افتتاح 22 طرح مخابرات در کردستان

دنیای اقتصاد - سنندج - اسرین مقصودی: در مراسمی با حضور وزیر اتباطات و فناوری اطلاعات ۲۲ طرح‌ فناوری اطلاعات به ارزش ۱۶۶ میلیارد تومان در کردستان به بهره‌برداری رسید.محمود واعظی در جلسه افتتاح نمادین این طرح‌ها با بیان اینکه هنوز به این مقدار کار در کردستان راضی نیستیم، گفت: آمار فعلی روند افزایش و توسعه زیرساخت‌های فناوری در کردستان بسیار رضایت بخش است.وی اضافه کرد: در سه سال گذشته پهنای باند استان هشت برابر و شبکه انتقال ۲۱ برابر و تعداد مشترکان به پنج برابر افزایش یافته است که امیدواریم تا پایان دولت یازدهم همه این شاخص‌ها تا حد بسیار قابل توجهی افزایش پیدا کند. واعظی همچنین از ایجاد ۲۶۲ کیلومتر فیبرنوری بین شهری در دولت تدبیر و امید در استان خبر داد و گفت: امیدواریم تا پایان سال پهنای باند استان چهار برابر، شبکه انتقال سه‌برابر و همه شهرهای استان به نسل سه و پنج شهر به نسل چهار تلفن‌های همراه مجهز شوند.

وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین از لزوم تحت پوشش قرار گرفتن راه‌های استان سخن گفت و افزود: با جدیت میزان تعهد خود در اجرای طرح تکاپو را به‌طور کامل انجام می‌دهیم تا این هدف در کردستان به‌عنوان استان پایلوت به نتیجه برسد.محمود واعظی در ادامه با بیان اینکه مردم این منطقه باید الگوی وحدت و همدلی در کشور و منطقه باشند، افزود: تلاش دولت همواره بر رفع مشکل معیشت و اقتصاد مردم است و به این منظور استان‌های مرزی باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرند. وی با اظهار تاسف از اینکه قبل و بعد از انقلاب استان‌های مرزی چندان مورد توجه قرار نگرفته‌اند، ادامه داد: امیدواریم در این دولت بتوانیم گام‌های موثری برای بهبود معیشت و توسعه این مناطق برداریم.واعظی با بیان اینکه حامل سلام رئیس‌جمهوری به مردم استان است، ادامه داد: دکترروحانی تمایل دارند سفر دیگری به کردستان داشته باشند که امیدوارم با مساعدت استاندار مقدمات این سفر هرچه زودتر فراهم شود.

ظرفیت بالای کردستان در حوزه فناوری

عبدالمحمد زاهدی، استاندار کردستان نیز در این مراسم گفت: مردم کردستان تعهد خود را در حوزه فناوری‌های نوین انجام داده‌اند و اکنون نوبت دولت است به توسعه زیرساخت‌ها سرعت بیشتری ببخشد.وی توسعه الکترونیک روستاها و توجه بیشتر در حوزه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در این مناطق را خواستار شد و افزود: لازم است دولت به اجرای تعهدات خود در موضوع طرح تکاپو که تابستان سال جاری تفاهم‌نامه‌های آن امضا شد سرعت بیشتر دهد.به گفته زاهدی در طرح تکاپو ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد و از این رهگذر بیش از ۶ هزار شغل مستقیم ایجاد می‌شود.

وی میزان استفاده مردم استان از اینترنت و فناوری‌های نوین را با توجه به میزان سرانه آن بسیار قابل توجه ارزیابی کرد و ادامه داد: در سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۹۵ مردم استان بیش از ۵۲ درصد ثبت نام اینترنتی داشتند که این رقم در کشور کمی بیش از ۳۰درصد بود.استاندار کردستان ادامه داد: اکنون در استان با جمعیت یک میلیون و۵۰۰ هزار نفری حدود یک میلیون و۸۰۰ هزار سیم‌کارت در اختیار مردم قرار دارد که این نشان‌دهنده آشنایی مردم و استفاده از زیرساخت‌های فناوری اطلاعات است. زاهدی با بیان اینکه فناوری اطلاعات سهم قابل‌توجهی از اشتغال در دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: خوشبختانه با تمهیدات و اقدامات صورت گرفته اکنون کشور وارد یک دنیای رقابتی در عرصه جهانی شده است. وی اقدامات دولت تدبیر و امید در توجه به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در کردستان را ستودنی توصیف کرد. زاهدی اظهار امیدواری کرد: با نگاه ویژه‌ای که به کردستان در بخش زیرساخت‌های فناوری اطلاعات وجود دارد در برخی از شاخص‌ها در زمان کمی به میانگین کشوری برسیم.