جزئیات اقدامات شهری در تبریز

دنیای اقتصاد - تبریز: شهردار تبریز از حل پرونده ۱۰۰ میلیارد تومانی شهرداری در دادگاه از بابت همکاری‌های سرمایه‌گذاری خبر داد و گفت: شهرداری تبریز از بابت طرح‌های آیسان، میارمیار و عتیق، ۳۵۰ میلیارد تومان بدهکار اوراق مشارکت بود که تمام این مبلغ در سال ۹۳ پرداخت شد. صادق نجفی افزود: در سال ۹۲ شهرداری تبریز با پرونده ۱۰۰ میلیارد تومانی از بابت همکاری‌های سرمایه‌گذاری در دادگاه مواجه بود که این معضل، پس از مذاکرات مداوم با مشارکت‌کنندگان، حل و با همکاری دستگاه قضایی و نهادهای نظارتی به شهرداری عودت داده شد.

افزایش 2 برابری بودجه

نجفی در ادامه با تشریح وضعیت اقتصادی شهرداری تبریز تصریح کرد: در بدو ورود به شهرداری تبریز بودجه سال ۹۲ شهرداری حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود که این میزان در سال‌های ۹۳ و ۹۴ به ۲ هزار میلیارد و ۴۵۰میلیون تومان افزایش یافت.وی یادآور شد: در دو سال نخست آغاز مسوولیت، ۳۰۰ میلیارد تومان از وام‌های اخذ شده دوره‌های گذشته را پرداخت کردیم؛ در مقابل اکنون کل تسهیلات شهرداری تبریز از بانک شهر، ۱۶۰میلیارد تومان است که این مبلغ در آستانه تسویه قرار دارد.

هزینه 1000 میلیارد تومانی برای مترو

نجفی با اشاره به اینکه از نخستین‌ روزهای آغاز مسوولیت در حوزه اجرایی شهر، مترو را به‌عنوان اولویت اول توسعه و عمران شهر در نظر گرفته‌ایم، یادآور شد: در سه سال اخیر حدود هزارمیلیارد تومان برای توسعه طرح قطار شهری تبریز هزینه شده، این در حالی است که در ۱۰ سال پیش‌ از این دوره، تنها ۲۱۸ میلیارد تومان از سوی دولت و شهرداری تبریز به این طرح تزریق شده بود.وی اضافه کرد: مترویی که سه سال پیش، عموم شهروندان از نتیجه آن قطع امید کرده‌ بودند، اکنون از ۶۰ واگن زیبا و زیرساخت‌های ایمن ریلی برخوردار بوده و خط اول آن در آستانه استفاده عمومی در مرکز شهر است.

اجرای طرح‌های ستاره‌دار

نجفی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲ در شرایطی در شهرداری تبریز حضور یافتیم که طرح تاثیرگذار و قابل توجهی برای افتتاح وجود نداشت و سیمای عمرانی شهر در وضعیت راکدی به سر می‌برد و طبق برآوردها، شاخص توسعه کلان‌شهر تبریز به رتبه‌های پایین تنزل کرده بود.شهردار با بیان اینکه برای جبران این رکود، سعی کردیم زمینه‌های اجرایی طرح‌های ستاره‌دار ترافیکی و عمرانی را محقق کنیم، افزود: تقاطع‌های گلپارک، راه‌آهن، اره‌گر، گلکار، هتل‌مرمر، افلاک‌نما، وادی‌رحمت و چایکنار، طرح‌های عظیمی بودند که تا پیش از آن، اجرای هر یک، دست‌کم دو سال طول می‌کشید، اما با همت ویژه کارگران و مجریان عمرانی، تمام طرح‌ها به‌طور همزمان و در کمتر از یک سال تکمیل و افتتاح شد.

هزینه 70 میلیارد تومانی برای طرح میدان آذربایجان

شهردار تبریز با بیان اینکه سعی کرده‌ایم با نگاه اصولی به بحث توسعه متوازن، رویکردهای عمرانی شهر، بیشتر در مناطق کم‌برخوردار اجرا شود، اظهار کرد: اکنون بزرگ‌ترین و پرهزینه‌ترین طرح‌های شهری، عمدتا در مناطق کم‌برخوردار غرب شهر پیگیری می‌شود.وی گفت: طرح عظیم میدان آذربایجان که با محوریت دسترسی به چهار مسیر شهری طراحی شده و حجم عملیات و هزینه آن، معادل چهار تقاطع غیرهمسطح است، در مراحل نهایی اجرا در محدوده داخلی قرار گرفته‌ و تاکنون بیش از ۷۰میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده ست.

اجرای پارک بزرگ در 153 هکتار

نجفی ادامه داد: پارک بزرگ تبریز از مهم‌ترین طرح‌های پارک‌سازی کشور است که با داشتن کاربری فضای سبز، از ۴۰ سال پیش بلاتکلیف بود؛ اما شهرداری با جذب سرمایه‌ بخش خصوصی به ارزش یک هزار میلیارد تومان، محدوده این طرح را در مساحت ۱۵۳ هکتار تعریف کرده که این موضوع نقش ارزنده‌‎ای در تقویت منطقه کم‌برخوردار شهر و توزیع فرصت‌های تفریحی خواهد داشت.

سامان‌دهی حاشیه‌نشینی

شهردار تبریز با اشاره به اقدامات بنیادین شهرداری تبریز در زمینه تقویت بافت ناکارآمد شهری، خاطرنشان کرد: سعی کرده‌ایم نگاه واقع‌بینانه‌ای به بافت حاشیه‌نشین شهر داشته باشیم. وی گفت: براین اساس در کنار اقدامات کم‌نظیری چون «طرح نجات تبریز» اجرای رمپ‌های خروجی به اتوبان پاسداران و مسیرگشایی‌های سنگین و هزینه‌بر همچون سیلاب‌ «قوشخانه»، «ملازینال» و برنامه‌های تثبیت و انتقال حاشیه‌نشینی شمالی تبریز را مدنظر قرار داده‌ایم. نجفی افزود: طرح مسکن‌سازی ۳۰۰ واحدی در شهرک ارم و اجرای ۶۰۰ واحد مسکونی در شهرک اندیشه نماد بارز این رویکرد است. وی بهره‌برداری از پایانه مرکزی تبریز بعد از ۲۳ سال بلاتکلیفی را از امتیازات مهم عمرانی و اجتماعی دانست و گفت: این طرح که به‌دلیل نبود سیاست واحد و تزریقات کم‌اثر، به یک موضوع کند و فرسایشی تبدیل شده بود، با تزریق ۶۰ میلیارد تومان، تکمیل و سال گذشته افتتاح شد.

نجفی اظهار کرد: این مرکز مسافربری با معماری زیبا و فضاهای متنوع و تجهیزات به‌روز خدماتی، رفاهی و ایمنی، روزانه مورد استفاده ۱۰۰ هزار نفر قرار می‌گیرد و به یکی از پایانه‌های زیبا و فعال خاورمیانه تبدیل شده است. نجفی با اشاره به اینکه با در نظر گرفتن چشم‌انداز گردشگری تبریز ۲۰۱۸، رویکرد عمرانی شهرداری تبریز در یک‌و‌نیم سال اخیر از جنبه‌های مهم فرهنگی برخوردار بوده است، افزود: هدف‌گذاری در دیپلماسی شهری تبریز این است که این مجموعه را فراتر از جنبه‌های تبلیغاتی و شعاری به یک حوزه موثر و عملیاتی تبدیل کنیم. وی افزود: برگزاری موفق اجلاس وزرای گردشگری سازمان همکاری‌های اسلامی در شهریور سال ۹۵ تبریز، چشم‌انداز ارزشمندی را برای استمرار مباحث تخصصی گردشگری، عمرانی و شهرسازی در این شهر ایجاد کرده است.

نجفی ادامه داد: توفیق‌های بین‌المللی شهر تبریز در سال‌های اخیر با استقبال اتحادیه کلان‌شهرهای جهان (متروپلیس)، سازمان پایتخت‌ها و شهرهای اسلامی، سازمان شهرهای متحد و حکومت‌های محلی و مجمع شهرداران آسیایی مواجه شده و زمینه برگزاری نشست‌ها و همایش‌های مختلف این پنج تشکل مهم را در تبریز فراهم کرده‌ است.