دنیای اقتصاد - اهواز - محمد علاف‌پور: سفیر ژاپن در ایران که به منظور دیدار از تعدادی واحدهای صنعتی و تولیدی به خوزستان سفر کرده بود، با استاندار دیدار کرد. کوچی‌ هاندا، سفیر ژاپن در ایران اظهار کرد: ژاپن و ایران روابط سنتی طولانی دارند و مردم ایران احساس دوستانه‌ای با مردم ژاپن دارند که از این بابت بسیار خوشحالم.

وی ادامه‌ داد: از آن جهت که استان خوزستان را به عنوان استانی بسیار مهم شناخته بودم و خوشبختانه این استان در تاریخ، روابط بسیار خوبی با ژاپن داشته است، علاقه داشتم به این استان سفر کنم.

سفیر ژاپن در ایران گفت: بسیار خرسندم که استان خوزستان و ژاپن روابط بسیار خوبی از جمله در ساختن سد با یکدیگر دارند.

کوچی ‌‌هاندا بیان ‌کرد: باوجود شرایط اقتصادی در ایران که شرایط سختی به نظر می‌رسد، ولی صمیمانه امیدوارم برای مشارکت بخش‌خصوصی، زمینه فعالیت‌های بیشتری در ایران و استان خوزستان ایجاد شود.

سفیر ژاپن در ایران افزود: با وجود این شرایط سخت اقتصادی، ژاپن و کشور ایران روابط سنتی خوبی دارند و امیدوار هستم هرچه زودتر معاملات تجاری رسمی و درستی از سوی بخش خصوصی انجام شود.

همچنین سیدجعفر حجازی، استاندار خوزستان در این دیدار اظهارکرد: خوزستان در کشور ویژگی خاصی دارد و مهم‌ترین استان اقتصادی کشور پس از تهران محسوب می‌شود.وی تصریح‌کرد: استان خوزستان علاوه بر فعالیت‌های نفت و گاز که سابقه‌ای بیش از ۱۰۰ ساله دارد و با داشتن فعالیت‌های کشاورزی، صنعتی و تجارت وضعیت استثنایی در کشور دارا است.

استاندار خوزستان افزود: اکنون کشورهای مختلفی در صنایع مختلف خوزستان فعال هستند و با توجه به اینکه امکانات و زمینه فعالیت برای آنها فراهم است، سال‌گذشته به تنهایی در خوزستان بیش از ۷/۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد؛ البته این رقم بدون احتساب سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز است.

حجازی خاطرنشان‌ کرد: فعالیت بخش ‌خصوصی کشورهای دیگر در کشور و استان خوزستان حاکی از آن است که تحریم‌ها تاثیر چندانی در این موضوع نداشته است.

استاندار خوزستان گفت: با اینکه سال‌ گذشته شرایط سخت‌تری از جهت اعمال تحریم‌ها تجربه کردیم ولی سرمایه‌گذاری نسبت به سال قبل از آن دو برابر شد و سهم تجارت خارجی‌ها هم از خوزستان با احتساب صادرات و واردات بیش از ۱۸ میلیارد دلار بود. وی با اشاره به اینکه حدود ۲۰ درصد کل تجارت خارجی ایران در خوزستان انجام می‌شود ، افزود: توصیه می‌کنم که کشور ژاپن این فرصت را از دست ندهد. کشورهای دیگر به لحاظ ویژگی‌هایی که استان خوزستان دارد دائما در حال سرمایه‌گذاری هستند. وی تاکید کرد: سفیر ژاپن این پیام را به دولت خود برساند که فضای سرمایه‌گذاری و کار مشترک‌ میان دو کشور به خصوص در استان خوزستان فراهم است و امیدوارم بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح توسعه نفتی اخیرا با وجود میادین جدید نفتی با ذخیره حدود ۷۰ میلیارد بشکه نفت آغاز شده، ژاپن می‌تواند وارد این فرصت شود و همکاری‌هایی را با ما داشته باشد. ظرفیت‌ تولیدات پتروشیمی بندرامام ۵۳ درصد تولید کل کشور به میزان حدود ۲۳ میلیون تن در سال است و از این رو در این منطقه ویژه اقتصادی زمینه برای سرمایه‌گذاری فراهم بوده و فرصت بسیار خوبی است که کشور ژاپن به سرمایه‌گذاری در استان خوزستان ادامه دهد و همکاری بیشتری در این زمینه داشته باشیم.

استاندار خوزستان گفت: آمادگی داریم هرگونه همکاری بیشتر در تبادل اطلاعات مربوطه به فرصت‌های سرمایه‌گذاری در استان و تبادلات تجاری و اقتصادی و همچنین همکاری‌های مشترک برای حضور در بازار عراق را با ژاپن داشته باشیم. همچنین آمادگی داریم این روابط را با یکی از استان‌های ژاپن که تشابهی از لحاظ صنعتی، کشاورزی و بندری با خوزستان دارد، توسعه دهیم.