وضعیت نامطلوب ذخایر آبی خوزستان

دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اظهار نگرانی از وضعیت حوضه مارون با بیان اینکه این حوضه بسیار پرتنش و با وضعیت بحرانی است، گفت: یک هفته است که تولید برق از نیروگاه مارون به علت مشکلات حوضه مارون و کاهش سطح آب متوقف شده است.هوشنگ حسونی‌زاده با اشاره به وضعیت نامطلوب ذخایر آبی استان اظهار کرد: در اکثر حوضه‌های آبی با مشکل مواجه هستیم. این مشکلات را از اوایل سال پیش‌بینی و در جلساتی که در خرداد برگزار شد اعلام کردیم و خواستار عدم کشت تابستانه در سال جاری شدیم. وی افزود: با این وجود با تحمیل فشارهایی که صورت گرفت، کشت تابستانه را انجام دادیم که این کشت باعث مصرف حدود ۳۰۰ میلیون مترمکعب از ذخایر آبی استان شد.حسونی‌زاده با بیان اینکه حوضه مارون، حوضه‌ای بسیار پر تنش و با مشکلات شدید است، تصریح کرد: کاهش سطح آب و همچنین کاهش آورد رودخانه باعث شده تا تولید برق از نیروگاه مارون از حدود یک هفته گذشته تعطیل شود و اکنون خروجی آب از این سد از تونل تحتانی صورت می‌گیرد. وضعیت این حوضه فوق‌العاده بحرانی است و موظفیم آنچه را که لازم است انجام دهیم.

ضرورت کاهش سطوح کشت

وی با تاکید بر این‌که نباید با دیدی کوتاه‌مدت به حوضه مارون نگاه کرد، گفت: هم مصارف و هم سطوح کشت در حوضه مارون باید کاهش یابد. در غیر این‌صورت با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد. اکنون در حوضه پر آب دز هم با چنین مشکلاتی مواجه هستیم و ذخیره سد دز با تمام عظمتی که دارد اکنون ۲۳۰ میلیون مترمکعب است.معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان اظهار امیدواری کرد: با آغاز بارش‌ها شاهد افزایش آورد سد دز باشیم اما در واقع حوضه دز نیز با چالش مواجه است. خوشبختانه وضعیت حوضه‌های کارون و کرخه به نسبت بهتر از حوضه‌های دز و مارون است.حسونی‌زاده اظهار کرد: اکنون ورودی آب از کارون ۴ به استان ۴۰ مترمکعب است، در صورتی‌که در سال‌های گذشته در این مقطع زمانی این رقم معمولا بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب بود. همچنین ورودی آب در مارون ۷ مترمکعب، در دز ۳۶ مترمکعب و در کرخه ۹ مترمکعب است. البته با توجه به اینکه ذخیره آبی سد کرخه اکنون خوب است، مشکلی در حوضه کرخه نداریم.وی در زمینه میزان رهاسازی آب در حوضه‌های آبی استان برای کشت پاییزه نیز گفت: تاکنون در حوضه دز ۱۷۰ مترمکعب، در حوضه کرخه ۱۲۰ مترمکعب و در حوضه کارون ۲۱۰ مترمکعب رهاسازی آب انجام شده است و تاکید می‌کنیم که باید نگاه ویژه‌ای به حوضه مارون شود.

چمشیر؛ راه‌حل مشکلات رودخانه زهره

حسونی‌زاده با بیان اینکه امسال ورودی آب به سد کوثر در سطح پایینی بوده است، گفت: سد کوثر آب شرب شهرهای زیادی را تامین می‌کند و با توجه به مکاتبات صورت گرفته، مقرر شده است که سهمیه‌ای از رهاسازی آب سد کوثر به خوزستان داده شود. در حوضه زهره با مشکلات زیادی مواجه هستیم و راه‌حل اساسی مشکلات این حوضه سد چمشیر است. وی ادامه داد: هر سال در حوضه زهره با مشکلاتی مواجه هستیم. در این حوضه هیچ سازه ذخیره‌ای وجود ندارد و رهاسازی ۱۰۰ میلیون مترمکعب از سد کوثر برای حوضه زهره که بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی را تحت پوشش دارد، رقمی نیست. از این رو باید سد چمشیر را به جایی برسانیم و آن را تکمیل کنیم؛ زیرا اثربخشی این سد تنها متعلق به خوزستان است.معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان طرح سد چمشیر را از با اولویت‌ترین طرح‌ها برای استان دانست و تصریح کرد: این سد در بالادست شهرستان بهبهان و در حوضه رودخانه زهره قرار دارد که به علت مشکلات اعتباری متوقف شده و پیشرفت این سد ۳۰ درصد است. حیات هندیجان به سد چمشیر است و باید برای از سرگیری این طرح پیگیری‌های لازم انجام شود.

تضمینی برای انتقال فقط 60 میلیون متر مکعب نیست

حسونی‌زاده همچنین درباره طرح انتقال آب رودخانه زهره به دشت لیراوی در استان بوشهر خاطرنشان کرد: این طرح فعلا متوقف شده است اما نماینده‌های آن منطقه این موضوع را رها نمی‌کنند. مصوبه فعلی انتقال آب ۶۰ میلیون مترمکعب است که در ابتدا پیشنهاد دادند این رقم از سد کوثر انتقال یابد و سد چمشیر تنها برای خوزستان باشد اما این پیشنهاد را قبول نکردیم؛ زیرا کیفیت آب سد کوثر بهتر از کیفیت آب سد چمشیر است. وی افزود: با پیگیری‌هایی که انجام شد حفر تونل برای انتقال آب رودخانه زهره تعطیل شد اما با توجه به اینکه این طرح اکنون به علت مسائل اعتباری متوقف شده و هنوز هم گفته می‌شود که این طرح با احداث تونل انجام خواهد شد، هیچ تضمینی وجود ندارد که تونلی حفر نکنند و فقط ۶۰ میلیون مترمکعب را انتقال دهند.