رتبه چهارم هرمزگانی‌ها در سرشماری نفوس و مسکن

دنیای اقتصاد- بندرعباس- جمیله دبیری‌نیا: رئیس سازمان برنامه و بودجه هرمزگان با بیان اینکه سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ به‌منظور کاهش هزینه اجرای سرشماری، برای نخستین‌بار در کشور به دو شیوه مدرن و الکترونیک (بدون استفاده از کاغذ) اجرا می‌شود، گفت: هرمزگان رتبه چهارم را در ثبت‌نام اینترنتی سرشماری کشور به خود اختصاص داده است.

صالح دریانورد افزود: در این سرشماری برای نخستین‌بار در تاریخ سرشماری‌های ایران بجای پرسشنامه‌ها و فرم‌های کاغذی امکان مشارکت هموطنان از طریق اینترنت و جمع‌آوری اطلاعات با ابزار الکترونیک تبلت فراهم شده است. به‌طوری‌که پاسخگویان می‌توانند از طریق اینترنت پرسشنامه‌های سرشماری را تکمیل و ارسال کنند. دریانورد افزود: اکنون هرمزگان با ۵۴/ ۱۶ درصد (ثبت ٨٦ هزار خانوار) در ثبت اطلاعات خانوار، استان چهارم کشور است که این رقم ۶ درصد از میانگین ملی بالاتر است.

وی تصریح کرد: بررسی میزان مشارکت شهرستان‌های استان نشان می‌دهد بندرعباس که بیشترین میزان سکونت کارمندان دولت و همچنین صنایع پرجمعیت را در خود دارد بسیار ضعیف در طرح ظاهر شده است و مردم شهرستان‌های دیگر جور مرکز استان را کشیده‌اند. این مقام مسوول روش دوم اجرای این طرح را مصاحبه حضوری و مراجعه ماموران سرشماری به مکان‌های سکونت خانوارها اعلام و اظهار کرد: در این روش ماموران سرشماری از ۲۵ مهر تا ۲۵ آبان به محل زندگی خانوارها مراجعه کرده و از طریق مصاحبه با یکی از اعضای خانوار، اطلاعات مورد نظر را جمع‌آوری و در تبلت همراه خود ذخیره می‌کنند.

وی اضافه کرد: افرادی که از طریق اینترنتی فرم خانوار خود را تکمیل کرده‌اند، مجددا سرشماری نمی‌شوند بلکه مامور سرشماری تنها «کد آماری» که از طریق سیستم کامپیوتر یا پیامک به آنها داده شده است را دریافت و در تبلت خود وارد می‌کند.مدیر اجرای سرشماری نفوس و مسکن هرمزگان اظهار کرد: در سرشماری نفوس و مسکن سال ۱۳۹۵ در مورد افراد، خصوصیاتی همچون سن، جنس، دین، تابعیت، وضع سواد، مدرک تحصیلی، وضع مهاجرت، وضع فعالیت، وضع زناشویی و فرزندآوری و پاره‌ای اطلاعات دیگر و در مورد واحد مسکونی، اطلاعاتی مانند نحوه تصرف واحد مسکونی، مساحت زیربنا و نوع اسکلت و مصالح به‌کار رفته در بنای واحد مسکونی جمع‌آوری می‌شود.