افتتاح طرح‌های صنعتی و عمرانی در گیلان

خبرگزاری مهر: رئیس‌جمهوری به همراه تعدادی از اعضای هیات دولت ۱۰ فروردین به‌منظور افتتاح طرح‌های عمرانی، صنعتی، کشاورزی و بهداشتی به استان گیلان سفر کردند. در سفر یک روزه رئیس‌جمهوری و هیات همراه به این استان چند طرح عمرانی و اشتغالزا در مناطق مختلف به بهره‌برداری رسید.دو پست اسکله بندر کاسپین در منطقه آزاد تجاری - صنعتی انزلی، سه کارخانه بزرگ تولید چوب و ورق‌ ام‌دی‌اف و اچ‌دی‌اف، سه طرح کشاورزی و چند طرح بهداشتی و درمانی از طرح‌هایی است که در این سفر افتتاح شدند.رئیس‌جمهوری در بدو ورود به گیلان هدف از سفر خود را بررسی طرح‌هایی که در سفر قبلی به مردم این استان وعده داده شده بود، اعلام کرد.

حسن روحانی با اشاره به افتتاح ۱۷ طرح با سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد تومان در سفر یک روزه خود به گیلان گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان «سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نام‌گذاری شده است، این طرح‌ها ۳۶۰۰ شغل برای مردم ایجاد می‌کند.وی افتتاح طرح‌های اشتغال‌زا را از اولویت‌های دولت یازدهم دانست و تصریح کرد: برای دولت طرح‌های اشتغال‌زا از اولویت‌های نخست در سال جاری است.رئیس جمهور به افتتاح دو پست اسکله کاسپین در شهر انزلی اشاره و اظهار کرد: با افتتاح این پست‌ها، امکان پهلوگیری کشتی‌های ۱۲ هزار تنی در اسکله مهیا می‌شود و رونق اقتصادی را برای منطقه آزاد انزلی و استان گیلان به ارمغان می‌آورد.

روحانی همچنین دو طرح مهم در استان گیلان را بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین به رشت و اتصال خط راه‌آهن از رشت به آستارا اعلام کرد و افزود: ان‌شاءالله راه‌آهن قزوین به رشت امسال به بهره‌برداری می‌رسد.وی گفت: اتصال خط راه‌آهن رشت به آستارا در سفر هیات دولت به روسیه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و با اجرای آن بندرعباس به مسکو وصل می‌شود و بارهای مربوط به شبه‌قاره هند منتقل می‌شود.رئیس جمهوری خاطرنشان کرد: با اتصال خط ترانزیتی از رشت به مسکو، تحول چشمگیری برای منطقه رخ می‌دهد.وی تصریح کرد: در طرح راه‌آهن رشت به آستارا مشارکت با جمهوری آذربایجان انجام شده و بخشی از اعتبارات اجرای آن از سوی این کشور تامین و به‌زودی این طرح آغاز می‌شود.روحانی افزود: با اجرای این طرح‌ها در مجموع گیلان شاهد تحولات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی قابل‌توجهی می‌شود.

افتتاح 2 پست اسکله از مجتمع بندری کاسپین

دو پست اسکله از مجتمع بندری کاسپین (اسکله نفتی و چندمنظوره) با حضور رئیس‌جمهوری در منطقه آزاد انزلی به بهره‌برداری رسید.با افتتاح این دو پست برای ۱۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی شده است. برای احداث دو پست از هفت هزار میلیارد ریال اعتبار دولتی و سه هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری بخش خصوصی استفاده شده است. در این سفر همچنین عملیات اجرایی آکواریوم و باغ خزندگان و مجموعه مارینای بندر کاسپین (موج شکن و اسکله تفریحی) با اشتغال‌زایی برای ۲۰۰نفر نیز انجام شد.برای اجرای آکواریوم و باغ خزندگان بخش خصوصی ۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است. همچنین ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار از بخش دولتی برای عملیات اجرایی مجموعه مارینای بندر کاسپین هزینه می‌شود.روحانی در مراسم افتتاح اسکله‌های بندر کاسپین در انزلی با اشاره به مزایای دریای خزر برای منطقه اظهار کرد: هنوز نتوانسته‌ایم از دریای خزر به نحو مطلوب بهره ببریم درحالی‌که شکرانه چنین نعمت بزرگی که خداوند به کشور ما بخشیده این است که از آن بهره کافی را برد.

رئیس‌جمهوری افزود: در حوزه گردشگری دریای خزر نیز نتوانسته‌ایم بهره کافی را برده و افتتاح طرح گردشگری مارینا بندر کاسپین که با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در آن رقم می‌خورد به‌منظور ارتقای بهره بردن از جاذبه‌های گردشگری دریای خزر و ایجاد تفریحات سالم برای مردم است.وی تالاب انزلی را از نعمات خداوندی در کنار دریای خزر دانست و بر حراست و حفاظت از آن تاکید کرد.

روحانی در ادامه، توسعه ارتباطات از طریق دریای خزر را از مهم‌ترین مزایای دریای خزر دانست و اظهار کرد: همسایگی با چهار کشور در اطراف دریای خزر می‌تواند در مسیر بهره بردن از دریای‌خزر گام بزرگی باشد.رئیس دولت یازدهم با اشاره به توسعه ارتباطات با روسیه طی چند ماه اخیر که به رشد ۲۰۰ درصدی رسیده است، گفت: افزایش ارتباطات دو برابری با روسیه طی دو ماه اخیر نشان می‌دهد که می‌توان از طریق دریای خزر با چهار کشور همسایه شمالی ارتباطات را توسعه داد و از دریای خزر بهره درستی ببریم.وی با بیان اینکه تکمیل بندر کاسپین می‌تواند ارتباطات با کشورهای همسایه شمالی و اروپای شرقی و شمالی را ارتقا دهد، افزود: به دنبال ایجاد مناطق آزادی هستیم که باعث تولید و اشتغال و توسعه ارتباطات و جاذبه گردشگری باشد.

روحانی تصریح کرد: مناطق آزادی همچون منطقه آزاد انزلی که بندر کاسپین در آن ساخته می‌‌شود می‌تواند مرکزی برای حمل‌ونقل کالا شود و ترانزیت کشور را رونق دهد.رئیس جمهوری در ادامه با تاکید بر اتصال خط راه‌آهن از رشت به انزلی اظهار کرد: اتصال خط آهن از رشت به انزلی و همینطور رشت به آستارا از بحث‌های اصلی در سفر به روسیه بوده است به طوری که قرارداد ساخت شش هزار واگن در روسیه منعقد شده که حدود پنج هزار واگن آن در داخل کشور تولید می‌شود و اشتغال‌زایی را برای جوانان به ارمغان می‌آورد.وی تصریح کرد: با تکمیل بندر کاسپین و اتصال راه‌آهن به آن، امکان حمل‌ونقل کوتاه‌تر و ارزان‌تر بین بندرعباس و مسکو رقم می‌خورد و این موضوع به‌زودی با سفر رئیس‌جمهوری آذربایجان به ایران وارد مرحله عملیاتی می‌شود.

افتتاح شرکت تولیدی فیبر خام

طرح صنعتی تولید فیبر خام و ام. دی. اف «آرین تخته» نیز با حضور رئیس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید. با بهره‌برداری از این طرح برای ۳۵۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.این طرح با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی راه‌اندازی شده و ۲۵۰ هزار مترمکعب فیبر خام، ام.دی.اف، اچ.دی.اف و روکش تولید می‌کند.

روستای بدون بیکار در خمام

در این سفر همچنین طرح روستای بدون بیکار «دهنه سرشیجان» شهرستان رشت با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خمام افتتاح شد.این طرح که با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و صندوق کارآفرینی امید اجرایی شده شامل پرداخت تسهیلات آموزش و توانمند‌سازی روستاییان است.اجرای هشت مسافرکاشانه، رستوران آلاچیق درختی، پیکر‌تراشی چوب، کلوپ بازی، ۱۰ طرح دامداری، ۱۰ طرح پرورش مرغ بومی، دو کارگاه و فروشگاه صنایع‌دستی، عکاسخانه، پرداخت شش مورد تسهیلات خرید و تعمیرات ادوات کشاورزی، دو مورد سوپر‌مارکت، اسکله قایقرانی و سه مورد نیز قایق موتوری با سرمایه‌گذاری ۳۲ میلیارد ریالی بخش خصوصی از طرح‌های اجرا شده در این روستا هستند.با اجرای طرح روستای بدون بیکار در دهنه سرشیجان برای ۱۸۷ نفر اشتغال ایجاد شده است.

بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی آستارا

بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی شهید دکتر بهشتی شهرستان آستارا به‌عنوان یکی از نیازهای عمده این شهرستان مرزنشین با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سفر رئیس‌جمهوری به استان افتتاح شد.عملیات اجرایی بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی شهید دکتر بهشتی شهرستان آستارا به عنوان یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های درمانی استان از زمستان سال ۱۳۸۷ در زمین اهدایی شهرداری و شورای شهر آستارا به مساحت ۲۰ هزار و ۶۵۰ متر‌مربع و در ۱۲ هزار و ۵۰۰ متر زیر‌بنا و در پنج طبقه آغاز شد و اکنون پس از سال‌ها انتظار مردم این خطه مرزنشین کشور و وجود تنها یک بیمارستان قدیمی که قدمت بخشی از آن به بیش از ۸۰ سال می‌رسد، فعالیت این بیمارستان به صورت کامل شروع شد. بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی شهید دکتر بهشتی شهرستان آستارا که با مد‌نظر گرفتن معماری اسلامی- ایرانی، بهینه‌سازی در مصرف سوخت، مقاوم بودن، مناسب‌سازی و استاندارد بودن مصالح ساختمانی آن احداث شده است، دارای چهار بخش تخصصی داخلی، زنان و زایمان، جراحی، کودکان و نوزادان و همچنین چهار اتاق عمل، سه اتاق عمل زایمان LDR، یک اتاق عمل اورژانس و نیز واحدهایی نظیر درمانگاه، اورژانس، اتاق بستری، بخش مراقبت‌های ویژه NICU، ICU وCCU، رادیولوژی، سونوگرافی، واحد آزمایشگاهی و اداری است.

فرماندار شهرستان مرزی بندر آستارا در جریان افتتاح و بازدید از واحدهای مختلف این بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی با تاکید بر اینکه بیمارستان شهید دکتر بهشتی به تجهیزات و امکانات نو مجهز شده و راه‌اندازی این بیمارستان منجر به تحول بزرگی در توسعه و درمان این شهرستان شده است، اظهار کرد: بیشتر تجهیزات بیمارستان جدید آستارا از سوی وزارت بهداشت و درمان خریداری شده و بخش کوچکی از آن تجهیزات نوین بیمارستان سابق به این مرکز درمانی بزرگ و تازه تاسیس انتقال داده شده است.

یونس رنجکش با بیان اینکه برای تکمیل و تجهیز بیمارستان جدید شهید دکتر بهشتی شهرستان مرزی آستارا ۴۵۰ میلیارد ریال هزینه شده است، افزود: بیمارستان ۱۳۲ تختخوابی آستارا بستر گردشگری درمانی در این شهرستان مرزنشین را فراهم خواهد کرد. شهرستان ۹۱ هزار نفری بندر مرزی آستارا که در شمال‌غربی استان واقع شده، هم‌مرز با جمهوری آذربایجان است و از قطب‌های بزرگ گردشگری و مبادلات اقتصادی شمال جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود.