آمادگی زنجان برای همکاری با کنیا

دنیای اقتصاد - زنجان: استاندار زنجان گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسبی که در استان در زمینه کشاورزی، صنعت، معدن، خدمات و گردشگری وجود دارد، آماده همکاری اقتصادی با کنیا هستیم.اسدالله درویش امیری در دیدار با هیات تجاری کنیا و استاندار ناکوروی این کشور افزود: زنجان با وجود برخورداری از شهرک‌ها و نواحی صنعتی متعدد، در زمینه معدن و صنایع معدنی از ظرفیت خوبی برخوردار است و بیش از ۴۰ نوع ماده معدنی در این استان استخراج می‌شود.به گفته وی به دلیل این ظرفیت‌ها، استان محصولات تولیدی خود را به ۳۸ تا ۴۰ کشور جهان صادر می‌کند.وی خاطرنشان کرد: زنجان سالانه سه برابر نیاز خود، محصولات کشاورزی تولید می‌کند و در ایران به قطب برق و الکترونیک مشهور است. در زنجان بخش خصوصی به ویژه اتاق بازرگانی در حوزه صنعت، معدن و کشاورزی نقش موثری ایفا می‌کند.

استاندار زنجان گفت: بیش از ۸۰ درصد مبادلات تجاری استان از سوی بخش خصوصی انجام می‌شود. این استان در صادرات و واردات با کشورهای اروپایی، آسیای میانه و آفریقایی تعامل خوبی دارد.وی اظهار کرد: زنجان از ظرفیت‌های خوبی در بخش صنایع نساجی برخوردار است و بسیاری از محصولات تولیدی در این بخش را به کشورهای اروپایی صادر می‌کند.استاندار زنجان به توانایی استان در صنایع معدنی اشاره کرد و گفت: زنجان این آمادگی را دارد که در حوزه مهندسی و اکتشاف معادن به کنیا خدمات ارائه کند.

وی افزود: بیش از ۴۰ درصد محصول زیتون کشور در زنجان تولید می‌شود و این استان تولیدکننده ۱۰ هزار تن انواع آبزیان به شمار می‌آید.درویش امیری با اشاره به فرهنگ و تمدن تاریخی عظیم مردم ایران یادآور شد: زنجان در بخش گردشگری از ظرفیت‌های بسیار مناسبی برخوردار بوده و بزرگ‌ترین گنبد خشتی جهان را در دل خود جای داده است.استاندار ناکوروی کنیا نیز در این دیدار گفت: «ناکورو» فصل‌های مشترک بسیاری با استان زنجان دارد و این دیدار به منظور ایجاد روابط حسنه دو کشور ایران و کنیا انجام شده است.«کینوتهیا ام.بوگوآ» اظهار امیدواری کرد: افزایش تعامل با زنجان منجر به بهبود روابط میان دو کشور شود.

ام.بوگوآ اظهار کرد: ناکورو، در بخش کشاورزی از ظرفیت‌های خوبی برخوردار بوده و آب و هوای مناسب آن سبب رونق این بخش شده است.استاندار ناکورو گفت: تولید گندم، ذرت و انواع محصولات باغی در این کشور به علت بارندگی‌های خوب، از رونق بسیاری برخوردار است.وی خاطر نشان کرد: ناکورو، یکی از مناطقی است که در زمینه کاشت گل‌ها، ظرفیت مناسبی دارد و می‌تواند وجه مشترکی برای همکاری با زنجان به شمار آید.

ام.بوگوآ ادامه داد: افزایش تعامل اقتصادی و تجاری، مهم‌ترین هدف هیات کنیا از سفر به زنجان است.استاندار ناکورو گفت: کنیا ظرفیت خوبی برای توسعه صنایع غذایی دارد و تجار زنجانی می‌توانند از این فرصت برای راه‌اندازی صنایع مرتبط استفاده کنند.وی با بیان اینکه بخش دیگری از ظرفیت‌های کنیا مربوط به حوزه گردشگری می‌شود، حیات وحش بکر و طبیعت زیبا را زمینه‌ای برای طبیعت‌گردی در این کشور برشمرد.ام.بوگوآ در ادامه به ظرفیت هتلداری این کشور اشاره کرد و آن را فرصتی برای تبادل اطلاعات دانست. استاندار ناکوروی کنیا این کشور را دارای ظرفیت بالایی در زمینه برق و الکترونیک دانست و از فعالیت این کشور روی انرژی‌های سبز و تولید انرژی زمین گرمایی خبر داد.وی اظهار کرد: تولید انرژی زمین گرمایی، شیوه‌ای برای تولید انرژی الکتریسیته از بخار و گرمای زمین است.

ام.بوگوآ ظرفیت این کشور در تولید گوجه فرنگی و انواع محصولات باغی را بالا اعلام کرد و خواستار ورود سرمایه‌گذاران و تجار زنجانی برای راه‌اندازی صنایع تولید رب گوجه‌فرنگی و فرآوری میوه در این کشور شد.استاندار ناکورو گفت: با وجود آنکه کنیا از تنوع مواد غذایی انبوهی برخوردار است، اما توانایی خاصی در صنایع غذایی ندارد.

ام.بوگوآ به تولید گندم در این کشور اشاره کرد و افزود: مصرف گندم در این کشور، بیش از میزان تولید شده است، از این‌رو می‌توان از گندم مازاد زنجان برای تامین نیاز کنیا استفاده کرد.استاندار ناکوروی کنیا به وجود معادن بکر و دست نخورده بسیار در این کشور اشاره کرد و از وجود توانمندی بالای کنیا در زمینه سنگ‌های قیمتی خبر داد.سفیر ایران در کنیا نیز در این نشست گفت: زنجان شهری زیبا و از مناطق تاریخی ایران است. این استان از توانمندی بالایی در حوزه برق، الکترونیک و تولید انرژی برخوردار است.هادی فرجوند خاطرنشان کرد: زنجان دارای ظرفیت های مناسبی است که می‌تواند در آینده در روابط اقتصادی و توسعه‌ای ایران نقش خوبی ایفا کند. سفیر ایران در کنیا گفت: کنیا نیز از ظرفیت‌های خوبی در زمینه کشاورزی و معدن برخوردار است و می‌تواند فرصت خوبی برای حضور تجار ایرانی در خارج از کشور ایجاد کند.