افتتاح همزمان 170 مسجد و مرکز فرهنگی در مناطق محروم

دنیای اقتصاد: ۱۷۰ مسجد و مرکز فرهنگی مذهبی به همت بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به‌عنوان هدیه مقام معظم رهبری به مناطق محروم ۲۵ استان کشور به بهره‌برداری رسید. این مساجد و مراکز فرهنگی که در مناطق محروم سراسر کشور احداث یا تکمیل شده‌اند به‌طور همزمان با حضور آیت‌الله محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، دکتر مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و جمعی از مسوولان کشوری در محل نمایشگاه برکت به بهره‌برداری رسیدند.

همزمان با برگزاری این مراسم مساجد و مراکز فرهنگی مذهبی در استان‌های ایلام، خراسان جنوبی، کهکیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی نیز به شکل نمادین علاوه بر دیگر مساجد در سراسر کشور افتتاح شد. طی سال‌های گذشته ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از طریق بنیاد برکت در این زمینه فعالیت‌های گسترده‌ای داشته است و تاکنون ٧٠٠ مرکز فرهنگی و مذهبی شامل مسجد، حسینیه، خانه عالم، حوزه علمیه و دارالقرآن را در مناطق محروم به بهره‌برداری رسانده یا آماده افتتاح کرده است. بر این اساس، قرارداد ساخت ۵۰۰ مسجد و ۲۰ حسینیه با اعتبار ۴۶۰ میلیارد ریال در مناطق محرومِ فاقد مسجد منعقد شده است که ۴۱۶ واحد از آنها به بهره‌برداری رسیده یا آماده‌ افتتاح است.

بنیاد برکت در ادامه‌ فعالیت‌های فرهنگی خود، قرارداد ساخت ۱۵۱ خانه عالِم با اعتبار ۵۰ میلیارد ریال را منعقد کرده است که تاکنون ۱۲۰ واحد از آنها به بهره‌برداری رسیده یا آماده‌ افتتاح است. همچنین قرارداد ساخت ۲۹ حوزه‌‌ علمیه و دارالقرآن با اعتبار ۱۹۰ میلیارد ریال نیز منعقد شده است که تاکنون ۲۴ واحد از آنها به بهره‌برداری رسیده یا آماده‌ افتتاح است. همچنین بنیاد برکت با مشارکت منطقه آزاد اروند، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) ۱۸۷۰ واحد مسکن محرومان را بهسازی و مقاوم‌سازی کرده که در روستاهای شهرستان‌های آبادان و خرمشهر به بهره‌برداری رسیده است. توجه به امور فرهنگی مذهبی از دغدغه‌های همیشگی مقام معظم رهبری بوده است و بدون شک انجام این امور بدون ساخت و تامین اماکن و زیرساخت‌های فرهنگی مذهبی میسر نخواهد بود.

آیت‌الله محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری در مراسم افتتاح همزمان این طرح‌ها که به صورت ویدئوکنفرانس انجام گرفت، تقارن افتتاح این مساجد و مراکز را با آغاز ایام ماه محرم گرامی‌داشت و گفت: اقدامات انجام گرفته از سوی بنیاد برکت، از برکات وجود مقام معظم رهبری است. وی در ادامه روایاتی از ارزش والای مسجد ارائه کرد. وی افزود: هدف ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب رفع محرومیت از همه نقاط کشور است. دکتر مخبر، رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) نیز در این مراسم با بیان اینکه اموال ستاد همه به محرومان و مستضعفان اختصاص دارد، گفت: تاکنون در ستاد هیچ اقدامی انجام نشده است که مخاطب آن محرومان نباشند. وی با اشاره به اینکه محور اصلی فعالیت‌های ستاد و بنیاد برکت برایجاد اشتغال در مناطق محروم و کمتر توسعه‌یافته بنا شده است، افزود: در سال‌های گذشته بیش از ۳۰۰هزار شغل به واسطه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در این مناطق ایجاد شده است. دکتر مخبر در ادامه از اساسی‌ترین اقدامات ستاد را مسجدسازی دانست و گفت: مسجد نقش مهمی در استمرار انقلاب دارد و امروز شاهد افتتاح ۱۷۰ مرکز فرهنگی هستیم که ۱۵۵ مورد آن مسجد است. وی در بیان ویژگی این مساجد گفت: این مساجد عمدتا در مناطقی که مسجد نداشته‌اند و با مشارکت مردم ساخته شده‌اند.