تخلیه و بارگیری 73 میلیون تن کالا در بندر شهید رجایی

دنیای اقتصاد- بندرعباس: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اعلام خبر تخلیه و بارگیری ۷۳ میلیون تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در بندر شهید رجایی گفت: در ۱۱ ماه سال جاری، صادرات غیرنفتی ۵۱ درصد و ترانشیپ ۸۰ درصد افزایش داشته است. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، الله‌مراد عفیفی‌پور در نشستی به ارائه گزارش عملکرد بندر شهید رجایی از ابتدای سال ۹۵ تا ابتدای اسفند پرداخت و گفت: طی این مدت ۲ میلیون و ۸۲ هزار و ۴۵۰ TEU کانتینر با رشد ۳۵ درصدی در پیشرفته‌ترین بندر کانتینری کشور تخلیه و بارگیری شد.وی اضافه کرد: طی مدت یاد شده، ۳۷۰۴ فروند شناور با تناژهای مختلف در این بندر پهلو گرفت که ۳۰۰۲ فروند از آن مربوط به شناورهای بالای هزار تن بوده که ۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان خاطرنشان کرد: در ۱۱ ماه سال جاری، ۷۳ میلیون و ۹۴ هزار و ۵۴۴ تن کالای نفتی و غیرنفتی در بزرگ‌ترین بندر تجاری ایران تخلیه و بارگیری شد که نسبت به مدت مشابه رشد ۲۵درصدی داشته است. وی ادامه داد: از این رقم، ۴۸ میلیون و ۹۸۷هزار و ۱۲تن مربوط به کالاهای غیرنفتی با رشد ۳۴درصدی و ۲۴ میلیون و ۱۰۷ هزار و ۵۳۲تن با افزایش ۱۰ درصدی مربوط به فرآورده‌های نفتی بوده است.عفیفی‌پور حجم کل کالاهای ترانزیت شده از طریق این بندر را ۴ میلیون و ۱۶ هزار و ۳۵۳ تن با افزایش ۲ درصدی اعلام کرد. وی حجم کالاهای غیرنفتی صادر شده از بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور را ۳۲ میلیون و ۶۳۳ هزار و ۷۹۲ تن اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت مدت مشابه سال گذشته، ۵۱ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته به‌منظور تبدیل بندر شهید رجایی به یک بندر کانونی در منطقه، گفت: ۲ میلیون و ۱۳ هزار و ۳۸۸ تن کالای غیرنفتی نیز از طریق خطوط کشتیرانی فیدری به بنادر دیگر ترانشیپ شد که در این بخش شاهد افزایش ۸۰درصدی بودیم. وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون کابوتاژ بیش از ۷۵ هزار و ۶۵۲تن کالا به انجام رسید، گفت: طی این مدت، ۸ میلیون و ۸۲۸ هزار و ۹۶۵ تن کالای غیرنفتی از طریق این بندر وارد کشور شد. عفیفی‌پور در ادامه از رشد ۳۳ درصدی صادرات فرآورده‌های نفتی از بندر شهید رجایی خبر داد و گفت: ۷ میلیون و ۴۶۲ هزار و ۳۰۲ تن از این فرآورده‌ها به خارج از کشور صادر شد.