اعتبارات عمرانی 96 آذربایجان غربی

دنیای اقتصاد - ارومیه - امیررضا علیار: رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان‌غربی از رشد ۵/ ۱۵درصدی اعتبارات عمرانی استان در لایحه بودجه سال ۹۶ خبر داد. ناصر حضرتی با بیان اینکه آذربایجان غربی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ از لحاظ اعتبار استانی در رتبه دهم کشور قرار دارد، گفت: اعتبارات عمرانی استانی آذربایجان غربی در لایحه بودجه سال آینده ۲۹۱۰ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است.وی با اشاره به رشد ۱۳ درصدی اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌های کشور در مقایسه با اعتبار مصوب سال‌جاری اظهار کرد: در لایحه بودجه ۹۶ اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استان‌های کشور مبلغ ۸۰ هزار میلیارد ریال در نظر گرفته شده است. حضرتی افزود: علاوه‌بر اعتبارات استانی، مبلغ ۸۸۷۰۰ میلیارد ریال نیز در قالب قانون استفاده متوازن از امکانات کشور برای ارتقای سطح مناطق کمتر توسعه‌یافته برای استان‌های کشور پیش‌بینی شده که نسبت به اعتبار مصوب سال ۱۳۹۵ حدود ۵ درصد رشد نشان می‌دهد. رئیس سازمان برنامه و بودجه استان، سهم آذربایجان غربی را از این ردیف اعتباری ۳۹۲۸میلیارد ریال اعلام کرد.

وی با بیان اینکه مجموع بودجه هزینه‌ای استان‌های کشور با ۵/ ۱۷ درصد رشد نسبت به سال جاری مبلغ ۸۸۲۲۴ میلیارد ریال پیش‌بینی شده است، افزود: از این اعتبار ۵۸ درصد مربوط به حقوق و مزایای پرسنلی (با ۲۵ درصد رشد) و ۴۲درصد نیز مربوط به سایر اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی استانی استان‌های کشور (با ۸ درصد رشد) است. رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی گفت: مجموع اعتبارات هزینه‌ای آذربایجان غربی در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ معادل ۳۳۶۰میلیارد ریال شامل ۲۰۳۶ میلیارد ریال مربوط به حقوق و مزایای مستمر و ۱۳۲۴ میلیارد ریال مربوط به سایر اعتبارات هزینه‌ای است.حضرتی اظهار کرد: در لایحه بودجه سال ۹۶ کل اعتبار هزینه‌ای استان نسبت به رقم مصوب امسال نشان‌دهنده رشد ۱۷ درصدی بوده و بخش مربوط به حقوق و مزایای مستمر استان نیز از ۲۹ درصد رشد نسبت به سال گذشته برخوردار است.

وی با اعلام اینکه درآمدهای استانی مجموع استان‌های کشور در لایحه بودجه ۹۶ با رشد ۴/ ۹درصدی نسبت به رقم مشابه سال جاری معادل ۸۴۸۸۲۴ میلیارد ریال پیش‌بینی شده گفت: درآمدهای عمومی استانی آذربایجان غربی نیز در لایحه بودجه سال۹۶ معادل ۱۰۰۴۴ میلیارد ریال پیش‌بینی شده که نسبت به درآمد مصوب سال‌جاری حدود ۸ درصد رشد داشته و رتبه ۱۶کشوری را به خود اختصاص داده است.رئیس سازمان برنامه و بودجه آذربایجان غربی با اشاره به پیش‌بینی اعتبار۱۰۰۰ میلیارد ریالی در لایحه بودجه سال ۹۶ کل کشور برای آذربایجان غربی اعلام کرد: این ردیف ویژه اعتباری برای اولین بار در دولت تدبیر و امید و با پیگیری‌های استاندار و سازمان برنامه و بودجه استان و با موافقت دکتر نوبخت به‌منظور ارتقای شاخص‌های توسعه استان در نظر گرفته شده و یکی از نکات برجسته این لایحه برای آذربایجان غربی است.حضرتی در ادامه از تحقق بخش مهمی از توافق‌های سفر سال‌جاری رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و معاونان وی به استان در قالب لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ کشور خبر داد و پیش‌بینی ردیف ویژه اعتباری به میزان ۱۰۰۰ میلیارد ریال را برای ارتقای شاخص‌های توسعه استان مهم‌ترین دستاورد لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ برای آذربایجان غربی دانست.

وی با بیان اینکه مصوبات دیگری هم در بخش‌های سلامت و حمل‌ونقل استان تحقق یافته است، افزود: افزایش ظرفیت تخت‌های بیمارستانی از دیگر دستاوردهای مهم برای استان در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ است. حضرتی با اعلام این خبر که ظرفیت تخت‌های بیمارستان در حال احداث ارومیه از۴۵۰ تخت در قانون بودجه ۱۳۹۵ به ۶۰۰ تخت در لایحه بودجه سال ۱۳۹۶ ارتقا یافته است، ادامه داد: از آنجا که سرانه تخت بیمارستان در استان پایین‌تر از متوسط کشوری است، افزایش تخت‌های بیمارستانی به همراه تکمیل شدن بیمارستان‌های در حال احداث استان، موجب ارتقای شاخص شاخص سلامت در استان خواهد شد. وی با بیان اینکه در لایحه بودجه ۱۳۹۶ برای دو طرح مهم استان نیز که نقش اساسی در توسعه تجارت و توریسم با کشورهای همسایه دارند برای اولین بار ردیف بودجه‌ای اختصاص یافته است، گفت: برای طرح «احداث راه اصلی خوی- قطور- رازی» ۱۰۰ میلیارد ریال و برای طرح «بهسازی راه اصلی نقده-پیرانشهر- تمرچین» ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته و اعتبار طرح «بزرگراه ارومیه- سرو» نیز با افزایش ۴ برابری به رقم ۲۰۰میلیارد ریال افزایش یافته است. رئیس سازمان برنامه و بودجه استان اظهار کرد: ساخت راه‌های مرزی «خوی- قطور-رازی» و «نقده -پیرانشهر-تمرچین» و بزرگراه «ارومیه -سرو» موجب سهولت تردد و تجارت با کشورهای همسایه و همچنین باعث افزایش مبادلات اقتصادی استان با کشورهای خارجی خواهد شد.