انعقاد 1300 میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری در بنادر هرمزگان

دنیای اقتصاد- بندرعباس: در مراسمی به مناسبت روز ملی حمل‌ونقل به میزبانی سازمان بنادر و دریانوردی، ۱۷ قرارداد سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۳۰۰ میلیارد تومان برای توسعه بنادر هرمزگان به‌ویژه پسکرانه بندر شهیدرجایی بین مدیرکل بنادر هرمزگان و بخش خصوصی به امضا رسید. به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، طی مراسمی به مناسبت روز ملی حمل‌ونقل در محل هتل همای تهران و با حضور وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، استانداران استان‌های ساحلی، مدیران کل بنادر جنوبی و شمالی کشور و مدیران و فعالان صنعت حمل‌ونقل دریایی، ۶۰ قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی برای توسعه بنادر کشور به ارزش ۳۶۰۰ میلیارد تومان منعقد شد.

جاسم جادری، استاندار هرمزگان و الله‌مراد عفیفی‌پور، مدیرکل بنادر و دریانوردی استان نیز در این مراسم حضور داشتند. از مجموع ۳۶۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در بنادر کشور که با بخش خصوصی مربوطه به امضا رسید، بیشترین مبلغ سرمایه‌گذاری به اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان تعلق دارد که شامل ۱۷ طرح به ارزش ۱۳۷۵ میلیارد تومان بوده است.

از مهم‌ترین قراردادهای سرمایه‌گذاری بنادر هرمزگان، احداث مخازن LPG با میزان سرمایه‌گذاری ۸۸۰ میلیارد تومان و اشتغالزایی ۶۵ نفر در بندر خلیج‌فارس و همچنین احداث پایانه صادراتی و ترانزیتی با سرمایه‌گذاری ۴۰میلیارد تومان و اشتغالزایی ۹۰ نفر در پسکرانه بندر شهیدرجایی را می‌توان برشمرد.

محمد سعیدنژاد، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در حاشیه این مراسم با اعلام اینکه هم در بنادر شمالی و هم در بنادر جنوبی قرارداد سرمایه‌گذاری داریم، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با مجموع قراردادهایی که بسته شد، جمع قراردادهای سرمایه‌گذاری در بنادر ایران از سوی بخش خصوصی به ارزش دفتری ۱۰ هزار میلیارد تومان برسد که هفت هزار میلیارد تومان آن مربوط به سال گذشته و سه‌هزار میلیارد آن مربوط به قراردادهایی است که اکنون بسته شد. وی توضیح داد: قراردادهای اخیر مربوط به بخش خصوصی داخلی است و سهم حضور بخش خصوصی خارجی قابل‌توجه نیست. مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر آخرین وضعیت مناقصه‌های ترمینال‌های بندر شهیدرجایی گفت: فراخوان مناقصه ترمینال‌های یک و دو بندر شهیدرجایی اعلام شده است و ارزیابی کیفی شرکت‌های حاضر در مناقصه ترمینال یک هم صورت گرفته و از میان ۲۸ شرکت حاضر، ۴ شرکت ارزیابی کیفی شده‌اند که به‌زودی بر اساس قیمت‌های اعلام شده از سوی آنها انتخاب می‌شوند. در ترمینال دو بندر شهیدرجایی هم در مرحله تایید صلاحیت شرکت‌ها هستیم و قرار است برنده مناقصه‌های هر دو ترمینال به‌صورت همزمان اعلام شود.