گسترش روابط استان‌های‌کرمانشاه و دیالی عراق

دنیای اقتصاد - کرمانشاه- الهام اکبری: رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه در نشست هیات استان دیالی عراق به سرپرستی استاندار با مسوولان اقتصادی و تجار کرمانشاهی، با اشاره به ریاست ۱۲ ساله خود در اتاق بازرگانی کرمانشاه گفت: در این مدت از همه استان‌های عراق بازدید داشتیم اما به نظر می‌رسد از ظرفیت دو استان دیالی و کرمانشاه خوب استفاده نشده است. کیوان کاشفی مجاورت استان‌های دیالی و کرمانشاه را فرصتی مناسب برای پیشبرد اهداف اقتصادی دانست و گفت: در زمینه تردد زوار عتبات عالیات اگر مشکلات مرزهای سومار و خسروی برطرف شود سالانه یک میلیارد دلار کالا به واسطه این هدف بین دو استان دیالی و کرمانشاه مبادله می‌شود.

کاشفی به مراودات تجاری استان‌های کرمانشاه و دیالی طی ۲ سال اخیر اشاره و اظهار کرد: در این مدت سه هیات از دیالی وارد کرمانشاه شدند که دو نشست با رئیس اتاق بازرگانی دیالی داشتیم و تفاهم‌نامه‌هایی نیز امضا شد. وی اعلام کرد: در دو سال اخیر اتفاقات اقتصادی خوبی به واسطه ارتباط با دیالی داشتیم و سعی کردیم کارخانه‌های استان را با درخواست تجار هماهنگ کنیم؛ به‌عنوان مثال اقدام خوبی برای کاهش قیمت سیمان انجام شد. کاشفی با بیان اینکه سرمایه‌گذاری خوبی میان طرف ایرانی و عراقی در مرز سومار صورت گرفته، تصریح کرد: مشکلاتی به این منظور وجود دارد که باید برطرف شود. کاشفی به موقعیت ممتاز کشاورزی استان در برخورداری از امکانات و نیروی متخصص اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌شود که استاندار دیالی تدبیری اتخاذ کند تا میزبان هیات کشاورزی از این استان باشیم.

رئیس اتاق کرمانشاه همچنین اظهار کرد: ساکنان استان دیالی در مدت فاصله کوتاه و ظرف ۲ ساعت می‌توانند خدمات پزشکی مناسب را از استان کرمانشاه دریافت کنند. در ادامه این نشست مثنی علی التمیمی، استاندار دیالی عراق با خرسندی از سفر به کرمانشاه، اظهار امیدواری کرد: این سفر زمینه‌ساز گسترش روابط بین دو استان در بخش‌های مختلف شود. وی همچنین به تبادلات تجاری صورت‌گرفته از طریق مرز سومار -مندلی اشاره کرد و گفت: یکسری مشکلات بر سر راه افزایش تبادلات تجاری از طریق این مرز وجود دارد که امیدواریم با تشکیل کمیته مشترک رفع و منجر به رونق بیشتر این مرز شود. التمیمی اعزام بیماران عراقی به کرمانشاه به‌منظور درمان را یکی دیگر از زمینه‌های کاری برشمرد و گفت: بیماران زیادی از استان دیالی برای درمان به کرمانشاه آمده و خدمات درمانی خوبی دریافت کرده‌اند که می‌توان از این ظرفیت استان بیشتر استفاده کرد.

رضا رحیمی، معاون استاندار کرمانشاه نیز در این نشست بر گسترش روابط بین دو استان در همه بخش‌ها تاکید کرد. وی موضوع تردد زوار از مرز سومار در اربعین امسال و گسترش مبادلات تجاری بین طرفین را از اهداف سفر این هیات به کرمانشاه اعلام کرد. رحیمی به پیشرفت‌های استان در بخش پزشکی نیز اشاره کرد و گفت: آمادگی داریم بیماران دیالی عراق را در بیمارستان‌های استان پذیرش کنیم. وی همچنین برای انتقال دانش فنی به استان دیالی عراق اعلام آمادگی کرد. معاون استانداری کرمانشاه بر لزوم تشکیل کمیته کاری مشترک بین دو استان و برگزاری نشست ماهانه به‌منظور بررسی موانع افزایش تبادلات طرفین تاکید کرد. در این نشست از سوی فعالان بخش خصوصی و مدیران اقتصادی طرفین موانع توسعه مبادلات بیان و راهکارهای لازم اعلام شد.