دهلران-خبرنگار دنیای اقتصاد: عملیات اجرایی دومین واحد پتروشیمی استان ایلام در دهلران با حضور معاون وزیر نفت آغاز شد. حسین نجابت، معاون وزیر نفت در مراسم کلنگ‌زنی این طرح در جمع مسوولان استان و مردم این شهرستان با بیان اینکه واحد پتروشیمی دهلران به‌عنوان یک واحد مادر در منطقه فعالیت می‌کند افزود: این واحد صنعتی تحت عنوان مجتمع بزرگ پتروشیمی استان ایلام در دهلران ایجاد می‌شود که چندین کارگاه و شرکت زیرمجموعه خواهد داشت. وی از تاسیس زود‌هنگام شرکت مالکیت این واحد عظیم صنعتی خبر داد و با اشاره به اینکه ۴۰درصد از سهام این منبع صنعتی به بخش خصوصی واگذار خواهد شد از مردم خواست با آغاز پذیره‌نویسی برای سهامدار شدن در این واحد اقدام کنند. مدیر عامل پتروشیمی ایران در ادامه اظهار کرد: برای ساخت یک واحد پتروشیمی بین ۲۰ تا ۳۰هکتار زمین نیاز است که در این شهرستان به لحاظ اعمال آینده‌نگری و چشم‌انداز افق چندساله بیش از ۲۰۰هکتار زمین در اختیار قرار گرفته که با ساخت واحد و شرکت‌های زیرمجموعه در این فضا باعث رونق هرچه بیشتر منطقه شود. معاون وزیر نفت افزود: از زمان آغاز عملیات اجرایی واحد پتروشیمی دهلران تا زمان بهره‌برداری و تولید، زمینه اشتغال مستقیم و غیرمستقیم حدود ۱۵هزار نفر فراهم خواهد شد.

علی‌محمد آزاد، استاندار ایلام نیز در این مراسم با بیان اینکه این واحد بزرگ‌ترین طرح استان ایلام است که سرمایه‌گذاری در آن هم با مشارکت بخش خصوصی و هم با مشارکت بخش دولتی انجام می‌شود، افزود: با بکارگیری حدود ۱۵هزار نفر نیروی کار در این واحد تا حدودی مشکل بیکاری در استان حل خواهد شد و وضعیت اقتصادی استان متحول می‌شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جوانان شهرستان دهلران در سایر استان‌ها زمینه اشتغال ندارند از مسوولان خواست با بکارگیری جوانان و فارغ‌التحصیلان بومی شهرستان راه را بر انحرافات و معضلات ناشی از بیکاری در این شهرستان ببندند.

نایب‌رییس کمیسیون ویژه اصل ۴۴ قانون اساسی مشارکت بخش خصوصی در انجام و تاسیس کارخانه‌های صنعتی بزرگ در کشور را لازمه توسعه و خودکفایی دانست و تصریح کرد: با اجرای اصل۴۴ قانون اساسی مالکیت بخش عمده‌ای از شرکت‌ها و طرح‌های مهم کشور به دست توانای مردم و با مدیریت مستقیم آنها انجام خواهد شد. وی مشارکت مردم شهرستان دهلران در پتروشیمی دهلران را از مهمترین عوامل به ثمر رساندن این طرح عظیم نفتی و صنعتی برشمرد و اظهار کرد: این واحد صنعتی با سرمایه‌گذاری ۵۰۰میلیون دلار و با اشتغالزایی ۱۵هزار نفر معادل کل سرمایه‌گذاری و اشتغالزایی در استان خواهد بود.فرماندار دهلران نیز در ابتدای مراسم کلنگ‌زنی این مجتمع خطاب به معاون وزیر نفت و مدیر عامل پتروشیمی کشور گفت:‌ شهرستان دهلران دارای منبع و میادین عظیم نفت و گاز است؛ ولی طی سال‌های گذشته نه تنها به آن توجهی نشده بلکه خسارت‌های فراوانی نیز متحمل شده است. وی تاکید کرد: در صورت برنامه‌ریزی مدون و منسجم‌ به منظور بهره‌مندی از منابع شهرستان، دهلران نه تنها به عسلویه‌ای دیگر بلکه به مهمترین عامل رشد و پویایی کشور تبدیل خواهد شد. صفری، پتروشیمی دهلران را هدیه دولت نهم به این شهرستان دانست و اظهار امیدواری کرد با تسریع در آغاز عملیات اجرایی پتروشیمی دهلران زمینه بهره‌مندی نیروی انسانی بیکار و توانمند استان از این مجتمع صنعتی مشکل بیکاری استان ایلام که از مهمترین عوامل محرومیت آن می‌باشد، اقدامات مثبتی صورت می‌گیرد.