آماده تامین خشکبار اسلواکی هستیم

دنیای اقتصاد - تبریز - رعنا نیک‌رفتار: یک هیات اقتصادی ۲۲ نفری از اسلواکی به آذربایجان شرقی سفر کرد. پیتر ژیکا، وزیر اقتصاد اسلواکی در نشست با فعالان اقتصادی و تجار تبریز و اسلواکی در تبریز اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی دارای ظرفیت‌های اقتصادی بالایی است و زمینه‌های فعالیت و همکاری دو جانبه در این استان به خوبی فراهم است. بخش مهندسی و زیرساخت می‌تواند از زمینه‌های همکاری بین دو کشور باشد. وی تاکید کرد: بعد از برداشته شدن تحریم‌ها، تبریز سومین شهر ایران است که هیات اقتصادی اسلواکی از آن دیدن کرده و بر اساس سوابق گذشته می‌توانیم همکاری‌های موفقیت‌آمیزی را در این استان شاهد باشیم.

نفت، معدن، گاز، مهندسی و مکانیک از زمینه‌های فعالیت مشترک اسلواکی و آذربایجان‌شرقی هستند. شرکت‌های اسلواکی آماده‌ اشتراک‌گذاری تکنولوژی و دانش خود با ایران هستند و برخی از قبل با ایران در ارتباط بوده‌اند. رضا حسینی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی نیز در این نشست اظهار کرد: وجود ظرفیت‌های بسیار در آذربایجان‌شرقی و به‌ویژه تبریز که کانون صنعت، تجارت و تولید و خدمات شمال‌غرب کشور است، نشانگر فراهم بودن فضای مناسب برای همکاری دو طرفه است. وی تاکید کرد: ۱۰ درصد تجارت خارجی ایران از طریق تبریز انجام می‌شود و معافیت‌های مالیاتی در این استان از پنج سال تا ۱۰ سال است و سرمایه‌گذاران در زمینه تولید در داخل ایران و صادرات به کشورها می‌توانند از معافیت مالی دائمی برخوردار شوند. حسینی اظهار کرد: سهم ایران از ۱۵۰ میلیارد دلار مبادلات تجاری اسلواکی، بسیار ناچیز است و مرکز مدیریت خشکبار ایران، استان ما بوده و می‌توانیم تامین‌کننده‌ خشکبار موردنیاز اسلواکی باشیم.

اسلواکی، کشوری با اقتصاد با ثبات

معاون نخست‌وزیر اسلواکی نیز در این نشست تاکید کرد: اسلواکی، کشوری با اقتصاد باثبات و فعال است. پیتر پلگرنی با اظهار امیدواری از سرمایه‌گذاری‌های مشترک بین دو کشور، گفت: مکاتبات سطح بالایی برای تسهیل سرمایه‌گذاری و مالیات از سوی سران دو کشور انجام شده است. هدف ما ایجاد زمینه‌های مشترک همکاری و فعالیت هرچه بیشتر در زمینه اقتصادی با ایران است. وی تاکید کرد: در زمینه‌ موتورهای الکتریکی و خدمات مجازی و موضوع آی‌تی بسیار فعال هستیم. پرگرونی تاکید کرد: ایران نیز یکی از کشورهای سنتی و قدیمی است و از تجار ایرانی و کشور ایران به‌عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه، درخواست می‌کنیم با اسلواکی همکاری کنند. باورها بر این است که با گردهمایی‌هایی از این دست، می‌توان گام‌های اولیه را برای موفقیت هر چه بیشتر هر دو کشور برداشت.

زمینه‌های سرمایه‌گذاری مشترک

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز تاکید کرد: زمینه‌های مشترک زیادی برای سرمایه‌گذاری مشترک بین اسلواکی و آذربایجان شرقی وجود دارد. صمد حسن‌زاده در نشست هیات اقتصادی اسلواکی با تجار، صنعتگران و فعالان اقتصادی استان، اظهار کرد: امید است تا ثمره‌ این مذاکره، دستاوردهای ارزشمندی برای هر دو طرف داشته باشد. وی با اشاره به اقتصاد اسلواکی افزود: این کشور جزو یکی از کشورهای پیشرفته‌ اقتصادی است و می‌تواند زمینه‌های همکاری مشترک زیادی با ایران و به‌ویژه تبریز داشته باشد. صنایع و معادن آذربایجان نیز می‌تواند فضای همکاری مشترکی با این کشور فراهم کند.

حسن‌زاده با اشاره به وضعیت جغرافیایی استان گفت: آذربایجان‌شرقی که در شمال‌غرب ایران واقع شده، مساحتی حدود ۴۵هزار و ۶۰۰ کیلومترمربع دارد و همچنین این استان دارای ۳‌میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت است. این استان با سه کشورجمهوری آذربایجان، ارمنستان و نخجوان هم‌مرز است و از طریق همسایگان خود به بازار ۳۰۰ میلیونی دسترسی دارد. وی اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی در مسیر جاده ابریشم واقع شده و به‌عنوان چهارراه ارتباط با کشورهای اروپایی به‌شمار می‌رود. حسن‌زاده تاکید کرد: منطقه آزاد ارس یکی از مناطقی است که امکان سرمایه‌گذاری تمام کشورها بدون هزینه و مالیات در آنجا وجود دارد.

وی گفت: ۵۲ شهرک و ناحیه صنعتی و یک شهرک اختصاصی سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این استان وجود دارد و همچنین مناطق ویژه‌ اقتصادی در سهلان، مراغه، سراب و بستان‌آباد هم از مناطق مناسب برای سرمایه‌گذاری به‌شمار می‌آیند. آذربایجان‌شرقی بزرگ‌ترین حوزه‌ معدنی با قابلیت ۸ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره‌ معدنی است. وی با اشاره به پتروشیمی و پالایشگاه تبریز گفت: توانایی تصفیه روزانه۱۱۰ هزار بشکه نفت در پالایشگاه خود مزیت بزرگی به‌شمار می‌آید. بزرگ‌ترین نمایشگاه بین‌المللی بعد از تهران نیز در تبریز قرار دارد که سالانه حدود ۳۶ نمایشگاه در آن برپا می‌شود. وی اظهار کرد: علوم پزشکی و بیمارستان‌های باکیفیت این استان از دیگر مزیت‌های آن است و این استان در جذب توریست سلامت موفق عمل کرده است. رئیس اتاق بازرگانی تبریز اظهار کرد: جاذبه‌های گردشگری و تاریخی، این استان را به یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صنعتی و گردشگری کشور تبدیل کرده است.

حسن‌زاده خاطرنشان کرد: وجود دانشگاه‌های بزرگ و مراکز آموزش عالی با نیروهای متخصص نیز از دیگر مزیت‌های این استان است که دانشجویان خارجی نیز در آن مشغول به تحصیل هستند. وی اظهار کرد: ۵۰۰۰ واحد صنعتی نیز در استان فعال هستند و در صنعت نساجی حدود ۸۰ سال سابقه داریم. حسن‌زاده خاطرنشان کرد: باتوجه به ظرفیت آذربایجان‌شرقی، صنعت شکلات‌سازی و شیرینی نیز زمینه‌ خوبی برای همکاری با اسلواکی است. رتبه‌ دوم صنایع دارویی کشور و صنایع‌سنگین و تولید ماشین‌آلات نیز مختص این استان است.

ظرفیت‌های خوبی برای همکاری وجود دارد

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز با اظهار خرسندی از روابط بین ایران و اسلواکی گفت: ظرفیت‌های بسیار خوبی در آذربایجان‌شرقی برای همکاری با اسلواکی وجود دارد. اسماعیل جبارزاده در دیدار با هیات‌اقتصادی از اسلواکی، اظهار کرد: آذربایجان‌شرقی در زمینه‌ معدن نیز حرف بسیاری برای گفتن دارد و تولید هشت میلیارد تن ذخیره‌ معدنی در سال از آن جمله است که نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. ما علاقه‌مند به دریافت اطلاعات اقتصادی اسلواکی و ارائه اطلاعات اقتصادی آذربایجان‌شرقی به آنها هستیم تا این همکاری زمینه‌ساز پیشرفت‌های بعدی باشد.