دنیای اقتصاد - بندرعباس - جمیله دبیری‌نیا: مدیرکل حفاظت از محیط زیست هرمزگان گفت: طرح ملی احداث شهرک صنعتی ایران - چین از سال ۹۳ آغاز شده ولی هنوز مجوزهای ارزیابی زیست محیطی دریافت نکرده است.

مجید وفادار در نشست خبری به مناسبت هفته هوای پاک وفادار بابیان اینکه شهرک صنعتی ایران - چین مجوزهای ارزیابی زیست محیطی ندارد، ادامه داد: هنوز مجوزهای ارزیابی زیست‌محیطی این طرح بزرگ ملی در شهرستان جاسک صادر نشده اما قرار است در کمتر از دو هفته دیگر این طرح بدون دریافت مجوزهای ارزیابی زیست‌محیطی کلنگ‌زنی شود. به گفته وفادار، در سال ۹۳ فقط مختصات جغرافیایی شهرک صنعتی ایران - چین به محیط زیست اعلام شد و درخواست دریافت ارزیابی زیست محیطی از دستگاه متولی دریافت نشد. طی چند روز گذشته درخواستی وصول شد که در این زمان کم امکان ارائه ارزیابی زیست محیطی وجود ندارد. وی بابیان اینکه این طرح در آینده با مشکلات زیست‌محیطی روبه‌رو است و آسیب‌هایی را متوجه منطقه خواهد کرد، تصریح کرد: طرح واگذاری زمین هنوز در واگذاری اراضی جهاد کشاورزی معطل است و تا زمانی که مجوزهای ارزیابی زیست‌محیطی صادر نشود، امکان واگذاری زمین وجود نخواهد داشت.

وی در ادامه با اشاره به تعداد واحدهای صنعتی آلاینده در استان افزود: پارسال ۲۲ واحد آلاینده شناسایی و ۱۰۱ اخطار زیست‌محیطی صادر شد و در سه ماه نخست سال‌جاری ۱۵ واحد صنعتی آلاینده برای انجام بررسی‌های نهایی به سازمان معرفی شده است. وی پیگیری نصب سیستم‌های کنترل آلودگی در واحدهای صنعتی، انجام ۳۰۰ پایش آلودگی در ۹ ماه سال‌جاری، پیگیری تامین سوخت ۶ میلیون مترمکعبی در روز برای نیروگاه بندرعباس و افزایش تعداد مراکز معاینه فنی خودرو را از اقدامات صورت گرفته برای کاهش آلودگی‌های زیست محیطی اعلام کرد.

وفادار اضافه کرد: باوجود اینکه واحدهای صنعتی آلاینده در هر سال متغیر بوده و بیشتر این واحدها پس از دریافت اخطار، اقدامات لازم را به‌منظور کاهش آلایندگی خود انجام می‌دهند اما در طول سه سال گذشته نیروگاه بندرعباس همچنان جزو آلوده‌ترین واحدهای صنعتی از لحاظ زیست‌محیطی قرار دارد. این مسوول آلاینده بودن یک واحد صنعتی را منحصر به چند مورد آلودگی دانست و اظهار کرد: در بررسی آلایندگی زیست‌محیطی واحدهای صنعتی پسماند، پساب و آلایندگی هوا در نظر گرفته می‌شود. وفادار در ادامه به واحدهای صنعتی که آلودگی صوتی در استان ایجاد می‌کنند، اشاره کرد و گفت: ۹۳ صنف مزاحم شهری وجود دارد که ۶۰ رده آن در استان برای انتقال به صنوف خارج از شهر انتخاب شدند و با اولویت‌بندی ۲۰ رده آن که آلودگی صوتی بیشتری دارند، انتخاب شدند و قرار است به خارج از شهر منتقل شوند.