توسعه فاز 2 پالایشگاه آبادان

دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام خبر تحقق بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری ایران در آبادان گفت: به منظور توسعه پالایشگاه آبادان، ۳ میلیارد دلار سرمایه به این مجتمع تزریق می‌شود.عباس کاظمی توسعه را نیازمند اعتبارات و برنامه‌ریزی صحیح دانست و گفت: با اقدامات دولت، بزرگ‌ترین طرح سرمایه‌گذاری ایران در آبادان به وقوع پیوست. LC این طرح تصویب شده و بزرگ‌ترین طرح جذب سرمایه‌گذاری کشور در فاز ۲ پالایشگاه آبادان با اعتبار ۳ میلیارد دلار به نام طرح تثبیت و توسعه فاز ۲ پالایشگاه آبادان ۳۰بهمن آغاز می‌شود.

تلاش برای حفظ میراث پالایش نفت ایران

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: شرکت ملی پخش حدود ۹۰ سال است در حوزه سوخت‌رسانی و تامین سوخت ایفای نقش می‌کند و این بخش از وزارت نفت در هر زمانی از حضور خود چه در زمان بعد از انقلاب، در زمان جنگ تحمیلی، در دوران تحریم و پساتحریم نقش بسیار ویژه‌ای داشته است.منصور ریاحی اظهار کرد: آذر سال گذشته موزه آبادان راه‌اندازی شد و حدود ۸۳۴ قلم کالا شناسایی شد که آنها را به مکان‌هایی که مدنظر اداره طرح موزه‌های صنعت نفت بود، انتقال دادیم و از این مقدار حدود ۲۰۰ قلم به آبادان و برای بهره‌برداری در موزه اختصاص یافت. وی اظهار کرد: پالایشگاه آبادان به‌عنوان نماد زندگی و حیات در این شهر مطرح است و همه مردم آبادان عشق وافری به این پالایشگاه دارند. به رغم اینکه پالایش نفت آبادان محدودیت‌های خاص خود را دارد و شاید توجیه اقتصادی نداشته باشد، اما دولت و مجموعه وزارت نفت به‌خاطر اینکه مجموعه صنعت پالایش نفت ایران در آبادان بتواند به حیات خودش ادامه دهد، سوبسید زیادی می‌دهد که این نماد رونق هیچ‌گاه از کار نیفتد و در این خصوص یک نگاه ویژه بین مردم و مسوولان وجود دارد.

آبادان «شهر موزه» صنعت نفت

مدیر طرح موزه‌های صنعت نفت نیز گفت: با توجه به مطالعات انجام شده از سوی مشاوران، آبادان به‌عنوان «شهر موزه» اعلام و مطرح شده است و حتما باید نگاهمان به آبادان به‌عنوان «شهر موزه» باشد، زیرا در جای جای این شهر، نشانی از صنعت نفت است و حضور صنعت نفت در این شهر بسیار پررنگ و قوی است. اکبر نعمت‌اللهی اظهار کرد: نهضت ثبت میراث صنعت نفت از سال ۱۳۹۲ کلید خورد و در سال ۱۳۹۳ عملیات اجرایی، مطالعات و پژوهش این موزه‌ها آغاز و قرار شد بنا به مصوبه شورای معاونان وزارت نفت در سه منطقه (آبادان، مسجدسلیمان و تهران) موزه ایجاد شود. وی افزود: در مرحله اول ۵ نقطه را در نظر گرفتیم که به موزه تبدیل می‌شوند. اولین موزه که بعد از ۱۰۸ سال عملی شده و ۴ موزه دیگر که یک زنجیره هستند، به دنبال آن ادامه خواهد داشت.وی اظهار کرد: همچنین در مسجدسلیمان ۵ نقطه را برنامه‌ریزی کردیم و عملیات اجرایی آن آغاز شده و در سال ۹۶ به بهره‌برداری خواهد رسید. نعمت‌اللهی افزود: مراحل بازسازی تلمبه‌خانه دارخوین که نزدیک شهر آبادان است، در حال آغاز و آماده‌سازی است و این تلمبه‌خانه، میراث صنعت نفت و دفاع مقدس است.

توسعه بزرگ‌ترین پالایشگاه ایران با کمک سرمایه‌گذاری خارجی

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده آبادان در مجلس نیز از اجرای فاز دوم توسعه پالایشگاه آبادان به‌عنوان طرح بزرگ در استان یاد کرد و گفت: با عملیاتی شدن آن به‌زودی چند هزار فرصت شغلی جدید برای جوانان ایجاد می‌شود.عامر کعبی با تشریح جزئیات گشایش ال‌سی برای اجرای فاز دوم گفت: پالایشگاه آبادان نیازمند توسعه با رویکرد به‌روزرسانی است و این پالایشگاه قدمت زیادی دارد، از این رو ضروری است که تکنولوژی آن به روز شده و مطابق استانداردهای بین‌المللی در حوزه تولیدات نفتی باشد.

وی اضافه کرد: با پیگیری دولت، نمایندگان آبادان در مجلس و رایزنی با مسوولان وزارت نفت قرار شد فاز دوم پالایشگاه آبادان با هدف توسعه کمی و کیفی محصولات و تنوع بیشتر در تولیدات در سال ۹۶ عملیاتی شود. کعبی افزود: با ورود به مرحله اجرایی این طرح، در یک بازه ۴۲ ماهه، به کارگیری نزدیک به هشت هزار نیروی جوان را شاهد خواهیم بود که می‌تواند بخشی از نیازهای شغلی و معیشتی جوانان آبادان، خرمشهر، مینوشهر، اروندکنار و چوئبده را برآورده کند. عضو مجمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پالایشگاه آبادان نیازمند مشاغل تخصصی است که طی هماهنگی، جوانان جویای کار می‌توانند با مراجعه به سازمان فنی حرفه‌ای و دیگر مراکز حرفه‌آموزی نسبت به یادگیری تخصص‌های مورد نیاز اقدام کنند که جزئیات آن به زودی از سوی کمیته‌ای که زیر نظر فرماندار و با حضور نمایندگان تشکیل شده به اطلاع عموم مردم می‌رسد.