سوت قطار؛ بهار آینده در گیلان

دنیای اقتصاد - رشت - مجتبی عابدینی: استاندار گیلان گفت: با اعتباری که اخیرا دولت برای طرح راه‌آهن گیلان اختصاص داده، اقدامات بر اساس زمانبندی در حال انجام است و می‌کوشیم این طرح تا بهار آینده به بهره‌برداری برسد. محمدعلی نجفی افزود: تاکنون ۸۵ کیلومتر از خط ریلی راه آهن رشت- قزوین ریل‌گذاری شده، برخی مشکلات که در نقاطی از این مسیر در بخش پل‌ها و تونل‌ها وجود داشت نیز با پیگیری بخش‌های مربوطه و تامین مسائل مالی در حال رفع شدن است. وی افزود: ریل‌گذاری در طرح راه‌آهن رشت - قزوین با جدیت تداوم می‌یابد تا بتوانیم در بهار سال آینده این طرح را به بهره‌برداری برسانیم. همچنین احداث ایستگاه دیگری در میدان گیل رشت به‌منظور رفاه مردم پیش‌بینی شده و برای احداث این ایستگاه نیز باید زمین‌های مردم خریداری شود که این موضوع در حال انجام است.

وی در ادامه درباره پیشرفت طرح راه‌آهن آستارا - آستارا نیز ادامه داد: طرف آذری هشت کیلومتر تعهدات خود را انجام داده و ساخت پل مشترک نیز انجام شده است. استاندار گیلان با بیان اینکه دو کیلومتر داخلی نیز از سوی راه‌آهن درحال انجام است، افزود: دشواری کار ما این است که باید زمینی به مساحت حدود ۷۰ هکتار که مالکان آن مردم هستند، برای ریل‌گذاری و ساخت پایانه و بارانداز تملک شود. گاه در افکار عمومی مطرح می‌شود که طرف آذری از ما جلوتر است، اما باید بدانیم که خط هشت کیلومتری که مربوط به تعهدات آنها بود، از قبل آماده بود و آنها فقط ریل گذاری کردند، درحالی‌که ما باید برای ساخت ایستگاه و پایانه، زمین‌ها را تملک کنیم. نجفی خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم تا با رفع مشکلات، تمام مسیرهای راه‌آهن در زمان‌بندی‌های تعیین شده انجام شود.

معاون وزیر راه و مدیرعامل شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: اهتمام داریم طرح قطعه راه آهن آستارا - آستارا تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد. سعید محمدزاده افزود: اکنون تملک زمین‌ها در این مسیر و کریدور در حال انجام است، تامین مالی برای تملک انجام شده و امیدواریم قبل از پایان سال جاری این قطعه به بهره‌برداری برسد. وی با اشاره به اهتمام به انجام تمامی مسیرهای پیش‌بینی شده راه آهن در گیلان در زمان‌بندی‌های تعیین شده گفت: با حمایت و پیگیری‌های درحال انجام، درصدد هستیم که براساس برنامه زمان‌بندی شده شرکت ساخت تا قبل از بهار سال آینده، طرح ریلی رشت - قزوین را به بهره‌برداری برسانیم. مذاکرات تامین مالی در طرح آستارا - آستارا به صورت قابل توجهی پیشرفت داشته و به صورت فاینانس قابل انجام است.