر گرفته شود.

وی بر تشکیل کارگروهی در سازمان همیاری‌های شهرداری‌های استان برای تجهیز واحدهای بلندمرتبه به سیستم‌های آتش‌نشانی پیشرفته در شهرهای بزرگ استان تاکید کرد و افزود: باید تا جلسه آینده اقدامات لازم برای بررسی نحوه تجهیز این مکان‌ها و تامین آن صورت گیرد. استاندار اصفهان همچنین به وضعیت واحدهای نفتی و پتروشیمی در شمال اصفهان اشاره کرد و افزود: باید وضعیت اطفای حریق در واحدهای نفتی شمال اصفهان شناسایی شود و در قالب یک برنامه زمانبندی شده نسبت به تجهیز این واحدها به سیستم‌های پیشرفته اطفای حریق و ایمن سازی آنها اقدام شود.

زرگرپور به نامه دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران به استانداران استان‌های سراسر کشور، اشاره کرد و افزود: در این نامه برای کاهش خطرات ناشی از وقوع سوانح مشابه پلاسکو در کلان‌شهرهای کشور مصوباتی ابلاغ شده است. برخی از این مصوبات باید در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و برخی در استان‌ها پیگیری شود. وی به بند اول این نامه اشاره کرد و افزود: در این بند باید مستندسازی، تهیه شناسنامه ساختمان و ایجاد بانک اطلاعاتی برای تمام ساختمان‌های بلندمرتبه کشور، شامل آخرین وضعیت نقشه‌های ساختمانی و تاسیساتی وراه‌های فرار از سوی شهرداری با همکاری نظام مهندسی ساختمان هر کلان‌شهر انجام پذیرد که می‌توانیم برای شهرهای بزرگ استان نیز ظرف سه ماه آینده اجرایی کنیم. استاندار اصفهان با بیان اینکه باید از حادثه پلاسکو عبرت گرفته شود، گفت: باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مسائل مربوط به ساختمان‌های ناایمن حل شود.