گره کور ترافیک پاکدشت باز می‌شود؟

دنیای اقتصاد- شرق تهران- معصومه شاکری: شهرستان پاکدشت به‌دلیل واقع شدن در مسیر ترانزیتی شرق کشور، هر روز شاهد تردد هزاران خودرو سبک و سنگینی است که به‌دلیل نبود کمربندی مجبورند از میان شهر عبور کنند و این موضوع باعث بروز ترافیک شدید در این محور می‌شود‌.

این شهرستان در ۲۰کیلومتری جنوب شرق تهران و در مسیر جاده ترانزیت شرق کشور موسوم به محور امام رضا(ع) واقع شده، محوری که روزانه هزاران خودرو از آن به سوی استان‌های شرقی کشور همچون سمنان و خراسان رضوی تردد می‌کنند. علاوه‌بر این، پاکدشت از سه شهرک صنعتی فعال نیز برخوردار است و خودروهای سنگین بسیاری هر روز برای حمل بار به کارخانه‌های مستقر در این نقاط صنعتی تردد می‌کنند و عبور این تعداد خودرو از میان مناطق شهری، باعث بروز ترافیک شدید در این محور می‌شود. یکی از مشکلات عمده پاکدشت که بر کور شدن گره ترافیک این شهرستان افزوده، عدم تکمیل کمربندی این شهرستان است، طرحی که از سال ۸۸ تاکنون کامل نشده و بلاتکلیفی آن باعث تشدید مشکلات مردم ساکن در پاکدشت شده است. نماینده پاکدشت در مجلس در این زمینه گفت: جاده ترانزیتی موجود، جوابگوی حجم بسیار زیاد خودروهای عبوری به استان سمنان، شاهرود و مشهد نیست و توقع می‌رود که پس از هشت سال، اجرای طرح کمربندی پاکدشت از سرعت بیشتری برخوردار شود.محمد قمی ادامه داد: پاکدشت ازمعدود شهرهای کشور است که فاقد کمربندی است، شهرستانی که در مسیر جاده ترانزیتی قرار دارد باید از جاده‌ای کنارگذر برخوردار شود تا مردم آن برای زندگی روزمره خود با مشکل مواجه نشوند.

وی تصریح کرد: انتظار می‌رفت که با توجه به بودجه‌ای که برای این طرح در نظر گرفته شده، این طرح مهم با سرعت بیشتری به اتمام می‌رسید ولی کماکان شاهدیم که اجرای آن با تاخیر همراه شده است. رئیس اداره راه و شهرسازی پاکدشت نیز در این باره می‌گوید: عملیات اجرایی کنارگذر ۳۲ کیلومتری پاکدشت از سال ۸۸ شروع شده و تکمیل آن تاکنون با وقفه‌های زیادی همراه بوده است. وجیه‌الله سلطانی افزود: از بهمن سال ۹۴، اجرای این طرح به قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء به کارفرمایی اداره کل راه و شهرسازی استان سپرده شد که اکنون نزدیک به ۶/ ۸ کیلومتر از مسیر از سوی پیمانکاری قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ع) زیرسازی شده که با تامین و تخصیص اعتبار لازم، سرعت اجرای عملیات در باقیمانده مسیر نیز افزایش می‌یابد. وی گفت: با اجرای این طرح ترافیک شهری پاکدشت، شریف‌آباد و خاتون‌آباد برای اتومبیل‌های عبوری استان سمنان، گرمسار دور زده شده و از آلودگی زیست محیطی به‌دلیل کاهش زمان سفر کاسته می‌شود.