سهم خوزستان از حمل‌ونقل دریایی

دنیای اقتصاد- اهواز- محمد علاف‌پور: وزیر راه و شهرسازی گفت: خوزستان در زمینه حمل‌ونقل نقش موثری دارد و داشتن حمل‌ونقل ترکیبی در خوزستان نکته اساسی است که باید به آن توجه کرد.عباس آخوندی در سفر به خوزستان اظهار کرد: ۴۷ میلیون تن در سال حجم حمل‌ونقل دریایی خوزستان است و این در حالی است که کل حجم حمل‌ونقل دریایی کشور ۱۵۰ میلیون تن است، از این‌رو خوزستان یک‌سوم از سهم حمل‌ونقل دریایی کشور را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: باید بعد از رسیدن بار به بندر آن را به کشور منتقل کنیم که تاکید ما انتقال این بارها با ریل است ولی برای انجام این کار مشکلات اجتماعی وجود دارد و البته نیازمند سرمایه‌گذاری عظیمی است.آخوندی با اشاره به اینکه اجرای شبکه ریلی در داخل بنادر خرمشهر و بندر امام از اقدامات در حال انجام است، افزود: برای خوزستان چند برنامه بلندپروازانه داریم که امیدواریم با کمک نمایندگان و دولت بتوانیم آنها را عملیاتی کنیم.وی اظهار کرد: جمعیت اهواز به بالای یک میلیون نفر رسیده است، از این‌رو باید ارتباط ریلی این شهر را با سایر شهرهای استان همچون شادگان، آبادان، خرمشهر، ایذه، رامهرمز و بهبهان فراهم کنیم. آخوندی در ادامه با اشاره به آلودگی هوای شهر اهواز گفت: از راهکارهای مناسب برای کاهش آلودگی هوای این شهر انتقال بار مسافری از جاده به خطوط ریلی است.

وی افزود: به‌منظور حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی در اهواز دسترسی شوشتر و دزفول به ریل در دستور کار است تا مردم به جای استفاده از ماشین، از قطار استفاده کنند. آخوندی اظهار کرد: اتصال خط ریلی بندرامام به شادگان و از آنجا به آبادان نیز در دستور کار است، همچنین خط ریلی اهواز به اصفهان نیز در حال پیگیری است.وی در ادامه گفت: به دنبال آن هستیم تا تمام بنادر خوزستان را تا آنجا که ممکن است راهبردی کرده و خروجی آنها را به راه‌آهن متصل کنیم. تلاش می‌کنیم تا ظرفیت ریلی را در خوزستان توسعه دهیم، به این منظور اتصال ریلی اهواز به اصفهان نیز در دستور کار
است.

آخوندی با اشاره به اینکه ریل خوزستان از قدیمی‌ترین ریل‌های ایران و جزو اولین‌های کشور است، اعلام کرد: سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان برای ریل خوزستان هزینه شده و خط ریل اهواز تا قم نیز مورد بازسازی قرار گرفته است.وی اظهار کرد: خوزستان نه‌فقط از نظر موقعیت جغرافیایی بلکه از نظر تاریخی و دوران معاصر، نقش کلیدی برای کشور ایفا کرده است. ثروت فرهنگی و نیروی انسانی که در خوزستان است خیلی بیشتر از ثروت مادی این استان است.وزیر راه و شهرسازی گفت: برای سکونتگاه‌های غیررسمی ماهشهر نیز پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.وی درباره احداث فرودگاه جدید اهواز نیز گفت: نقشه آن طراحی شده و تملک زمین هم انجام شده و مراحل نهایی در حال طی شدن است. این طرح نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم و خارجی است که اجرای آن با بودجه‌های جاری امکان‌پذیر نیست.وی افزود: فرودگاه کنونی بسیار فعال است و روزانه ۹۰پرواز در آن انجام می‌شود که معادل یک‌دوم پروازهای فرودگاه مهرآباد است.وی اظهار کرد: خوزستان 5فرودگاه دارد و فرودگاه فعلی اهواز پنجمین فرودگاه کشور است.

توسعه بندرامام (ره) در دستور کار

وزیر راه و شهرسازی در ادامه گفت: توسعه بندر امام‌خمینی (ره) با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی در دستور کار است. آخوندی با اشاره به اهمیت این بندر اظهار کرد: بندر امام (ره) یکی از بنادر مهم کشور است و یک سوم از عملیات دریایی ایران در این بندر انجام می‌گیرد.وی افزود: با توجه به 2500 هکتار پس‌کرانه فعال و توان توسعه تا ۹ هزار هکتار در آینده برای ساخت مخازن و سیلوها در بندر امام (ره)، بخش خصوصی ۱۷۷ میلیارد تومان و سازمان بنادر و دریانوردی ۱۴۵ میلیارد تومان در این بندر سرمایه‌گذاری انجام داده‌اند.آخوندی گفت: ۲۲ میلیون تن حجم غلاتی است که وارد بنادر می‌شود که ۷۰ درصد آن از طریق بندرامام (ره) وارد می‌شود و به این دلیل بحث سیلوها و مخازن در این بنادر بسیار مهم است.

وی ادامه داد: ۶ مکنده با ظرفیت ۱۵۰ هزار تن در ساعت برای بندر امام (ره) سفارش داده شده تا بتوانیم این بنادر را به مکنده‌های غلات تجهیز کنیم و سرعت تخلیه از کشتی به سمت سیلوها را افزایش دهیم.وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: یکی دیگر از اقداماتی که در این بندر در حال انجام است، اسکله‌های تخصصی نفت و مایعات است.آخوندی اظهار کرد: اتصال این بندر به شبکه ریلی کشور با توجه به ظرفیت‌ها بسیار دارای اهمیت است و به این دلیل شبکه ریلی داخل بندر را تجهیز کرده‌ایم. همچنین خطوط ریلی که از بندر به سمت اهواز و تهران می‌رود نیز در حال انجام است.وی با اشاره به اینکه هشت هزار نفر در این بندر مشغول به‌کار هستند گفت: این بندر سهم عمده‌ای از اشتغال منطقه را به عهده دارد و این منطقه به یک قطب صنعتی در کشور تبدیل شده است.

نیاز به ساخت ۱۰۰۰ کیلومتر راه روستایی

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه خوزستان یک استان حمل‌ونقلی است و هر چهار بعد حمل‌ونقل شامل هوایی، زمینی، دریایی و ریلی را دارد، گفت: در سفر به خوزستان 125 کیلومتر راه اصلی و 122 کیلومتر راه روستایی افتتاح شد ولی همچنان یک هزار کیلومتر راه روستایی برای این استان نیاز است.آخوندی با اشاره به اینکه در بخش دریایی اتفاقات بزرگی در خوزستان رخ داده است، اظهار کرد: به‌عنوان نمونه می‌توان به تخلیه و بارگیری 47 میلیون تن بار در بندر امام (ره) اشاره کرد.

وی افزود: در پس‌کرانه‌های این بندر امکان بسته‌بندی و انبار 2500 تن کالا وجود دارد که حتی دو هزار هکتار جدید هم برای توسعه پس کرانه این بندر در نظر گرفتیم.آخوندی تصریح کرد: سال جاری بیش از 370میلیارد تومان برای توسعه بندر امام (ره) هزینه شده است. وی گفت: در خرمشهر عملیات بیرون آوردن مغروقه‌ها انجام شده که تاکنون 43 مغروقه خارج شده است.آخوندی اظهار کرد: نحوه اتصال ریل به بندر نکته مهمی است و برای همین تلاش می‌کنیم کالاهایی را که وارد استان خوزستان می‌شود را به‌منظور تقویت امنیت جاده، با اتصال ریل به بنادر جابه‌جا کنیم. آخوندی در ادامه گفت: بازسازی خط ریلی اهواز - اندیمشک بیش از 90درصد رشد دارد.

وی اعلام کرد: خط ریلی اهواز به بندر امام (ره) نیز دو خطه شده و با این اقدام ساعت تردد به 60دقیقه کاهش پیدا می‌کند.آخوندی گفت: دستور راه‌اندازی راه‌آهن دزفول به اهواز و بازسازی خط ریلی ایستگاه شوشتر نیز در این سفر صادر شد.آخوندی در ادامه با تاکید بر لزوم انتقال بار از طریق ریل گفت: 40 درصد از سنگ‌معدن فولاد از بافق به خوزستان منتقل می‌شود که برنامه‌ریزی می‌کنیم تا ابتدا به بندر شهیدرجایی آمده، بعد به بندر امام (ره) و در نهایت از آنجا با خط ریلی منتقل شود. این اقدام به کاهش تردد کامیون‌ها، ترکیب راه دریایی و ریلی، کاهش مصرف انرژی و افزایش کیفیت هوا کمک می‌کند.